Samochody elektryczne w Polsce. Przegląd rynku cz. II
35 modeli w tym 5 dostawczych, zaledwie kilka modnych crossoverów i jeden kabriolet. Oferta samochodów elektrycznych, mimo szumnych zapowiedzi producentów, nie jest olbrzymia, ale jak ktoś szuka e-auta, jest już w czym wybierać. A to dopiero początek ekspansji samochodów elektrycznych na naszym rynku. Oto samochody elektryczne w Polsce. Przegląd rynku cz. II.
Mercedes
W zasadzie nie ma elektrycznego Mercedesa, są za to elektryczne modele z rodziny EQ. Pierwszy to EQC, duży SUV, konkurent Audi e-Trona. W standardzie ma nieco mniejszą baterię (o pojemności 80 kWh) przez co zasięg też jest ciut mniejszy. Oczywiście przy spokojnej i przepisowej jeździe auto potrafi przejechać 369 km.
Oprócz elektrycznego EQC Mercedes oferuje elektryczną odmianę Vito i jego luksusowe wcielenie EQV o mocy 204 KM.
Mercedes EQC
- Zasięg: do 417 km
- Moc: 408 KM
- Cena: od 334 900 zł
Mercedes EQV
- Zasięg: do 405 km
- Moc: 204 KM
- Cena: od 339 480 zł
Mercedes eVito
- Zasięg: do 150 km
- Moc: 116 KM
- Cena: od 303 564 zł
Mini
Mini w wersji elektrycznej jest i to w zasadzie jego największa zaleta. No bo nawet dzisiaj, zasięg deklarowany na poziomie 220 km to stanowczo za mało. Bateria jest niewielka, ma 32,6 kWh, a przecież samochód już taki Mini wcale nie jest.
Jak przeliczył portal elektrowoz.pl zasięg Mini z roku 2020 jest osiągnięciem na miarę Nissana Leafa z 2016 roku.
Mini Electric
- Zasięg: do 220 km
- Moc: 184 KM
- Cena: od 139 900 zł
Nissan
Leaf to jedno z pierwszych aut elektrycznych na światowym rynku. Dzięki temu prowadzi w polskich i światowych rankingach sprzedaży. Auto dostępne jest z bateriami o różnych pojemnościach (od 40 do 62 kWh), co umożliwia wybór między miejskim wozidłem a prawdziwym długodystansowcem (do 520 km). W świecie elektryków to nadal dość rzadkie.
Oprócz Leafa Nissan upiera się także przy innych modelach elektrycznych auta. W naszych realiach zakup dostawczaka E-NV200 lub jego osobowej odmiany Evalia to prawdziwa ekstrawagancja.
Nissan Leaf
- Zasięg: do 520 km
- Moc: 217 KM
- Cena: od 164 00 KM
Nissan e-NV200
- Zasięg: do 100 km
- Moc: 109 KM
- Cena: od 165 528 zł
e-NV200 Evalia
- Zasięg: do 100 km
- Moc: 109 KM
- Cena: od 174 700 zł
Opel
Elektryczna Corsa to mały zgrabny samochód miejski z bagażnikiem o pojemności 309 l i silnikiem elektrycznym o mocy 134 KM i 260 Nm. Pojemność baterii to 50 kWh, co wystarczy na pokonanie 330 km. Czy to Niemiecka technologia? Raczej Francuska, bo e-Corsa powstała na płycie CMP koncernu PSA, do którego należy od niedawna marka.
Opel Corsa-e
- Zasięg: do 330 km
- Moc: 134 KM
- Cena: od 122 990 zł
Peugeot
Peugeot nie buduje na razie samochód czysto elektrycznych. Francuz postanowili, że taniej jest tworzyć auta na jednej, wspólnej platformie przystosowanej do różnych napędów. I tak 208 może być albo spalinowe, albo elektryczne. Co ważne udało się nisko umieścić baterie, obniżając środek ciężkości.
Dokładnie tę samą platformę, tę samą baterię i silnik elektryczny wykorzystano przy budowie nieco większego crossovera 2008 oraz dostawczego e-Experta, który biorąc pod uwagę charakter auta może pochwalić się dość dużym zasięgiem.
Peugeot 208
- Zasięg: do 340 km
- Moc: 136 KM
- Cena: od 124 900 zł
Peugeot 2008
- Zasięg: do 310 km
- Moc: 136 KM
- Cena: od 149 700 zł
Peugeot e-Expert
- Zasięg: do 230 km
- Moc: 136 KM
- Cena: od 166 296 zł
Porsche
Potężna moc, świetne prowadzenie, oszałamiające osiągi i świetna zabawa podczas jazdy – tak w skrócie można opisać pierwsze elektryczne Porsche – model Taycan. I to w zasadzie niezależnie czy jedziemy odmianą 4S, Turbo czy Turbo S.
Jeśli tak ma wyglądać elektryczna motoryzacja, to ja poproszę. W zasadzie to już czekam na elektryczne 911.
Porsche Taycan
- Zasięg: do 412 km
- Moc: 530, 680, 761 KM
- Cena: od 457 000 zł
Renault
Zoe powstało na płycie Clio. W 2016 auto przeszło lifting, a w ubiegłym roku doczekało się gruntownej modernizacji i m.in. większej baterii. Dzięki niej zasięg wzrósł do ponad 400 km.
Znacznie mniejszy zasięg i mniejsza moc ma elektryczny furgon Renault – Master Z.E., ale po drodze jest jeszcze trzeci elektryk, Kangoo Z.E. z nieco większym zasięgiem i nieco większą mocą.
Renault Zoe
- Zasięg: do 400 km
- Moc: 109 lub 136 KM
- Cena: od 118 900 zł
Renault Kangoo Z.E.
- Zasięg: do 200 km
- Moc: 60 KM
- Cena: od 147 588 zł
Renault Master Z.E.
- Zasięg: do 120 km
- Moc: 76 KM
- Cena: 247 500 zł
Skoda
Elektryczna wersję miejskiej Citigo to najtańsze auto zasilane na prąd na naszym rynku. Niewielka bateria gwarantuje niewielkie zasięg, jednak jak na miejskie auto może wystarczyć. Powiecie, że Mini potrafi przejechać niewiele więcej kilometrów. Owszem jednak Mini jest zdecydowanie większe i cięższe, a to nie pomaga w osiągnięciu deklarowanego zasięgu.
Skoda e-Citygo
- Zasięg: do 265 km
- Cena: 82 050 zł
- Moc: 83 KM
Smart
Smart w elektrycznej wersji to pomysł trafiony. Przynajmniej patrząc na rynki Europy Zachodniej, bo u nas cena auta zwala z nóg. Dwuosobowy Fortwo kosztuje 100 tys. zł., a potrafi przejechać zaledwie 150 km. Nie lepiej jest w przypadku pozostałych modeli, od niedawna dostępnych tylko i wyłącznie z tym samym napędem elektrycznym o mocy 82 KM.
Smart Fortwo
- Zasięg: do 150 km
- Moc: 82 KM
- Cena: od 96 900 zł
Smart Forfour
- Zasięg: do 150 km
- Moc: 82 KM
- Cena: od 98 400 zł
Tesla
Od niedawna fani Tesli mogą oficjalnie kupić auto tej marki również w Polsce. Co prawda stacjonarnego salonu nie ma i pewnie długo jeszcze nie będzie, ale konfigurator na stronie internetowej doczekał się polskiej wersji językowej a Tesla 3 ceny w złotówkach. A gdzie można to cudo odebrać? Jak na zakupy w Polsce przystało, auta odbiera się w… Berlinie. Właśnie tam jest najbliższy salon marki.
A jakie auta oferuje Tesla w Polsce? Najmniejszy to model 3; najstarszy, od którego wszystko się zaczęło, to model S, a SUV to model X. Na zapowiedzianego roadstera trzeba będzie jeszcze poczekać.
Tesla Model 3
- Zasięg: do 500 km
- Moc: 285, 372 lub 480 KM
- Cena: 195 490 zł
Tesla Model S
- Zasięg: do 610 km
- Moc: 525 lub 772 KM
- Cena: 360 490 zł
Tesla Model X
- Zasięg: do 610 km
- Moc: 525 lub 772 KM
- Cena: 385 490 zł
Volkswagen
ID.3 to pierwszy samochód Volkswagena, wymyślony jako wyłącznie auto elektryczne. Do tej pory, e-Golf i e-Up! powstawały na platformach samochodów z silnikami spalinowymi. W ID.3 VW pokłada spore nadzieje, jednak pierwsze miesiące nie napawają optymizmem. Miała być rewolucja, a zaczęło się od opóźnienia i przecieków o kłopotach technicznych modelu przygotowywanego w dużym pośpiechu.
VW twierdzi, że wszystko jest w porządku i sprzedaje ID.3 w aż siedmiu wersjach wyposażenia. Podstawowa ma baterię wielkości 58 kWh (jak twierdzi producent pozwala to przejechać 411 km), Pro S Tour – 77 kWh. Bez względu jednak na wersję, każdy ID.3 ma taką samą moc 204 KM. Na razie.
Oprócz modeli ID.3, e-Golf i e-Up! VW oferuje produkowanego w Polsce elektrycznego dostawczego Craftera. Na razie jednak jego zasięg to skromne 173 km.
Volkswagen ID.3
- Zasięg: do 550 km
- Moc: 204 KM
- Cena: od 155 890 zł
Volkswagen e-up!
- Zasięg: do 265 km
- Moc: 83 KM
- Cena: od 97 990 zł
Volkswagen e-Golf
- Zasięg: do 300 km
- Moc: 136 KM
- Cena: od 141 890 zł
Volkswagen e-Crafter
- Zasięg: do 173 km
- Moc: 136 KM
- Cena: od 338 949 zł