31 lipca 2024

Rewolucyjna zmiana! Jeden z najpopularniejszych modeli Audi stał się elektrykiem

Świat stanął na głowie. Zupełnie nowe Audi A6 nie jest już samochodem spalinowym, lecz elektrycznym. Powstało na wspólnej platformie z Porsche.

Audi A6 przez lata było synonimem limuzyny klasy wyższej. Ceniono je za komfort, jakość wykonania, a także za szeroką gamę silników, w tym wysokoprężnych. Ale teraz to auto nie będzie już spalinowe, lecz wyłącznie elektryczne.

Zmiana nazewnictwa, podobnie jak w przypadku mniejszego A4, które teraz nazywa się A5, wiąże się z porządkami w gamie Audi. Każdy nowy model elektryczny ma nosić oznaczenie parzyste, natomiast spalinowy – nieparzyste.

Dlatego fani dotychczasowego A6 w przyszłości będą skazani na... A7.

2025 Audi A6 e-tron powstało na nowej platformie

Nowe Audi A6 e-tron, podobnie jak Q6 e-tron, bazuje na platformie PPE (Premium Platform Electric). Oznacza to technologię 800-woltową, co pozwala na bardzo szybkie ładowanie. Maksymalnie bateria trakcyjna 2025 Audi A6 e-trona przyjmuje prąd z mocą 270 kW.

W ciągu 10 minut e-tron Sportback potrafi zwiększyć więc swój zasięg o 310 km. Z kolei ładowanie od 10 do 80% trwa zaledwie 21 minut. Na tak duże zdolności przyjęcia prądu pozwala przede wszystkim wysoko wydajne i predykcyjne zarządzanie temperaturą.

Ciekawostkę stanowi możliwość ładowania pakietowego na stacjach w technologii 400V. Wtedy akumulator wirtualnie dzieli się na dwie części, które „można następnie równolegle ładować z mocą do 135 kW” – donosi Audi w swojej informacji prasowej.

Ładowarka pokładowa ma standardową moc 11 kW. W późniejszym terminie oferowana będzie ładowarka 22-kilowatowa.

Świetne osiągi i pokaźny zasięg

Akumulator trakcyjny nowego, 2025 Audi A6 e-trona dysponuje pojemnością nominalną 100 kWh, a użytkową – 94,9 kWh. Składa się z 12 modułów i 180 ogniw pryzmatycznych. W przypadku odmiany Sportback zapewnia zasięg ponad 750 km, natomiast Avant – 720 km.

Na razie podstawowy wariant 2025 Audi A6 e-trona (określany jako performance) dysponuje napędem na tylną oś i mocą 367 KM. Pozwala ona na przyspieszenie od 0 do 100 km/h 5,4 s i uzyskanie prędkości maksymalnej 210 km/h. Według cyklu WLTP taka „A-szóstka” zużywa średnio 14,0-17,0 kWh/100 km.

Z kolei odmiana S6 performance dysponuje układem 4x4 i łączną mocą 503 KM (551 KM z załączoną funkcją Launch Control). Takie auto pierwsze 100 km/h osiąga w 3,9 s i kończy przyspieszać przy 240 km/h.

Średnie zużycie energii 2025 Audi S6 performance producent określa na 15,7-17,4 kWh/100 km. Z kolei zasięg na pojedynczym ładowaniu wynosi 670 km (640 km w przypadku kombi). Audi informuje, że kolejne warianty jego elektryka pojawią się w późniejszym terminie.

Ważnym elementem zwiększającym zasięg 2025 Audi A6 e-trona jest zaawansowany system rekuperacji (dwustopniowej). Maksymalnie wynosi ona 220 kW, co według producenta z Inglostadt wystarcza na „95% codziennych procesów ładowania”.

„Rekuperacja następuje na przedniej i tylnej osi, a ze względów efektywnościowych za niewielkie opóźnienia odpowiada tylna oś. Ponadto, z uwagi na mocniejszy silnik elektryczny, tylna oś zapewnia większą skuteczność hamowania regeneracyjnego” – czytamy dalej.

2025 Audi A6 e-tron otrzymało również zintegrowany układ hamulcowy iBS. Znany jest on z innych modeli, zbudowanych na platformie PPE, ale po raz pierwszy oferuje „specyficzne dla osi mieszanie pracy mechanicznego hamulca ciernego i hamowania regeneracyjnego”.

2025 Audi A6 e-tron, czyli pożegnanie z sedanem

Nowe, 2025 Audi A6 e-tron wyróżnia się atrakcyjnym, eleganckim i nowoczesnym nadwoziem. Tak jak w przypadku mniejszego A5, sedan odszedł do lamusa i został zastąpiony przez nadwozie typu liftback, zwane u tego niemieckiego wytwórcy Sportback.

Nowe auto z Ingolstadt imponuje swoim współczynnikiem oporu powietrza, wynoszącym 0,21 dla Sportbacka lub 0,24 dla Avanta. Nadwozie, które ma podświetlane logo marki na tylnej pokrywie, może być pomalowane 1 z 8 kolorów do wyboru.

Kierowca tego auta może korzystać z wirtualnych lusterek, które teraz są składane, a także z bardzo nowoczesnego oświetlenia. Opcjonalne dostępne są cyfrowe światła do jazdy dziennej w technice LED (z przodu) oraz cyfrowe lampy tylne OLED.

Z przodu znalazły się cyfrowe światła matrycowe, pozwalające na wybór aż 8 indywidualnych sygnatur świetlnych. Podobną liczbę sygnatur zapewniają lampy tylne, które składają się z około 45 segmentów OLED i coraz mocniej ewoluują w kierunku wyświetlacza. Co istotne, pozwalają one na komunikację z innymi autami, zwiększając w ten sposób bezpieczeństwo.

Cyfrowy kokpit z czterema ekranami

Wewnątrz zupełnie nowe, 2025 Audi A6 e-tron podąża kierunkiem wyznaczonym przez Q6 e-trona, a później powtórzonym w nowej „A-piątce”. Mamy tu więc przede wszystkim smukły, panoramiczny wyświetlacz w technologii OLED, składający się z 11,9-calowego cyfrowego kokpitu oraz z 14,5-calowego centralnego ekranu dotykowego.

Kolejny ekran, tym razem o przekątnej 10,9 cala, jest przeznaczony dla pasażera przedniego fotela i zaopatrzony m.in. w aktywny tryb prywatności. Jego zastosowanie ma zapobiegać rozpraszaniu kierowcy w trakcie jazdy. Pasażer może nie tylko oglądać na nim filmy i inne treści wideo, ale również znajdować stacje ładowania.

Wyświetlacze w 2025 Audi A6 e-tronie uzupełnia head-up z rozszerzoną rzeczywistością. Przekazuje on prędkość jazdy, znaki drogowe, wskazówki nawigacji i informacje z systemów wsparcia kierowcy. Co ciekawe, sposób wyświetlania danych sprawia wrażenie, jakby ekran miał przekątną aż 88 cali.

System multimedialny Audi Q6 e-trona oparto na platformie Android Automotive, co zapewnia bezpośredni dostęp do środowiska Google na ekranie samochodu czy możliwość instalowania nowych aplikacji ze sklepu Google Play. I to bez konieczności podłączenia smartfona.

Zupełnie nowy, cyfrowy asystent głosowy rozumie aż 800 poleceń i ma formę awatara na centralnym ekranie. Za jego pomocą można sterować licznymi funkcjami samochodu.

„Wnętrze roztacza domową atmosferę. Od drzwi do drzwi, na całej szerokości panelu, rozciąga się tapicerowany pas, akcentujący spójne, otulające wrażenie przestrzeni. Materiały zostały dobrane z uwzględnieniem funkcjonalności, a jednocześnie z myślą o zapewnieniu wyraźnego zróżnicowania w wyglądzie poszczególnych obszarów wnętrza” – czytamy w informacji prasowej.

Wewnątrz znajdziemy ponadto przyjemne dla oka oświetlenie nastrojowe, a także rozbudowany system nagłośnienia. Topowy – Bang & Olufsen Premium – składa się z wzmacniacza, który zasila 20 kolumn (w tym w zagłówkach) o łącznej mocy 830 W.

2025 Audi A6 e-tron: z opcjonalnym zawieszeniem pneumatycznym

Na drodze 2025 Audi A6 e-tron ma doskonale łączyć ze sobą dynamikę jazdy i komfort. Opcjonalnie dostępne będzie adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne o szerokiej rozpiętości ustawień.

Co istotne, w zależności od warunków jazdy i prędkości, podwozie nowego A6 samoczynnie zmienia prześwit. Dostępne są 4 różne poziomy. W przypadku wyboru trybu efficiency zawieszenie obniża się o 2 cm, poprawiając w ten sposób aerodynamikę.

Oczywiście, kierowcę w czasie jazdy wspomaga cała armia systemów wsparcia. „Nowością jest adaptacyjny asystent jazdy plus, który wspomaga kierowcę podczas przyspieszania, hamowania, utrzymywania prędkości i ustalonego odstępu oraz utrzymania się na swoim pasie ruchu. W ten sposób może zwiększyć komfort jazdy, zwłaszcza na długich trasach” – czytamy w informacji prasowej Audi.

Jaka cena i kiedy w sprzedaży?

Obecne Audi A6 Limousine jest oferowane cenie od 234 600 zł. Tyle zapłacimy za bazowy wariant, wprawiany w ruch przez 163-konny silnik 2.0 TDI i przekazujący moment obrotowy do kół przedniej osi za pośrednictwem przekładni S tronic.

Publikacja cenników obu odmian 2025 Audi A6 e-trona jest zaplanowana na wrzesień tego roku. Wtedy też rozpocznie się przyjmowanie zamówień na to auto. Pewne jest, że taniej niż do tej pory nie będzie.

Należące do tej samej klasy i korzystające z tej samej technologii Audi Q6 e-tron to obecnie wydatek od 337 200 zł.