W 2023 roku sprzedano tu ponad 45 razy więcej nowych aut niż w Polsce. Rynek chiński w liczbach
To największy rynek samochodowy na świecie. W 2023 roku w Chinach sprzedano ponad 45 razy więcej nowych aut niż w Polsce i 2 razy więcej niż w krajach Unii Europejskiej (10,5 mln szt.). Oto rynek chiński w liczbach.
Chińskie marki samochodowe coraz odważniej atakują świat. Obecnie nie ma praktycznie miesiąca, aby w naszym kraju nie debiutował któryś producent z Państwa Środka. Ostatnio pojawiły się u nas Beijnig, MG czy Voyah (TUTAJ przeczytasz obszerny test MG ZS-a). Poza tym po raz pierwszy w historii Chiny zostały największym eksporterem pojazdów na świecie.
Pomimo swojej ekspansji, chińskie firmy motoryzacyjnej skupiają się przede wszystkim na rodzimym rynku. W końcu to tamtejsi klienci mają największą siłą nabywczą na świecie. Według danych portalu CarNewsChina, w samym 2023 roku nabywców znalazło tutaj aż 21,7 mln nowych samochodów. Oznacza to 5,6-procentowy wzrost rok do roku.
Odpowiedzialne są za to głównie pojazdy elektryczne i hybrydowe. Ich udział w rynku w zeszłym roku zwiększył się z 5,679 mln do 7,748 mln, czyli o 36,5%. Z kolei sprzedaż aut spalinowych spadła z 14,870 mln w 2022 roku do 13,958 mln egzemplarzy.
Rynek chiński 2023: marki
Ale poprzedni rok był przełomowy z innego względu. Po raz pierwszy bowiem od wielu lat z tronu lidera sprzedaży spadł Volkswagen. Jego miejsce zajął BYD, który na swoje samochody znalazł ponad 2,5 mln nabywców, zgarniając 11,85% rynku.
Na drugim miejscu uplasował się producent z Wolfsburga ze sprzedażą ponad 2,2 mln aut i 10,27-procentowym udziałem w rynku. Pierwszą trójkę uzupełnia Toyota z wynikiem 1,7 mln i 7,84-procentowym udziałem.
Rynek chiński 2023: elektryki
BYD zajął również pierwsze miejsce w Chinach w zeszłym roku pod względem udziału aut na prąd. Ten rosnący w siłę koncern sprzedał ponad 1,3 mln takich pojazdów (25,58%), o dwa razy wyprzedzając drugą Teslę (603 tys. szt; 11,71%). Trzeci Aion znalazł z kolei 477 tys. nabywców. (9,26%).
Pomimo sukcesów BYD-a, najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym na rynku Państwa Środka w 2023 roku była Tesla Model Y (456 tys. szt.; +44,7% wzrost sprzedaży). Następne dwa miejsca zajęły pojazdy BYD-a – Qin Plus (434 tys. szt.; +40,9%) oraz Song Plus (390 tys. szt.; -14,2%).