31 sierpnia 2024

Używany Renault Scenic II – opinie, usterki. Jaki silnik wybrać?

Renault Scenic II przedlift

Renault Scenic w czasach swojej świetności był niezwykle popularnym samochodem, jednak dziś klienci nie darzą już szczególną sympatią minivanów. Czy mimo to warto zainteresować się drugą generacją modelu, który jest jedną z ikon tego segmentu?

Z tego artykułu dowiesz się jakie są wady i zalety używanego modelu Renault Scenic II. Samochód był produkowany w latach 2003-2009. W 2006 roku przeszedł lifting. Zmiany stylizacyjne były niewielkie, jednak zmodernizowano gamę silników. Można jedynie dodać, że modele po modernizacji są tradycyjnie oznaczane przez Renault jako „Phase II”.  Ważne są jeszcze dwie daty. W 2004 roku gamę poszerzyła wydłużona wersja 7-miejscowa (Grand), a w 2007 do oferty dołączyła uterenowiona odmiana Conquest.   

Renault Scenic II przedlift
Renault Scenic II polift
Renault Scenic II Conquest

Ceny używanych Sceników II rozpoczynają się od ok 4 tys. zł. To oczywiście najtańsze, mocno zużyte egzemplarze. Żeby kupić ładnego Scenika II trzeba przygotować 8-10 tys. zł. Górna granica cen też nie znajduje się jakoś przesadnie wysoko. Chodzi o niespełna 20 tys. zł.  

Używany Renault Scenic II – korozja, bezpieczeństwo

Podczas oględzin nadwozia zwykły czujnik grubości lakieru może nie wystarczyć, ponieważ wiele elementów poszycia (np. przednie błotniki czy tylna klapa) jest wykonanych z tworzyw sztucznych, trafiają się także fragmenty aluminiowe.

Mimo tego cała struktura jest bardzo wytrzymała, czego potwierdzeniem były testy zderzeniowe. EuroNCAP przyznało Scenikowi komplet pięciu gwiazdek i w swoim czasie był to jeden z najbezpieczniejszych minivanów na rynku.

Ciekawostka: podłogę bagażnika wraz z wnęką na koło zapasowe wykonano z plastiku. Z tego powodu montaż zbiornika na LPG we wnęce na koło zapasowe wymaga wykonania odpowiednich wzmocnień.

Fabryka dość dobrze zabezpieczyła auto przed korozją. Niestety, nadwozie ma problemy ze szczelnością. Słabą stroną tego modelu są zatykające się odpływy wody z podszybia (dostęp do nich jest bardzo trudny). Deszcz lub roztopiony śnieg szukając ujścia trafia z tego powodu do kabiny, głównie od strony kierowcy. W efekcie pod wykładziną stoi woda. Potrafi nawet wypełnić plastikowe schowki w podłodze. Dodatkowy problem jest taki, że właśnie od kierowcy, czyli po lewej stronie auta, biegnie główna wiązka elektryczna z wtyczkami, które namakają. Właśnie to jest często głównym powodem problemów z prądem na pokładzie. Jeśli coś dziwnego dzieje się z zasilaniem, warto zatem zajrzeć pod wykładzinę.  

Znalazłeś już samochód, który chcesz poddać inspekcji?

Wklej link do ogłoszenia i zamów inspekcję wymarzonego pojazdu

Wklej link do ogłoszenia

Zamów raport z inspekcji

Używany Renault Scenic II – nadwozie

Podstawowa, 5-osobowa odmiana ma długość 4,26 m, a 7-miejscowy Grand – 4,49. Dłuższy jest także rozstaw osi, ale tylko o 5 cm. Już w podstawowej odmianie auto jest wyjątkowo praktyczne. Z tyłu zamontowano trzy oddzielne fotele, a na każdym z nich można wygodnie zamocować fotelik dziecięcy. W oparciach przednich foteli znajdują się stoliki, a lepszych wersjach spotyka się dwa duże okna dachowe, dzięki którym w kabinie jest wyjątkowo jasno. W odmianie Grand przewidziano dwa dodatkowe fotele w 3. rzędzie, które po złożeniu chowają się w podłodze. Fotele drugiego rzędu można złożyć do pozycji pionowej lub nawet całkowicie wymontować. Do dyspozycji jest wtedy przestrzeń ładunkowa o pojemności prawie 2 m3.

Uterenowiona odmiana Conquest nie ma szczególnych predyspozycji off-roadowych. Jej główną zaletą jest oryginalny wygląd i – na ogół – bardzo bogate wyposażenie. Realnie Conquest to powiększone zderzaki, czarne nakładki na błotniki i prześwit zwiększony o 2 cm.

Używany Renault Scenic II – bagażnik

Bagażnik wersji 5-miejscowej ma od 430 do 1840 l, a odmiany wydłużonej Grand od 535 do 1960 l (przy założeniu, że dwa dodatkowe fotele są schowane w podłodze). Dzięki temu samochód nadaje się zarówno do wakacyjnych podróży, jak również może pełnić rolę małej ciężarówki.

Używany Renault Scenic II – deska rozdzielcza

Wszystkie wersje Scenika II są wyposażone w cyfrowy zestaw wskaźników. Dodatkowo jest on zabudowany w centralnej części deski rozdzielczej. Na pierwszy rzut oka może to budzić kontrowersje, ale w praktyce jest to bardzo ergonomiczne i czytelne rozwiązanie. Jedynym słabym punktem może być tutaj ograniczona trwałość. W zasadzie niemal wszystkie starsze egzemplarze (zwłaszcza przedliftingowe) mają już jakieś usterki wyświetlaczy lub przynajmniej podświetlenia. Na szczęście wiele warsztatów wyspecjalizowało się w naprawach tych elementów i wykonuje usługi nawet wysyłkowo.
Wysyłkowo da się także zregenerować kartę zastępującą kluczyk oraz port karty.

Nawet jeśli po zakupie używanego egzemplarza okaże się, że na desce rozdzielczej coś nie działa nie należy się zatem zniechęcać. Koszty napraw nie będą raczej zbyt wysokie, a wszelkie niedogodności z nimi związane powinien wynagrodzić komfort obsługi.

Używany Renault Scenic II – wyposażenie

Najpopularniejsze poziomy wyposażenia to Authentique, Expression oraz Privilege. Tę ostatnią wyróżnia obecność tapicerki z elementami skórzanymi, a także tempomat czy podgrzewane fotele przednie.

Scenic II jest generalnie nieźle wyposażonym samochodem. W standardzie każdej odmiany są takie elementy jak klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby i lusterka czy karta zastępująca kluczyk.  Rzadkość stanowi fabryczna nawigacja z kolorowym ekranem, rzadko trafiają się auta z automatyczną skrzynią biegów.

Używany Renault Scenic II – zawieszenie

Z przodu mamy układ McPherson, z tyłu belkę, ale nie taką z drążkami skrętnymi jak w poprzednim modelu, tylko stalową, która w zasadzie nie wymaga obsługi. Przednie zawieszenie nie grzeszy trwałością, ale za to jest niedrogie w naprawach – części zamienne należą do najtańszych na rynku.

Użytkownicy najczęściej skarżą się na zużyte górne łożyska kolumn McPherson oraz – standardowo – na wypracowane sworznie wahaczy i stukające łączniki stabilizatora.

Używany Renault Scenic II – układ napędowy/skrzynia biegów

Scenic II dostępny był wyłącznie w wersji przednionapędowej. W zależności od odmiany stosowano ręczne skrzynie biegów o pięciu lub sześciu przełożeniach. Znacznie mniej popularne były automaty (4- lub 6-biegowe).

Używany Renault Scenic II – jaki silnik benzynowy wybrać?

Silniki benzynowe Scenika cieszą się bardzo dobrą opinią, a na dodatek znajdziemy wśród nich takie, które nieźle współpracują z instalacjami LPG. Już podstawowa jednostka 1.4 16V wystarcza do codziennej eksploatacji i śmiało można ją polecić osobom, które jeżdżą głównie po mieście.

Najczęściej w ogłoszeniach pojawia się odmiana 1.6 – to również udana konstrukcja, tylko należy pamiętać o tym, że przy okazji wymiany rozrządu należy dorzucić ok. 500-600 zł ekstra na nowe koło zmiennych faz (jego zużycie objawia się np. specyficznym klekotem).

Znacznie rzadziej spotyka się na rynku wolnossącą odmianę dwulitrową. Najtrudniej o wersję 2.0 Turbo, ale jeśli ktoś lubi szybszą jazdę – powinien zainteresować się właśnie tą odmianą. Ma nie tylko dobre osiągi, ale jest trwała i doskonale współpracuje z LPG.

Wszystkie wersje benzynowe mają problemy z układem zapłonowym, zwłaszcza jeśli pracują w nim jeszcze oryginalne cewki Sagem. Warto wymienić je profilaktycznie na cewki innych producentów albo przynajmniej wozić jedną na zapas. 

Używany Renault Scenic II – jaki silnik Diesla wybrać?

W ogłoszeniach najłatwiej o diesle 1.5 dCi oraz 1.9 dCi. Są to konstrukcje oszczędne, a druga z wymienionych jest również dynamiczna. Niestety nie są to najtrwalsze jednostki na rynku. Jeśli ktoś ma taką możliwość, powinien ograniczyć się do wersji poliftingowych – spisują się znacznie lepiej. W 1.5 dCi poprawiono m.in. układ wtryskowy, a w 1.9 dCi – chłodzenie i smarowanie turbosprężarki.

Bezwzględnie najlepszym dieslem w gamie tego modelu jest silnik 2.0 dCi, który jako jedyny diesel Scenika II ma łańcuch rozrządu. W pozostałych silnikach wałek lub wałki napędza pasek.

Najważniejsze dane wybranych silników

Używany Renault Scenic II – jaki jest w eksploatacji?

Wszystko zależy od nastawienia. Z jednej strony mamy skrzypiące wnętrze, niezbyt staranny montaż i problemy z instalacją elektryczną. Z drugiej – świetne wyposażenie, niezłe materiały wykończeniowe, bardzo wysoki komfort jazdy i nienaganną funkcjonalność. To naprawdę przyjemny samochód zarówno na co dzień, jak też na wakacje. A odmiana 2.0 Turbo potrafi zaskoczyć osiągami.   

Używany Renault Scenic II – typowe usterki

Główne bolączki modelu to:

  • woda pod wykładziną w kabinie
  • problemy z instalacją elektryczną (głównie przez zamoknięte połączenia pod fotelem kierowcy)
  • wycieki oleju ze wszystkich wersji silnikowych
  • problemy z panewkami w dieslach 1.5 dCi i 1.9 dCi przed liftingiem
  • awaryjny układ wtryskowy w dieslu 1.5 dCi przed liftingiem
  • awaryjny elektryczny hamulec ręczny

Używany Renault Scenic II – ceny, oferta rynkowa

Scenic II to bardzo popularny model na rynku wtórnym. Dominują wersje wysokoprężne. Nawet wśród tańszych egzemplarzy zdarzają się auta bezwypadkowe. Świadczą o tym np. zmatowiałe reflektory i łuszczący się lakier. Najłatwiej sprzedają się wersje benzynowe 1.4 oraz 1.6, a także diesel 2.0 dCi.   

Zalety/wady

+ komfort jazdy, funkcjonalność, atrakcyjne wyposażenie, niskie koszty części

– awaryjna instalacja elektryczna, problematyczne diesle sprzed liftingu

Renault Scenic II Conquest
Renault Scenic II Conquest
Renault Scenic II polift
Renault Scenic II przedlift
Renault Scenic II polift
Renault Scenic II polift
Renault Scenic II przedlift
Renault Scenic II przedlift
Renault Scenic II przedlift
Renault Scenic II przedlift
Renault Scenic II przedlift
Renault Scenic II przedlift
Renault Scenic II przedlift
Renault Scenic II przedlift
Renault Scenic II przedlift
Renault Scenic II przedlift
Renault Scenic II przedlift
Renault Scenic II przedlift
Renault Scenic II przedlift
Renault Scenic II przedlift
Renault Scenic II przedlift
Renault Scenic II przedlift
Renault Scenic II przedlift
Renault Scenic II przedlift
Renault Scenic II polift
Renault Scenic II Conquest
Renault Scenic II polift
Renault Scenic II przedlift
Renault Scenic II przedlift
Renault Scenic II przedlift
Renault Scenic II przedlift
Renault Scenic II przedlift
Renault Scenic II polift