Renesans segmentu luksusowych vanów? Już niedługo zadebiutuje Volvo EM90!
Choć segment minivanów już praktycznie nie istnieje, w klasie dużych luksusowych vanów zaczyna się ruch. Po premierze Lexusa LM, teraz przyszedł czas na zupełnie nowe Volvo EM90 – pierwsze takie auto w historii szwedzkiej marki.
Minivany, które były bardzo popularne w latach 90. i w pierwszej dekadzie XXI wieku, są obecnie martwym gatunkiem. I nie ma w tym nic dziwnego – zostały bowiem wyparte przez modele uterenowione.
W końcu takie auta są niczym smartfony. Czyli często oferują ogromną przestrzeń, duży bagażnik, wygodną możliwość zajmowania miejsca czy w końcu przyzwoitą dzielność w niezbyt wymagającym terenie.
Po premierze potwornie drogiego, hybrydowego Lexusa LM 350h (TUTAJ przeczytasz o nim więcej), również Szwedzi sięgają po takie auto. Tyle tylko, że w ich przypadku do napędu zostanie wykorzystana nie spalinowa jednostka napędowa, lecz silnik elektryczny.
Volvo EM90: debiut w listopadzie
Premiera pierwszego vana w historii Volvo nastąpi 12 listopada tego roku. Auto będzie dostępne w przedsprzedaży już tego samego dnia. Tyle tylko, że wyłącznie dla klientów z Chin.
„Obecnie badamy inne rynki, ale nie zapadły jeszcze żadne decyzje. Więcej informacji przekażemy w późniejszym terminie” – powiedział Magnus Holst z działu prasowego Volvo Cars w rozmowie ze szwedzkim magazynem Vi Bilagare.
Czas pokaże, czy to auto trafi do Polski i będzie rywalizować chociażby ze wspomnianym Lexusem LM 350h.
Spokrewnione z Zeekrem 009
Zupełnie nowe Volvo EM90 jest mocno spokrewnione z Zeekrem 009. To duży, chiński van, zbudowany na platformie SEA1, którą wykorzystano już m.in. w Lotusie Eletre (TUTAJ przeczytasz o nim więcej).
Chiński odpowiednik Volvo EM90 debiutował w 2022 roku i z miejsca został określony, jako „pierwszy na świecie w pełni elektryczny minivan”. Auto mierzy 5,2 m długości oraz ponad 2 m szerokości i 1,8 m wysokości. Rozstaw osi to imponujące 3,2 m.
Zeekr 009 waży 2,8 tony i na swój pokład zabierze 6 pasażerów. Na ich bagaże wygospodarowano przestrzeń od 376 l (przy rozłożonych trzech rzędach siedzeń) do 2979 l w przypadku, gdy autem podróżują jedynie dwie osoby.
Volvo EM90 prawdopodobnie tak, jak Zeekr 009, życiodajne elektrony będzie czerpać z umieszczonego w podłodze akumulatora, dostarczanego przez firmę CATL (TUTAJ przeczytasz o jej nowej baterii). Może on mieć dwie pojemności – 115 lub 140 kWh. Zgodnie z chińskim cyklem pomiarowym CLTC, na pojedynczym ładowaniu Zeekr 009 pokona dystans, odpowiednio, 702 i 822 km.
Za wprawianie Volvo EM90 w ruch zapewne posłużą również dwa silniki elektryczne. Oznacza to, że auto będzie miało napęd 4x4 (TUTAJ poznasz rodzaje układów 4x4). Moc 544 KM pozwoli mu na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,5 s.
Volvo EM90: cena?
Cena Zeekra 009 w Chinach startuje z pułapu około 280 000 zł. W przypadku bardziej prestiżowego i wyżej pozycjonowanego Volvo EM90 będzie zapewne wyższa.