9 listopada 2023

Rewolucja w motoryzacji trwa w najlepsze. Nowe, ostre Mini JCW Coumtryman jest większe i… słabsze niż poprzednik

2024 Mini Countryman John Cooper Works

Nowe Mini John Cooper Works Countryman zachowało napęd na obie osie oraz 2-litrowy silnik benzynowy. Niestety, jest też większe, słabsze i… wyraźnie cięższe niż poprzednik.

Rewolucja u Mini trwa w najlepsze. Po zupełnie nowych, elektrycznym 3-drzwiowym hatchbacku i Countrymanie, teraz przyszedł czas na ostrą wersję tego drugiego. Przypomnijmy, że w najnowszym wydaniu uterenowiony model z Wielkiej Brytanii wyraźnie urósł.

Względem poprzednika przybyło mu aż 6 cm na wysokość oraz 13 cm pomiędzy zderzakami. Nowe auto mierzy więc 443,3 cm na długość, 184,3 cm na szerokość oraz 165,6 cm od nawierzchni po dach. Rozstaw osi wynosi z kolei 269,2 cm, czyli aż o 9,7 cm więcej niż wcześniej.

Na domiar złego moc Mini JCW Countrymana spadła z 306 KM. A masa własna? W przypadku poprzednika wynosiła 1605 kg (z kierowcą). Nowy model waży, bagatela, 1735 kg z uwzględnieniem 75-kilogramowego kierowcy. To bardzo dużo.

2024 Mini JCW Countryman: mniej mocy

Postępu nie znajdziemy również pod maską. Przynajmniej nie takiego, jakiego można by oczekiwać po nowym wcieleniu modelu usportowionego. Owszem, wraz ze zmianą generacji zoptymalizowano tłoki i korbowody oraz zastosowano nowe poduszki silnika.

Moc jednak spadła – do 300 KM. Podobnie jak maksymalny moment obrotowy, który poprzednio wynosił 450 Nm, natomiast obecnie – o 50 Nm mniej (rozwijane w zakresie 2000-4500 obr./min).

Osiągi? Brytyjczycy obiecują, że 2024 Mini JCW Countryman od 0 do 100 km/h rozpędza się w czasie 5,4 s. Prędkość maksymalna wynosi, ograniczone elektronicznie, 250 km/h. A poprzednik? Również mógł pojechać 250 km/h, jednak pierwsze 100 km/h „załatwiał” w 5,1 s. Później, wraz ze wzrostem prędkości, był zapewne coraz szybszy od słabszego i cięższego następcy.

Ale postęp jest tam, gdzie właściciel takiego samochodu oczekuje go najmniej. Czyli w zużyciu paliwa. Mini JCW Countryman drugiej generacji średnio na 100 km potrzebowało 8,1 l benzyny. Nowy model „wypija” przeciętnie o 0,3 l mniej (7,8 l/100 km). No i fajnie.

Brytyjczycy chwalą się również, że 2024 Mini JCW Countryman wytwarza charakterystyczny dźwięk zarówno dzięki wydechowi, jak i generatorowi w kabinie. A to tylko „potęguje emocjonalne wrażenia z jazdy” – czytamy w komunikacie prasowym.

Napęd 4x4 i co ponadto?

Auto ma napęd na cztery kola, realizowany za pomocą sprzęgła płytkowego. Oznacza to, że dorzuca ono niutonometry w razie potrzeby również na tylne koła.

Z informacji przekazanej przez Brytyjczyków dowiadujemy się też, że średnicę kół zwiększono o 30 mm (do 710 mm), a szerokość opon – do 245 mm (z 225 mm). 2024 Mini JCW Countryman porusza się na obręczach o średnicy 19 lub 20 cali.

A co z układem jezdnym? O tym Mini nie wspomina ani słowa, co również w pewien sposób wpisuje się w trwającą obecnie rewolucję w motoryzacji. Z informacji prasowej dowiadujemy się za to, że auto ma liczne charakterystyczne elementy w nadwoziu.

Są to m.in. nowo zaprojektowana osłona chłodnicy w kolorze czarnym, zmodyfikowane logo JCW czy też światła tylne o specjalnej sygnaturze. Również wewnątrz mamy elementy typowe dla modeli z rodziny John Cooper Works.

To przede wszystkim czerwono-czarna kolorystyka kokpitu, paneli drzwi oraz sportowych foteli. Co ciekawe, deskę rozdzielczą wykonano z poliestru pochodzącego z recyklingu.

2024 Mini JCW Countryman: z trybem Go-Kart

Nowością w 2024 Mini JCW Countryman są tryby Mini Experience, które obsługuje się za pomocą okrągłego ekranu systemu informacyjno-rozrywkowego. Dzięki nim można wybierać określone tła i dźwięki, aby stworzyć unikalna atmosferę w kabinie.

2024 Mini JCW Coutryman wyposażono również w ustawienie Go-Kart, m.in. zwiększające doznania dźwiękowe wewnątrz.

Co poza tym? Względem poprzednika zwiększono przestrzeń w drugim rzędzie siedzeń, który można przesuwać na odcinku 13 cm. Z kolei bagażnik ma pojemność od 460 do 1530 l.

2024 Mini JCW Countryman wyposażono w 12 czujników ultradźwiękowych i cztery kamery przestrzenne. Umożliwiają one częściową jazdę autonomiczną na poziomie drugim, co zapewnia opcjonalny pakiet Driving Assitant Professional.

Pozwala on kierowcy zdjąć ręce z kierownicy na niektórych drogach podczas jazdy z prędkością do 60 km/h. System wymaga jednak od niego skupienia uwagi na ruchu ulicznym i gotowości do przejęcia kontroli.

Wyposażenie i cena

2024 Mini JCW Countryman można już zamawiać. Auto wyceniono na 221 100 zł. Wyposażenie standardowe obejmuje m.in. 19-calowe koła, pełne lampy diodowe, 2-strefową klimatyzację, podgrzewane sportowe fotele oraz 7-biegową przekładnię dwusprzegłową.

Co ponadto? 2024 Mini JCW Countryman seryjnie otrzymuje ekran head-up, asystentów pasa ruchu, martwego pola i cofania (razem z kamerą), a także integrację smartfonów za pomocą Apple CarPlay i Android Auto oraz ładowarkę bezprzewodową.

2024 Mini Countryman John Cooper Works
2024 Mini Countryman John Cooper Works
2024 Mini Countryman John Cooper Works
2024 Mini Countryman John Cooper Works
2024 Mini Countryman John Cooper Works
2024 Mini Countryman John Cooper Works
2024 Mini Countryman John Cooper Works
2024 Mini Countryman John Cooper Works
2024 Mini Countryman John Cooper Works
2024 Mini Countryman John Cooper Works
2024 Mini Countryman John Cooper Works
2024 Mini Countryman John Cooper Works
2024 Mini Countryman John Cooper Works
2024 Mini Countryman John Cooper Works
2024 Mini Countryman John Cooper Works