Rodzaje akumulatorów – czym są i jak dobrać prawidłowy?
Akumulator jest elementem, bez którego uruchomienie auta byłoby niemożliwe. Dlatego warto dbać o jego dobrą kondycję. Jakie rozróżniamy rodzaje baterii w aucie? W jaki sposób dobrać akumulator do konkretnego samochodu?
Akumulator kwasowo-ołowiowy
Akumulator kwasowo-ołowiowy jest dobrze znany przez wielu kierowców. Wszystko za sprawą tego, że przez wiele lat był najczęściej używanym typem baterii. W najstarszych możliwe było uzupełnianie elektrolitu przez użytkownika. Nowsze są w pełni bezobsługowe. Jeśli chodzi o konstrukcję, to w środku wypełniono go kwasem siarkowym (z odpowiednimi dodatkami) i roztworem wody. Oprócz tej mieszaniny znajdziemy w nim także specjalne płyty złożone z anody i katody, wykonane z ołowiu. Ze wspomnianych płyt zbudowano najważniejsze elementy akumulatora, czyli ogniwa. Najtańsze, sprawdzone akumulatory kwasowo-ołowiowe można kupić już za niewiele ponad 200 zł.
Zbliżone budową do akumulatorów kwasowo-ołowiowych są akumulatory żelowe. Zamiast elektrolitu zastosowano w tym przypadku żel, w którym znajdziemy mieszaninę krzemionki i kwasu. Efekt? Większa odporność na wstrząsy i wytrzymałość, są one jednak droższe niż wariant kwasowo-ołowiowy.
Akumulator AGM
Najdroższy i najnowszy rodzaj akumulatora. Charakteryzuje się przede wszystkim zwiększoną odpornością na rozładowanie, przez co jest zdecydowanie bardziej wytrzymały od konwencjonalnych odpowiedników kwasowo-ołowiowych. W kwestii budowy najistotniejszą różnicą jest to, że elektrolit umieszcza się w szczelnych separatorach (szklanych matach). Dodatkowo odmiany AGM wyposażono w specjalny czujnik, dzięki któremu możliwe jest uniknięcie poważnego rozładowania. Wszystkie wymienione cechy pozwalają na zastosowanie tego typu akumulatorów w samochodach wyposażonych w system start-stop. Dobry jakościowo akumulator AGM to wydatek co najmniej kilkuset złotych.
Akumulatory EFB, AFB, ECM
Budowa tego typu akumulatorów oparto na konstrukcji odmian kwasowo-ołowiowych. Oprócz zastosowania stopów cyny, ołowiu i wapnia, zwiększono w nich także zbiornik, w którym znajduje się elektrolit. Znajdziemy tam również dwustronne separatory wchłaniające elektrolit (podobnie jak w AGM). Po co to wszystko? Chodzi głównie o zwiększenie żywotności akumulatora. Odpowiednio przekłada się to również na cenę, która jest wyższa niż w przypadku tradycyjnych akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Często co najmniej dwukrotnie.
Jak dobrać akumulator do auta?
Poniżej wymieniamy najważniejsze kryteria, jakimi powinniśmy się kierować przy wyborze odpowiedniego akumulatora.
Napięcie akumulatora
Jeśli akumulator ma być przeznaczony do współczesnego samochodu, to napięcie wynosi 12V. Niższe wartości spotkamy w bardzo starych konstrukcjach, a wyższe w autach ciężarowych. W razie wątpliwości przed zakupem warto zasięgnąć porady eksperta.
Pojemność akumulatora
Pojemność akumulatora uzależniono od tego, jak dużą liczbę elektronicznych dodatków posiadamy w aucie. Dlatego bogatsze wersje popularnych modeli mogą być wyposażone w akumulatory o zwiększonej pojemności. Nie radzimy jednak kupować takiej baterii na wyrost. W takiej sytuacji efekt może być odwrotny i skutkować uszkodzeniem któregoś z podzespołów pojazdu (np. alternatora). Dokładny typ akumulatora, jaki przewidziano do konkretnego modelu, znajdziemy w instrukcji obsługi samochodu.
Prąd rozruchowy akumulatora
Prąd rozruchowy akumulatora jest kolejnym ważnym czynnikiem. Jest parametrem, który akumulator musi jednorazowo wygenerować i dostarczyć w celu wprawienia w ruch wału korbowego. Jak bardzo jest istotny, widać dobrze na przykładzie samochodów wyposażonych w jednostki wysokoprężne. W tym typie silnika, szczególnie w niskich temperaturach, potrzeba zdecydowanie więcej prądu rozruchowego. Np. po to, aby świece żarowe szybko wygenerowały ciepło potrzebne do rozgrzania komory spalania. Wyższa wartość prądu rozruchowego będzie jednak wymagana nie tylko w przypadku diesli, ale i w autach o dużej mocy i pojemności (również benzynowych).
Rozmiar akumulatora
Napięcie akumulatora, pojemność i prąd rozruchowy to jedno. Inną ważną cechą jest rozmiar baterii. Nie istnieje uniwersalna recepta na to, jaki wybrać. Dlatego przed zakupem warto sprawdzić, w którym miejscu w samochodzie i w jaki sposób zamocowano akumulator. Często nawet pół centymetra może uniemożliwić poprawny montaż. Jeśli dostęp jest utrudniony i nie wiemy, w jaki sposób go zmierzyć, dobrym wyjściem jest wizyta w specjalistycznym punkcie, który zajmuje się sprzedażą akumulatorów.
Kształt i strony biegunów
Podobnie jak w przypadku rozmiaru akumulatora, jest to kolejny czynnik, który skutecznie może uniemożliwić nam jego montaż. Jeśli bieguny zlokalizowano odwrotnie (zamienione stronami) to prawdopodobnie instalacja, okaże się niemożliwa. Przewody, które do nich podłączamy, mogą się bowiem okazać za krótkie.
Podsumowanie
Jest wiele czynników, jakimi należy kierować się przy wyborze akumulatora. Większość profesjonalnych sprzedawców jest doskonale zorientowana w sprawie i zwykle służy fachową poradą. Nawet jeśli jesteśmy posiadaczami nietypowego modelu auta. Polecamy również inwestować w produkty dobrej jakości, aby uniknąć kolejnego wydatku w krótkim odstępie czasu.