Rosjanie szaleją. Właśnie pokazali swój drugi model – oto Moskwicz 6 i jego 5 najważniejszych cech
Po przejęcie fabryki należącej do Renault, Rosjanie reanimowali markę Moskwicz. Najpierw pojawił się crossover, określany po prostu jako 3, a teraz debiutuje kolejny model. Oto kompaktowy Moskwicz 6 i jego 5 najważniejszych cech.
Moskwicz wrócił do żywych w listopadzie 2022 roku. Wtedy to ujawniono pierwszy model, będący tak naprawdę klonem chińskiego JAC JS4. Jego montaż odbywa się na razie w prostym systemie SKD, jednak do końca 2023 roku ma się to zmienić i Rosjanie przestawią się na CKD. Co to oznacza? Że auta mają powstawać od podstaw z elementów spawanych i lakierowanych w moskiewskiej fabryce.
Moskwicz 6 będzie drugim modelem marki, która ma zresztą bardzo ambitne plany. Już w tym roku bramy fabryki opuści 50 tys. aut (w tym 10 tys. na prąd), a w 2024 roku – dwa razy więcej (20 tys. elektryków).
Ale co ważniejsze, Rosjanie chcą stworzyć własną, uniwersalną platformę, na której opracowywane będą ich nowe modele. Tutaj dużo mówi się w kontekście samochodu elektrycznego. Z kolei do 2027 roku marka ma się stać całkowicie niezależne technologicznie.
Na razie jednak sprzedaż nowego crossovera o nazwie 3 – jedynego modelu Rosjan – mocno kuleje. Przeszkodą jest z pewnością cena, startująca z pułapu ponad 120 000 zł, i to za auto napędzane wolnossącym silnikiem 1.6 o mocy 109 KM. W przypadku modelu na prąd trzeba zapłacić ponad 210 000 zł.
Moskwicz 6 to tak naprawdę inne auto
Rosyjski sedan, podobnie zresztą jak crossover, stanowi kalkę chińskiego samochodu. W tym przypadku to Sehol, którego wytwórcą jest chińska firma JAC.
Co ciekawe, w języku chińskim nazwa tego modelu brzmi… „Czarny rycerz”, jednak na potrzeby innych rynków została zmieniona na mniej „romantyczną”. Czyli na A5 Plus.
Moskwicz 6: układ napędowy
Do napędu drugiego dziecka Moskwicza służy 1,5-litrowy, 4-cylindrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem. Wytwarza on 184 KM i do współpracy ma 6-biegową automatyczną przekładnię dwusprzęgłową (6DCT).
Auto rozpędza się do 210 km/h i według producenta średnio zużywa jedynie 6,98 l paliwa na 100 km.
Moskwicz 6: wyposażenie
Nowy samochód z Moskwy ma mieć bogate wyposażenie, w tym w liczne systemy wsparcia kierowcy w czasie jazdy. Czyli asystentów pasa ruchu i martwego pola czy adaptacyjny tempomat.
Poza tym w wyposażeniu ma się znaleźć tak przydatny w Rosji… rejestrator wideo. Ponadto Moskwicz 6 będzie zaopatrzony m.in. w cztery poduszki powietrzne, czujniki ciśnienia w oponach, klimatyzację, radar parkowania czy system multimedialny z 10,4-calowym ekranem centralnym.
Moskwicz 6: na początku prosty montaż SKD
Montaż Moskwicza 6 rozpocznie się w drugiej połowie bieżącego roku. Na razie, wzorem crossovera, ma się odbywać z gotowych podzespołów, sprowadzonych z Chin.
Moskwicz 6: cena
W Chinach najtańszy wariant Sehola A5 Plus o nazwie Light Wind startuje z pułapu 99 tys. juanów, czyli około 62 000 zł. Z kolei flagowy model to wydatek 192 800 juanów, co po przewalutowaniu daje nieco ponad 120 000 zł. Zdaniem rosyjskich ekspertów na rynku istnieje duża przestrzeń dla kompaktowych sedanów.
Trzeba jednak pamiętać, że po „przeprowadzce” z Chin do Rosji i otrzymaniu nazwy Moskwicz 3, cena tego modelu wzrosła dwukrotnie. Dlatego Moskwicz 6 zapewne będzie znacznie droższy niż jego chiński odpowiednik.