Rewolucja w motoryzacji trwa w najlepsze. Nowe, ostre Mini JCW Coumtryman jest większe i… słabsze niż poprzednik
Nowe Mini John Cooper Works Countryman zachowało napęd na obie osie oraz 2-litrowy silnik benzynowy. Niestety, jest też większe, słabsze i… wyraźnie cięższe niż poprzednik.
Rewolucja u Mini trwa w najlepsze. Po zupełnie nowych, elektrycznym 3-drzwiowym hatchbacku i Countrymanie, teraz przyszedł czas na ostrą wersję tego drugiego. Przypomnijmy, że w najnowszym wydaniu uterenowiony model z Wielkiej Brytanii wyraźnie urósł.
Względem poprzednika przybyło mu aż 6 cm na wysokość oraz 13 cm pomiędzy zderzakami. Nowe auto mierzy więc 443,3 cm na długość, 184,3 cm na szerokość oraz 165,6 cm od nawierzchni po dach. Rozstaw osi wynosi z kolei 269,2 cm, czyli aż o 9,7 cm więcej niż wcześniej.
Na domiar złego moc Mini JCW Countrymana spadła z 306 KM. A masa własna? W przypadku poprzednika wynosiła 1605 kg (z kierowcą). Nowy model waży, bagatela, 1735 kg z uwzględnieniem 75-kilogramowego kierowcy. To bardzo dużo.
2024 Mini JCW Countryman: mniej mocy
Postępu nie znajdziemy również pod maską. Przynajmniej nie takiego, jakiego można by oczekiwać po nowym wcieleniu modelu usportowionego. Owszem, wraz ze zmianą generacji zoptymalizowano tłoki i korbowody oraz zastosowano nowe poduszki silnika.
Moc jednak spadła – do 300 KM. Podobnie jak maksymalny moment obrotowy, który poprzednio wynosił 450 Nm, natomiast obecnie – o 50 Nm mniej (rozwijane w zakresie 2000-4500 obr./min).
Osiągi? Brytyjczycy obiecują, że 2024 Mini JCW Countryman od 0 do 100 km/h rozpędza się w czasie 5,4 s. Prędkość maksymalna wynosi, ograniczone elektronicznie, 250 km/h. A poprzednik? Również mógł pojechać 250 km/h, jednak pierwsze 100 km/h „załatwiał” w 5,1 s. Później, wraz ze wzrostem prędkości, był zapewne coraz szybszy od słabszego i cięższego następcy.
Ale postęp jest tam, gdzie właściciel takiego samochodu oczekuje go najmniej. Czyli w zużyciu paliwa. Mini JCW Countryman drugiej generacji średnio na 100 km potrzebowało 8,1 l benzyny. Nowy model „wypija” przeciętnie o 0,3 l mniej (7,8 l/100 km). No i fajnie.
Brytyjczycy chwalą się również, że 2024 Mini JCW Countryman wytwarza charakterystyczny dźwięk zarówno dzięki wydechowi, jak i generatorowi w kabinie. A to tylko „potęguje emocjonalne wrażenia z jazdy” – czytamy w komunikacie prasowym.
Napęd 4x4 i co ponadto?
Auto ma napęd na cztery kola, realizowany za pomocą sprzęgła płytkowego. Oznacza to, że dorzuca ono niutonometry w razie potrzeby również na tylne koła.
Z informacji przekazanej przez Brytyjczyków dowiadujemy się też, że średnicę kół zwiększono o 30 mm (do 710 mm), a szerokość opon – do 245 mm (z 225 mm). 2024 Mini JCW Countryman porusza się na obręczach o średnicy 19 lub 20 cali.
A co z układem jezdnym? O tym Mini nie wspomina ani słowa, co również w pewien sposób wpisuje się w trwającą obecnie rewolucję w motoryzacji. Z informacji prasowej dowiadujemy się za to, że auto ma liczne charakterystyczne elementy w nadwoziu.
Są to m.in. nowo zaprojektowana osłona chłodnicy w kolorze czarnym, zmodyfikowane logo JCW czy też światła tylne o specjalnej sygnaturze. Również wewnątrz mamy elementy typowe dla modeli z rodziny John Cooper Works.
To przede wszystkim czerwono-czarna kolorystyka kokpitu, paneli drzwi oraz sportowych foteli. Co ciekawe, deskę rozdzielczą wykonano z poliestru pochodzącego z recyklingu.
2024 Mini JCW Countryman: z trybem Go-Kart
Nowością w 2024 Mini JCW Countryman są tryby Mini Experience, które obsługuje się za pomocą okrągłego ekranu systemu informacyjno-rozrywkowego. Dzięki nim można wybierać określone tła i dźwięki, aby stworzyć unikalna atmosferę w kabinie.
2024 Mini JCW Coutryman wyposażono również w ustawienie Go-Kart, m.in. zwiększające doznania dźwiękowe wewnątrz.
Co poza tym? Względem poprzednika zwiększono przestrzeń w drugim rzędzie siedzeń, który można przesuwać na odcinku 13 cm. Z kolei bagażnik ma pojemność od 460 do 1530 l.
2024 Mini JCW Countryman wyposażono w 12 czujników ultradźwiękowych i cztery kamery przestrzenne. Umożliwiają one częściową jazdę autonomiczną na poziomie drugim, co zapewnia opcjonalny pakiet Driving Assitant Professional.
Pozwala on kierowcy zdjąć ręce z kierownicy na niektórych drogach podczas jazdy z prędkością do 60 km/h. System wymaga jednak od niego skupienia uwagi na ruchu ulicznym i gotowości do przejęcia kontroli.
Wyposażenie i cena
2024 Mini JCW Countryman można już zamawiać. Auto wyceniono na 221 100 zł. Wyposażenie standardowe obejmuje m.in. 19-calowe koła, pełne lampy diodowe, 2-strefową klimatyzację, podgrzewane sportowe fotele oraz 7-biegową przekładnię dwusprzegłową.
Co ponadto? 2024 Mini JCW Countryman seryjnie otrzymuje ekran head-up, asystentów pasa ruchu, martwego pola i cofania (razem z kamerą), a także integrację smartfonów za pomocą Apple CarPlay i Android Auto oraz ładowarkę bezprzewodową.