19 grudnia 2023

Rzadkie marki samochodów: nieznane marki aut, które niełatwo spotkać na polskich drogach

Cadillac Lyriq

W latach 90. widok modeli takich marek jak Ferrari czy Bentley był na polskich drogach czymś niecodziennym. Dziś nikogo nie dziwi. Ciekawym zjawiskiem są natomiast inne, mało znane marki samochodów. Auta jakich rzadkich marek możemy spotkać w Polsce?

Rzadkie marki samochodów, o których prawdopodobnie nie słyszałeś

Rzadkie marki samochodów mają swoje grono wielbicieli. Nie przeszkadza im np. utrudniony dostęp do części blacharskich czy problemy przy odsprzedaży. Dlatego raz na jakiś czas na naszych drogach możemy spotkać naprawdę nietypowe samochody.

Rzadkie marki samochodów: Scion

Jakiś czas temu w Łodzi wydarzyła się niecodzienna sytuacja. Robotnikom wykonującym remont drogi niestraszny był nawet zaparkowany na ulicy samochód. Wydarzenie było na tyle niecodzienne, że pisały o nim nawet zagraniczne media. Unikalności zjawiska dodaje fakt, że wspomniany samochód to nietuzinkowe auto marki Scion. Spotkanie na polskich drogach jednego z modeli tej marki graniczy bowiem z cudem. Czym jest Scion?

Scion to japońska marka, należąca niegdyś do Toyoty. Z tego powodu jej modele oparte były na technologiach uznanego producenta z Kraju Kwitnącej Wiśni. Marka powstała w 2003 roku z myślą o rynku amerykańskim. Niestety nie cieszyła się zbyt dużą popularnością i trzynaście lat później została zlikwidowana.

Pojedyncze egzemplarze Sciona, które od czasu do czasu można spotkać w Polsce, prawdopodobnie sprowadzono nad Wisłę w czasach działalności tego producenta. Raczej mało prawdopodobne, aby ktoś zadał sobie wiele trudu i sprowadzał z USA pojazd niedziałającej już marki. Chyba że mowa o pasjonatach. Problem jednak w tym, że zwykle mało kto słyszał o tym producencie.

Acura

Acura to ekskluzywna marka powołana przez koncern Honda Motor Company w 1986 roku. Modele sprzedawane pod tym szyldem bazują na odpowiednikach z logo Hondy. Różnica polega na tym, że odznaczają się bardziej luksusowym wyposażeniem i jeszcze bardziej sportowym charakterem.

Punkty dealerskie tego wytwórcy można spotkać w USA, Kanadzie, Meksyku, Chinach i Hong Kongu. Auta dostępne były także na zamówienie u wybranych dealerów w Wielkiej Brytanii.

Kultowe już modele to na pewno Integra i tzw. japońskie Ferrari, czyli model NSX. Jeden z najlepszych samochodów sportowych w historii motoryzacji. Bardziej popularne, również w naszym kraju (mimo braku oficjalnego przedstawicielstwa marki), to Legend czy bazująca na Hondzie Accord odmiana TSX.

Modele marki Acura to ciekawa alternatywa, jeśli myślimy o zakupie używanej Hondy. Są bogato wyposażone, a niektóre z nich prezentują się wizualnie jeszcze lepiej. Dostępność do części zamiennych to kolejna zaleta. Wyłączając niektóre nietypowe podzespoły, większość z części zamiennych bez problemu dostaniemy na polskim rynku. Zaletą Acury jest też prestiż. Zdecydowanie większy, niż w przypadku posiadania zwykłej Hondy.

Fisker

Kolejna nietypowa marka. Jednak w odróżnieniu od poprzednich, powstała w Stanach Zjednoczonych. Ciekawostką jest fakt, że założycielami są duński projektant Henrik Fisker i Niemiec Bernhard Koehler.

Nie przeszkodziło to jednak dwóm uzdolnionym obcokrajowcom w spektakularnym wejściu na wymagający, amerykański rynek. Miało to miejsce w 2005 roku. Początkowo wyprodukowano jedynie kilkanaście sportowych samochodów, wykorzystując podzespoły marek BMW i Mercedes.

Prawdziwą sensacją, która odbiła się szerokim echem w motoryzacyjnym świecie, był zaprezentowany w 2008 roku hybrydowy model Karma. Niestety auto produkowano jedynie rok (w latach 2011-2012). Nie oznaczało to jednak końca Karmy. Po przejęciu Fiskera w 2014 roku przez chińskie Wanxiang Group, w ciągu kolejnych lat powstały kolejne ewolucje modelu: Karma Revero i Revero GT.

Od 2022 roku, na mocy porozumienia ze znaną austriacką marką Magna Steyr, produkowany jest atrakcyjny, elektryczny SUV o nazwie Ocean.

Jakie marki Polacy kupują najrzadziej?

Amerykańskie marki premium: Cadillac

Legendarny, amerykański producent działa na rynku od 1903 roku. Historia marki jest na tyle bogata i fascynująca, że stanowi materiał na dobrą książkę. Firma ma na swoim koncie wiele modeli, które trwale wpisały się w dzieje światowej motoryzacji. Auta z serii 62 czy Fleetwood to samochody, które kojarzy większość fanów amerykańskiej motoryzacji.

Cadillac należy do koncernu General Motors. Aktualnie produkowane modele, takie jak Lyriq czy GT4, charakteryzują się ciekawym, nowoczesnym designem i dużą dawką prestiżu.

Dzielą również wiele podzespołów z innymi produktami oferowanymi przez koncern GM. Wielu osobom kojarzą się jednak z drogimi samochodami z utrudnionym dostępem do części zamiennych. Prawdopodobnie z tego powodu w Polsce widok któregoś z najnowszych modeli Cadillaca należy do rzadkości. Czy powrót marki na europejski rynek poprawi sytuację? O tym przekonamy się już niedługo.

Rosyjskie samochody: Łada

Rosyjska marka, która w czasach PRL-u była niezwykle popularna nad Wisłą. Obecnie Łada należący do marki AwtoWAZ. Dziś kupno w Polsce fabrycznie nowej Łady jest praktycznie niemożliwe ze względu na sankcje nałożone na Federację Rosyjską.

Jednak nawet przed wybuchem wojny w Ukrainie, Łady nie cieszyły się zbyt dużym zainteresowaniem na polskim rynku. Jednak wówczas można było u nas kupić fabrycznie nowe pojazdy tego wytwórcy.

Główne przyczyny niepowodzenia to przestarzała konstrukcja i awaryjność oraz obawy związane z kwestiami dotyczącymi bezpieczeństwa pasażerów.

Chińskie, mało znane marki

Chińskie firmy motoryzacyjne od kilku lat skutecznie wchodzą na europejskie rynki. Modele oferowane przez tamtejszych producentów nie przypominają już kopii aut renomowanych producentów.

Wyposażenie samochodów z Państwa Środka jest bogate, ceny rozsądnie skalkulowane, a poziom bezpieczeństwa nie odstaje od konkurencji. Polska jest jednak bardzo wymagającym rynkiem, a większość klientów nieufnie podchodzi do nieznanych marek. Prawdopodobnie, zanim sytuacja się zmieni, musi upłynąć kolejnych kilka lat.

Im mniej popularny samochód tym droższy?

Niekoniecznie. W przypadku starszych aut marek mało popularnych na naszym rynku sytuacja wygląda dokładnie odwrotnie. Na nowych nabywców czekają niekiedy miesiącami, a ich ceny potrafią być nawet o połowę niższe od pojazdów z tego samego segmentu noszących logo popularnego wytwórcy. Dobrym przykładem jest Tata. Po wycofaniu się z Polski firma ta stała się praktycznie nieznana w naszym kraju. Model Indica z lat 2009-2011 i przebiegiem kilkudziesięciu tysięcy kilometrów można kupić już za kilka tysięcy złotych.

Sprawy mają się zupełnie inaczej jeśli mamy do czynienia z mało popularnym modelem wyprodukowanym w krótkiej serii. Podobnie w przypadku rasowych, sportowych samochodów. Wystarczy spojrzeć na ceny modelu Acura NSX. Jeśli już pojawi się w ogłoszeniu, to najczęściej w kwocie kilkuset tysięcy złotych.

Zakup samochodu rzadkiej marki – czy to dobra inwestycja?

Kupując samochód rzadkiej na naszym rynku marki należy liczyć się z ewentualnymi problemami przy późniejszej odsprzedaży. Również dostępność do niektórych części, szczególnie blacharskich, może być mocno ograniczona. Jeśli jednak nie dysponujemy większym budżetem i do wyboru mamy popularne auto w gorszym stanie, to warto zastanowić nad zaryzykowaniem kupna niszowego modelu.

W przypadku aut klasycznych i youngtimerów sprawa jest oczywista. Jednocześnie taki pojazd może okazać się bardzo dobrą inwestycją na lata. Pod warunkiem że na rynku światowym jest równie mocno pożądany, co przez nas samych.

FAQ. Najczęściej zadawane pytania

Jakie są rzadkie marki samochodów?

Amerykańskie marki samochodów, takie jak Cadillac czy Buick nie są specjalnie popularne w naszym kraju. Podobnie w przypadku innych producentów, którzy nigdy nie oferowali swoich modeli w Europie. Takich jak Holden czy Scion.

Jakie marki samochodów nie są popularne w Polsce?

Chińskie, mało znane marki samochodów nie cieszą się popularnością w Polsce. Indyjska Tata, która szybko wycofała się z polskiego rynku, to kolejny przykład. Sukcesu w ostatnich latach nie odniosły również rosyjskie marki, takie jak UAZ czy Łada.