7 lutego 2024

Rondo dwupasmowe – jak poprawnie po nim jeździć?

Rondo dwupasmowe

Rondo dwupasmowe wzbudza wiele kontrowersji. Najczęściej wątpliwości dotyczą wjazdu na rondo na odpowiednim pasie ruchu oraz używania kierunkowskazów. Jak jeździć po rondzie dwupasmowym bezpiecznie i zgodnie z prawem?

Kto ma pierwszeństwo na rondzie dwupasmowym?

Rondo to skrzyżowanie z ruchem okrężnym, o czym informuje znak C-12 „ruch okrężny”. Zwykle towarzyszy mu drugi – „ustąp pierwszeństwa” (A-7). Co oznacza, że samochody poruszające się po rondzie mają pierwszeństwo przed tymi, które zamierzają na nie wjechać. Natomiast poruszając się po rondzie dwupasmowym, obowiązuje reguła prawej ręki, czyli przy zmianie pasa ruchu, należy ustąpić jadącemu z prawej strony.

Niestety wielu kierowców zapomina o tej regule i często chcąc zjechać z ronda lewym pasem, nie zwracają uwagi na jadących prawym. Co powoduje nie tylko wymuszenie pierwszeństwa, ale i kolizje.

Zdarza się, że przed rondem nie będzie znaku A-7, wtedy to wjeżdżający na nie ma pierwszeństwo, a auta poruszające się po nim muszą go przepuścić. Inną sytuacją sygnalizacja świetlna na rondzie dwupasmowym. Wtedy to zielone światło zezwala na bezpieczny wjazd.

Rondo dwupasmowe – jak jeździć zgodnie z prawem?

Przed rondem dwupasmowym i na nim często są umieszczone znaki pionowe i poziome informujące kierowców, który pas należy zająć, aby bezpiecznie poruszać się po rondzie i zjechać z niego w wybranym kierunku. Dzięki temu ruch ma odbywać się płynnie i niemalże bezkolizyjnie.

Chcąc skręcić w prawo, na rondzie dwupasmowym zajmujemy prawy pas. Natomiast planując jazdę na wprost lub manewr skrętu w lewo – ustawiamy się na lewym pasie. Zgodnie z kodeksem drogowym, skręt w prawo powinien zawsze odbywać się ze skrajnego prawego pasa. Co oznacza, że przed zjazdem należy zmienić pas z lewego na prawy – oczywiście o ile znaki na jezdni tego nie zabraniają (linia ciągła).

Warto też pamiętać, że przepisy zezwalają na wyprzedzanie z prawej strony na rondzie dwupasmowym, o ile są na nim zaznaczone pasy ruchu.

Zasady wjazdu na rondo dwupasmowe

Zanim wjedziemy na rondo dwupasmowe, powinniśmy się ustawić na pasie ruchu adekwatnym do planowanej trasy – zgodnie ze znakami poziomymi. Przy czym nie ma obowiązku włączania lewego kierunkowskazu, mimo że instruktorzy na nauce jazdy tego uczą, a egzaminatorzy często wymagają. Zgodnie z kodeksem drogowym kierunkowskaz należy użyć każdorazowo przy zmianie kierunku jazdy, a wjeżdżając na rondo dwupasmowe, tego nie robimy, tylko kontynuujemy podróż, ale po okręgu, a nie prosto.

Wjazd na rondo powinien odbyć się też zgodnie ze znakami pionowymi. Co zwykle oznacza ustąpienie pierwszeństwa autom poruszającym się po skrzyżowaniu zgodnie ze znakiem A-7.

Zasady opuszczania podwójnego ronda

Jeśli opuszczamy rondo z prawego pasa, to najpierw należy zasygnalizować planowany manewr prawym kierunkowskazem i skręcić. Natomiast jeżeli droga, na którą chcemy zjechać, jest dwupasmowa, a znaki na to zezwalają, możemy też zjechać z ronda z lewego pasa. W tej sytuacji włączamy kierunkowskaz, sprawdzamy, czy auto z prawego pasa nie jedzie przypadkiem dalej po okręgu i wtedy skręcamy. Co ważne, skręcając z lewego pasa, zawsze należy ustąpić pierwszeństwa tym z prawego.

Rondo dwupasmowe a tramwaj – kto ma pierwszeństwo?

Tramwaje to częsty widok na ulicach największych polskich miast, jednak i tak dla wielu kierowców taka sytuacja stwarza problem. Pamiętamy więc, że pojazdy szynowe także obowiązują zasady ruchu drogowego i znaki. Zatem jeśli przed rondem dwupasmowym jest znak „ustąp pierwszeństwa” dotyczy on również tramwajów. W tej sytuacji pierwszeństwo mają pojazdy poruszające się po skrzyżowaniu.

Inaczej jest w przypadku kiedy pojazd szynowy wjedzie na rondo dwupasmowe – wtedy to on ma pierwszeństwo przy zjeździe z niego. Trzeba pamiętać, że jeśli na rondzie jest sygnalizacja świetlna, i zielone światło zapala się dla samochodów i tramwajów, to i tak zawsze pojazd szynowy ma pierwszeństwo – nawet kiedy zjeżdżając skręca.

Jakie kary mogą grozić za złamanie przepisów na rondzie?

Za ignorowanie przepisów i znaków drogowych grożą wysokie mandaty oraz punkty karne. 

  • utrudnianie lub tamowanie ruchu poprzez niesygnalizowanie, lub błędne sygnalizowanie manewru – 200 zł i 5 pkt karnych
  • nieodpowiednie ustawienie pojazdu na jezdni przed skręceniem – 150 zł
  • niedostosowanie się do znaków: C-12 „ruch okrężny”, F-10 „kierunki na pasach ruchu” lub F-11 „kierunki na pasie ruchu” oraz P-8a „strzałka kierunkowa na wprost”, P-8b „strzałka kierunkowa do skręcania” lub P-8c „strzałka kierunkowa do zawracania” – 250 zł i 5 pkt karnych
  • wymuszenie pierwszeństwa podczas jazdy – 300 zł plus 5 pkt karnych 
  • wymuszenie pierwszeństwa na skrzyżowaniu – 350 zł i 6 pkt karnych
  • nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu podczas włączania się do ruchu – 250 zł i 5 pkt w karnych

Rondo dwupasmowe – o czym należy pamiętać?

Rondo dwupasmowe, jeśli kierowcy jeżdżą po nim zgodnie z przepisami, pozwala na rozładowanie korków i tym samym upłynnienie ruchu w mieście. Niestety wiele osób nie stosuje się do znaków i zasad. Przykładowo częste zmiany toru jazdy stwarzają zagrożenie dla innych i powodują zatory. Jeśli dodamy to tego nieuprzejmość i brak kultury za kierownicą – to ronda staną się udręką zamiast ułatwieniem. Dlatego warto pamiętać poniższe wskazówki:

  • zawsze należy zachować ostrożność i ograniczone zaufanie do innych uczestników ruchu
  • za rondem dwupasmowym zwykle znajdują się przejścia dla pieszych, stąd opuszczając je, trzeba ustąpić pierwszeństwa pieszym
  • na rondzie dwupasmowym przy zmianie pasa i zjeździe obowiązuje zasada prawej ręki, czyli pierwszeństwo mają pojazdy z prawej strony
  • każdorazowa zmiana kierunku jazdy (zmiana pasa i skręt z ronda) musi być zasygnalizowana poprzez włączenie właściwego kierunkowskazu
  • tramwaj ma zawsze pierwszeństwo przy zjeździe z ronda dwupasmowego
  • przed wjazdem na rondo należy od razu wybrać właściwy pas ruchu, aby potem uniknąć trudnego manewru jego zmiany
  • poruszając się po rondzie dwupasmowym, trzeba zachować odpowiednią odległość od innych pojazdów, szczególnie od autobusów i ciężarówek, którymi ciężko się manewruje
  • kierowcy mają obowiązek stosować się do znaków drogowych tych stojących pionowych, jak i poziomych – namalowanych na powierzchni jezdni. To one w wielu przypadkach informują, który pas należy zająć, aby bezpiecznie zjechać z ronda

FAQ

Kto ma pierwszeństwo na rondzie dwupasmowym?

Wjeżdżając na rondo, przed którym jest postawiony znak A-7, kierowcy muszą ustąpić pierwszeństwa tym poruszającym się już po skrzyżowaniu. Z kolei jadąc już po rondzie i chcąc zmienić pas, trzeba stosować się do reguły prawej ręki. Przy czym, należy ustąpić pierwszeństwa przejazdu tramwajowi, który zjeżdża z ronda, bez znaczenia czy jedzie prosto czy skręca.

O czym należy pamiętać na rondzie dwupasmowym?

Wjeżdżając na rondo dwupasmowe należy pamiętać, aby zająć odpowiedni pas zgodny z zaplanowanym kierunkiem jazdy. O ile znaki poziome nie mówią inaczej, wjeżdżamy na prawy tor – jeśli skręcamy w prawo, a lewy, kiedy planujemy jechać prosto, zawrócić albo skręcić w lewo.

Czy używać kierunkowskazów na rondzie dwupasmowym?

Tak. Kierunkowskazy są konieczne przy zjeździe z ronda oraz przy zmianie pasa ruchu.