Rynek nowych samochodów nadal na minusie, ale…
W pierwszych dwóch miesiącach tego roku zarejestrowano 70 021 nowych samochodów. To wynik gorszy od ubiegłorocznego o 10 proc. Importerzy jednak patrzą w przyszłość z optymizmem, bo udało się wyhamować spadek sprzedaży. Jak wygląda rynek nowych samochodów po dwóch pierwszych miesiącach?
Jak wynika z analizy Instytutu Samar, w dwóch pierwszych miesiącach tego roku rynek nowych samochodów nadal jest daleki od oczekiwań. Mimo słabszych niż rok temu wyników za styczeń i luty, importerzy mówią jednak o optymizmie. Udało się wyhamować spadki do o 10 proc.
W trudnych pandemicznych czasach najlepiej radzi sobie Toyota. Nie dość, że w lutym br. roku zarejestrowano więcej Toyot niż miesiąc wcześniej, to na dodatek wynik za dwa miesiące tego roku jest lepszy niż w roku ubiegłym. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że w 2021 roku zarejestrowano 12 492 szt. Toyot, co daje wynik lepszy o 5 proc.
Yaris z tytułem Samochodu Roku 2021
Japońska marka nie tylko radzi sobie najlepiej na polskim rynku. Na początku marca ogłoszono wyniki konkursu Car of the Year 2021. Okazało się, że nowa Toyota Yaris bezapelacyjnie zdobyła tytuł Samochodu Roku pozostawiając rywali daleko w tyle.
Drugie miejsce pod względem rejestracji w Polsce zajmuje Skoda. Liczba rejestracji aut tej marki co prawda w lutym nieco urosła, jednak biorąc pod uwagę skumulowany wynik za dwa miesiące tego roku w porównaniu z rokiem ubiegłym zarejestrowaliśmy mniej czeskich auta i to o ok. 1900 szt. (-17,79 proc.). W sumie w tym roku zarejestrowano zaledwie 8 853 nowe Skody.
Trzecie miejsce zajmuje Volkswagen, który odnotował spadek rejestracji w tym roku i to o ok. 9 proc. W okresie styczeń-luty zarejestrowano 6 296 samochodów z logo VW.
Mniej wzrostów, więcej spadków
Analizując rynek nowych samochodów i dane rejestracji łatwiej wymienić marki, które dwa pierwsze miesiące zamykają na plusie, niż te, które pogorszyły swój ubiegłoroczny wynik. Więcej rejestracji w styczniu i lutym dotyczy marek:
- BMW, 32 proc.
- Ford, 12 proc.
- Audi, 5 proc.
- Suzuki, 127 proc.
- Lexus, 30 proc.
- Mazda, 4 proc.
- Mini, 3 proc.
- Porsche, 9 proc.
- Alfa Romeo, 16 proc.
- Subaru, 18 proc.
- Tesla, 84 proc.
Rekordowe spadki
Wśród marek, którym nie wiedzie się najlepiej, są nie tylko te niszowe, jak Smart, ale także popularne. Fiat, Honda, Mitsubishi jak na razie nie znajdują wielu nabywców co przekłada się na liczbę rejestracji.
Największe spadki zanotowały:
- Smart, – 93 proc.
- Ssangyong, – 79 proc.
- Jaguar, – 84 proc.
- Fiat, – 74 proc.
- Honda, -72 proc.
- Mitsubishi, – 64 proc.
Jedyną marką, która nie zarejestrowała w tym roku żadnego nowego auta jest jednak RAM.