Volvo z imponującym wzrostem, a Mini – z dużym spadkiem. VW nadal na czele. Rynek UE w 2024 r.

W 2024 roku na terenie Unii Europejskiej nabywców znalazło 10,6 mln nowych samochodów. Oznacza to wzrost rok do roku o 0,8%. Kto zyskał najmocniej, kto najbardziej tracił, kto sprzedał najwięcej samochodów, jak radzili sobie Chińczycy? Oto 10 ciekawostek z europejskiego rynku.
Pomimo ogólnego wzrostu, na trzech największych europejskich rynkach w 2024 roku zaobserwowano spadki sprzedaży. Czyli w Niemczech, Francji oraz we Włoszech. Zmniejszyło się również zapotrzebowanie na samochody elektryczne.
Najpopularniejszą marką Starego Kontynentu pozostał Volkswagen przed Toyotą, Skodą oraz Renault. Z kolei spośród chińskich producentów widoczny był tak naprawdę wyłącznie jeden.
Oto 10 ciekawostek z europejskiego rynku nowych samochodów 2024.
TUTAJ poznasz najbardziej zakorkowane polskie miasta w 2024 roku.
Rynek UE w 2024 r.: Volkswagen górą
Europejscy klienci w 2024 roku na modele Volkswagena skusili się 1 165 148 razy, co dało mu wzrost o 1,3% względem tego samego okresu 2023 roku. Jak na producenta, który zmaga się z kryzysem, na sprzedaż raczej nie może narzekać.
Z drugiej strony, rynek Starego Kontynentu po pandemii Covid-19 skurczył się o około 2 mln samochodów rocznie.
Volvo z imponującym wzrostem
Największy wzrost sprzedaży, bo o 28,0%, odnotowało Volvo, które w 2024 roku przekazało klientom 282 087 pojazdów. Druga pod tym względem była Toyota (798 556 szt.) ze wzrostem w wysokości 16,2%.
TUTAJ poznasz nowe Volvo XC90.
Rynek UE w 2024 r.: Mini i Fiat na... łopatkach
Autorem największego spadku spośród producentów z TOP25 europejskiego rynku w 2024 roku było Mini, którego sprzedaż skurczyła się aż o 26,5%, osiągając 97 782 egzemplarze.
Z kolei Fiat zmniejszył swoją sprzedaż o 20,8% – do 285 140 aut. To zapewne wynik wycofania spalinowej „pięćsetki” w połowie roku, modelu 500X oraz słabego wzięcia na 500e.
Elektryki traciły głównie przez...
W 2024 roku sprzedaż samochodów elektrycznych na terenie Unii Europejskiej spadła do poziomu 1,45 mln aut. Powód? Słabość niemieckiego rynku, na którym w grudniu 2023 roku zakręcono kurek z dopłatami.
Rynek UE w 2024 r.: MG sporo urosło
Z chińskich marek najbardziej widoczne w krajach Unii Europejskiej było MG, które sprzedało 157 340 aut, zyskując rok do roku 6,7%. Ale wynik ten byłby znacznie większy, jeśli we wspólnocie nadal pozostawałaby Wielka Brytania.
Na stulecie istnienia marka, należące do chińskiego koncernu SAIC, zrobiła sobie prezent i w Wielkiej Brytanii sprzedała 81 536 aut, zajmując 10. miejsce na tamtejszym rynku z udziałem 4,18%. Co ciekawe, aż 27,2% samochodów MG, jakie trafiło do klientów, było elektryczne.
A to w obliczu wejścia przepisów CAFE stanowi wręcz marzenie włodarzy marek obecnych w Unii Europejskiej.
Stellantis wciąż traci
Koncern Stellantis w 2024 roku nadal tracił swój udział w europejskim rynku. Powód? Słabość jego włoskich marek oraz niezbyt dobra sytuacja Opla/Vauxhalla.
TUTAJ poznasz 10 ciekawostek na temat spalinowego Fiata 500.
Rynek UE w 2024 r.: BMW odebrało klientów Audi
Wśród producentów premium rośnie BMW, co odbywa się kosztem Audi. W 2024 roku firma z Monachium znalazła na swoje auta 620 669 nabywców (+5,2%), natomiast ta z Ingolstadt – 517 195 (-9,4%).
Rynek UE dla europejskich firm
TOP10 w Unii Europejskiej w 2024 roku zajmowały przede wszystkim marki europejskie. Spośród producentów z innych zakątków Ziemi, na drugim miejscu uplasowała się Toyota, a na dziesiątym – Hyundai (426 725 szt., -1,3%).
TUTAJ poznasz Hyundaia Instera.
Rynek UE w 2024 r.: upadek Forda
Nadal w Europie trwa upadek Forda. O ile 10 lat temu jego udział wynosił 7%, o tyle w zeszłym roku było to poniżej 3%. Sprzedaż zamknęła się liczbą 309 441 aut, co oznacza spadek rok do roku o 13,7%. Ups.
Miejsce dla niedrogich marek
Zaskakująco dobry wynik wypracowało Suzuki, które rok 2024 zamknęło sprzedażą 174 128 aut (+12,0%). I to pomimo braku spektakularnych nowości, no może z wyjątkiem Swifta kolejnej generacji.
To pokazuje, że w Unii Europejskiej jest coraz więcej miejsca dla producentów budżetowych aut. Wystarczy spojrzeć zresztą na wyniki ósmej Dacii (538 850 szt., +3.7%) czy 22. miejsce MG.
TUTAJ przeczytasz megatest Suzuki Swifta.