Samochody elektryczne. Przegląd polskiego rynku cz. I
Samochody elektryczne w Polsce, mimo szumnych zapowiedzi producentów, na razie mają się średnio. W sprzedaży jest u nas 35 modeli w tym 5 dostawczych, zaledwie kilka modnych crossoverów i jeden kabriolet. Dużo? Na tyle, by było w czym wybierać. Oto przegląd nowych elektryków dostępnych na naszym rynku.
Audi
Audi e-tron to pierwszy w pełni elektryczny samochód marki. Ma dwa silniki – z przodu i z tyłu – generujące łączną moc systemową na poziomie nawet 408 KM, rozpędzając tego olbrzymiego SUV-a od 0 do 100 km/h w niespełna 6 sekund. Zasięg? Powyżej 400 km. Ładowanie? Z gniazdka w kilkanaście godzin, ale na stacji mocą aż do 150 kW.
Ostatnio e-tron doczekał się odmiany Sportback.
Audi e-tron
Zasięg: do 408 km
Moc: 313 lub 408 KM
Cena: od 308 400 zł
BMW
I3 to nieduże miejskie auto znane głównie dzięki firmom zajmującym się car sheringiem. I aż trudno uwierzyć, że na rynku jest od 2013 roku. Mimo 7 lat, auto nadal dobrze wygląda, a do tego jest wygodne i komfortowe.
Skromny zasięg powoduje, że to auto idealne sprawdzi się w mieście. Jeśli trzeba wybrać się jednak w trasę, to koniecznie odmianą z range extenderem, czyli niedużym silnikiem spalinowych w roli generatora.
Oprócz i3 BMW przyjmuje zamówienia na X3 w wersji elektrycznej, mimo, że iX3 oficjalnie na rynku pojawi się w przyszłym roku.
BMW i3
Zasięg: do 250 km
Moc: 170 lub 184 KM
Cena: od 169 700 zł
BMW iX3
Zasięg: do 440 km
Moc: 286 KM
Cena: od 282 900 zł
DS
W założeniu ma być elegancki, odważniejsi twierdzą, że nawet premium. 3 Crossback to przedstawiciel nowej marki Citroena zbudowany na tej samej płycie podwoziowej co Peugeot 208, 2008 i Opel Corsy. A to oznacza, że elektryk jest kolejną wersją silnikową auta. Baterie o pojemności 50 kWh umieszone są nisko w podłodze, silnik elektryczny ma moc 136 KM a zasięg deklarowany to 320 km.
3 Crossback
Zasięg: do 320 km
Moc: 136 KM
Cena: od 159 900 zł
Hyundai
Ioniq to auto kompaktowe zbudowane na płycie podłogowej przystosowanej do napędu spalinowego i na paliwa alternatywne. Właśnie dlatego elektryczny Ioniq to jedna z wielu wersji dostępnych na naszym rynku. Co ciekawe pokrywa silnika, klapa bagażnika oraz niektóre komponenty zawieszenia pojazdu wykonano z aluminium, boczki drzwi z trzciny cukrowej, a podsufitkę mieszaniną tworzyw sztucznych i pyłu wulkanicznego.
W wersji elektrycznej Ioniq ma dwa silniki o łącznej mocy 136 KM. Samochód potrafi rozpędzić się do 160 km/h, a jego zasięg jak podaje producent, to ponad 300 km.
Mniejsza Kona to auto wyłącznie elektryczne, ale bliżej mu do crossovera niż hatchacka. Występuje w dwóch wersjach mocy i zasięgu.
Hyundai Ioniq
Zasięg: do 300 km
Moc: 136 KM
Cena: od 184 500 zł
Hyundai Kona
Zasięg: do 480 km
Moc: 136 lub 204 KM
Cena: od 158 400 zł
Jaguar
I-Pace to pierwszy elektryczny samochód marki. Ma dwa synchroniczne silniki elektryczne każdy na jednej osi o łącznej mocy 400 KM i 696 Nm momentu obrotowego. Dzięki zastosowaniu systemu napędu na wszystkie koła I‑Pace przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,8 sekundy. W aucie zastosowano baterię o pojemności 90 kWh
Jaguar I-Pace
Zasięg: do 480 km
Moc: 400 KM
Cena: od 359 500 zł
Kia
Jak na razie Kia ma dwa auta samochody elektryczne w ofercie. Większą Niro i mniejszą Soul. Do napędu wykorzystane jednak ten sam układ i dlatego oba samochody mają moc 136 KM. Niro dostępna jest jednak w mocniejszej wersji 204 KM.
Nikt nie ukrywa, że Soul ma już swoje lata. W wersji spalinowej dostępna jest na rynku od 2008 roku. I właśnie dlatego elektrycznego Soula niebawem zastąpi elektryczny Stonic.
Kia Niro
Zasięg: do 485 km
Moc: 136 lub 204 KM
Cena: od 146 990 zł
Kia Soul
Zasięg; do 452 km
Moc: 136 KM
Cena: od 139 990 zł
Mazda
Spora z zewnątrz, dość ciasna w środku – tak można w skrócie scharakteryzować pierwszą elektryczną Mazdę MX-30. Znacznie ważniejszy od rozmiaru jest jednak zasięg. Jeśli spodziewacie się, ze Mazdą przejedziecie 400 km bez ładowania to się mylicie. Mazda ma swoją filozofię na samochody elektryczne. Świadomie zastosowano mniejsza baterię, by szybciej ją ładować a przy okazji nie dokładać zbędnych kilogramów. Ma to swoje zalety (mniejsza waga, mniejsze gabaryty), ale też wady (mniejszy zasięg).
Mazda MX-30
Zasięg: do 200 km
Moc: 145 KM
Cena: od 142 900 zł