Toyota i Volkswagen w odwrocie. TOP10 chińskiego rynku w 2024 roku
W 2024 roku rynek chiński urósł o 5,5% względem tego samego okresu uprzedniego roku – informuje Chińskie Stowarzyszenie Samochodów Osobowych (CPCA). Lider pozostał ten sam, ale zagraniczni wytwórcy byli w odwrocie, choć jeden z nich nadal znajduje się w ścisłej czołówce.
Chiński rynek samochodowy przez lata urósł w niesamowity sposób. O ile próg 1 mln sprzedanych samochodów przekroczono w 1993 roku, 2 mln w 2001 roku, a 5 mln w 2005 roku, o tyle obecnie sprzedaż jest wielokrotnie większa.
Według Chińskiego Stowarzyszenia Samochodów Osobowych (CPCA) skumulowany wynik od stycznia do grudnia 2024 roku wyniósł 22,892 mln aut. A to oznacza 5,5-procentowy wzrost względem 2023 roku.
TUTAJ poznasz nową markę Audi z Chin.
Rynek chiński w 2024 r.: BYD ucieka rywalom
Przez lata w Chinach rządził jeden wytwórca. Był nim Volkswagen, który na najwyższym stopniu podium stawał od 1991 do 2022 roku. W 2023 roku zdetronizował go BYD. Na swoje samochody znalazł wtedy ponad 2,5 mln nabywców, zgarniając 11,85% rynku.
W 2024 roku lokalni wytwórcy nadal nabierali rozpędu w Chinach. W szczególności BYD, który ze sprzedażą 3,7 mln aut wykroił dla siebie 16,2% rynku (+37,44%). Na drugim miejscu uplasowało się Geely (1,7 mln, 7,7% udziału) przed FAW Volkswagenem (1,6 mln, 7,0%) oraz Changhanem (1,3 mln, 6,0%).
Rynek chiński w 2024 r. – TOP10 producentów w Państwie Środka:
TUTAJ przeczytasz, jak jeździ BYD Sealion 7.
Volkswagen i Toyota ze stratami
Udział BYD-a w rynku na poziomie 16,2% oznacza, że co szóste auto sprzedane w Chinach pochodziło od tego producenta. Co ciekawe, pięć największych firm w Państwie Środka kontroluje 42,7% rynku. Z kolei dziesięć – 61,3%.
Wartym uwagi jest jednak to, że jeśli obie spółki joint venture Volkswagena włożyć do jednego wora, będą one miały wtedy sprzedaż na poziomie 2 808 579 sztuk. A to da temu wytwórcy drugie miejsce na rynku. Pomimo tak imponującej liczby, FAW Volkswagen w 2024 roku na swoje auta znalazł o 12,9% klientów mniej niż w 2023 roku, a SAIC Volkswagen – o 2,6%.
Gdy zsumować wynik Toyoty – FAW Toyota i GAC Toyota – otrzymamy 1 568 234 szt. (4. miejsce). Obie spółki w 2024 roku sprzedały jednak mniej samochodów niż rok wcześniej. Straciły, odpowiednio, 0,5% i 14,5%.