7 kwietnia 2025

Co słychać na A2 między Warszawą a Łodzią? Coraz bliżej prac budowlanych

rozbudowa autostrady A2
Zdjęcie: GDDKiA

Dziennie autostradą A2 na odcinku Warszawa-Łódź porusza się od 50 do 100 tys. samochodów. A to oznacza, że jej przepustowość powoli się wyczerpuje. Poprawić ją ma dodanie pasów ruchu do istniejącej już drogi. GDDKiA właśnie poinformowało o kolejnych postępach w pracach nad „A-dwójką”.

  • Wojewoda Mazowiecki wydał zezwolenia na rozbudowę autostrady A2.
  • Obejmują one odcinek od węzła Konotopa do granic województw łódzkiego i mazowieckiego.
  • Rozbudowa autostrady A2 ma się odbyć na drodze o długości 92 km.

O rozbudowie autostrady A2 mówi się już od dłuższego czasu. Teraz wiadomo, że Wojewoda Mazowiecki wydał decyzję o zezwoleniu na jej realizację. To obecnie jedna z najbardziej ruchliwych dróg tego typu w Polsce. W końcu łączy ze sobą dwa największe miasta w naszym kraju.

„Po nieco ponad pięciu miesiącach od złożenia wniosków o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), mamy pierwsze decyzje. Wydał je Wojewoda Mazowiecki dla autostrady A2 od granicy województw łódzkiego i mazowieckiego do węzła Konotopa” – informuje GDDKiA.

TUTAJ przeczytasz o podwyżkach opłat na autostradzie A2.

Rozbudowa autostrady A2: prace na 92 km

Decyzja Wojewody Mazowieckiego dotyczy dwóch z czterech odcinków autostrady A2 pomiędzy Łodzią a Warszawą. „Dla drugiej części trasy decyzji Wojewody Łódzkiego spodziewamy się przed połową roku, co umożliwi ogłoszenie przetargów na wyłonienie wykonawcy” – czytamy na stronie GDDKiA.

Autostrada A2 ma mieć docelowo po 3 pasy ruchu w obu kierunkach. Oznacza to dodanie jednego pasa do już istniejącej drogi na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków. Na odcinku od tego ostatniego do węzła Konotopa kierowcy docelowo będą mogli skorzystać z 4 pasów.

Łącznie autostrada A2 zostanie przebudowana na odcinku 92 km. Z tego 89 km to budowa dodatkowych pasów, a pozostałe 3 km – roboty na wysokości węzła Łódź Północ (A1/A2).

„W tym miejscu trasa nie wymaga rozbudowy (są tu trzy pasy ruchu na każdej z jezdni). Podjęliśmy jednak decyzję o wymianie nawierzchni oraz oświetlenia drogi na energooszczędne” – informuje GDDKiA.

TUTAJ poznasz zasięg aut elektrycznych zimą na autostradzie.

Rozbudowa autostrady A2: ruch nie ucierpi?

Jak przyznaje GDDKiA, rozbudowa autostrady A2 będzie miała miejsce przy odbywającym się ruchu drogowym. Celem jest zachowanie dwóch pasów ruchu na każdej z dróg w czasie trwania robót.

„To absolutnie konieczne, aby przejazd między stolicą i centrum kraju odbywał się bez poważniejszych zakłóceń. Planujemy również wprowadzić odcinkowy pomiar prędkości. Bardzo dobrze sprawdził się on w trakcie budowy autostrady A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową” – dodaje GDDKiA.

Co istotne, cała infrastruktura drogowa i oświetlenie, po rozbudowie autostrady mają być zasilane z odnawialnych źródeł energii. Przy drodze pojawią się więc m.in. nowa instalacja oraz magazyny energii elektrycznej.

„Autostrada A2 między Łodzią i Warszawą użytkowana jest już blisko 13 lat. W tym czasie stała się jednym z najczęściej używanych odcinków dróg w Polsce. Jej przepustowość zaczyna się wyczerpywać. Na rozbudowę trasy czekają więc zarówno przedsiębiorcy prowadzący firmy transportowe, jak i zwykli kierowcy” – czytamy na stronie GDDKiA.

TUTAJ przeczytasz o karze za brak biletu autostradowego.

Koniec w 2028 roku

Zgodnie z ostatnim pomiarem, po autostradzie A2 na odcinku pomiędzy Warszawą a Łodzią obecnie porusza się od około 50 do 100 tys. samochodów na dobę (zależnie od miejsca). W związku z tym jej przepustowość powoli zaczyna się już wyczerpywać.

GDDKiA spodziewa się, że ruch pomiędzy tymi dwoma aglomeracjami będzie stale wzrastał. Rozbudowa ma ułatwić również dojazd do planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Kolejne kroki dotyczące rozbudowy autostrady A2 mają objąć ogłoszenie przetargów na roboty budowlane (druga połowa 2025 r.) oraz podpisanie umów z wykonawcami i rozpoczęcie budowy (pierwsza połowa 2026 roku).

Zakończenie robót na autostradzie A2 jest planowane na drugą połowę 2028 roku.