Jak długo trzeba czekać na części do chińskich aut?

Producenci samochodów z Państwa Środka rozpoczęli szturm na Europę. Tymczasem klienci mają liczne wątpliwości związane z jakością samych pojazdów czy dostępnością części zamiennych. Rozwiać je mogą dane z największego zagranicznego rynku zbytu dla aut z Chin.
Co ciekawe, tym największym rynkiem zbytu jest Rosja. Po ataku na Ukrainę i będących jego bezpośrednią konsekwencją kolejnych pakietach sankcji nakładanych na ojczyznę Puszkina, rynek rosyjski został zdominowany przez nowe samochody z Chin.
W efekcie nasz wschodni sąsiad jest dziś największym zagranicznym odbiorcą dla wytwórców z Państwa Środka, którzy tylko w ubiegłym roku sprzedali tam 800 tys. pojazdów.
CZYTAJ TEŻ: Zaufanie do aut z Chin rośnie. Nawet wśród niemieckich konsumentów.
Samochody z Chin są, części brak
Jak donosi rosyjski dziennik Izwiestia, czas oczekiwania na części zamienne wynosi w skrajnych przypadkach nawet do 5 miesięcy! W cierpliwość muszą się uzbroić przede wszystkim klienci potrzebujący niektórych elementów nadwozia, wnętrza czy też skrzyń biegów. Nie są to więc elementy typowo eksploatacyjne.
Najczęściej problem z dostępnością elementów dotyka klientów Changana, FAW, Li oraz Zeekra. W tym miejscu warto dodać, że z tej czwórki tylko Changan oraz FAW są oficjalnie obecne na rynku rosyjskim. Zaś Li oraz Zeekr nie mają tam własnej sieci dystrybucji.
Skąd wziął się problem? Przede wszystkim wynika on z faktu, że póki co chińscy producenci koncentrują się na sprzedaży samych samochodów. Całe zaplecze logistyczne związane z zaopatrzeniem rynku rosyjskiego w części zamienne (w tym magazyny służące do ich przechowywania) dopiero powstaje. Pamiętajmy też, że pod względem powierzchni Rosja jest największym państwem świata, a równocześnie im dalej na wschód od Uralu, tym gorzej z infrastrukturą drogowo-kolejową.
Bez wątpienia te gigantyczne przestrzenie i łącząca je prymitywna sieć transportowa nie sprzyjają szybkiej i sprawnej dostawie części zamiennych. Problemy potęguje również kulejące lotnictwo, które w skutek sankcji również boryka się z... brakiem części zamiennych do samolotów.
Połączenie tych wszystkich problemów sprawia, że przeciętny czas oczekiwania na podzespoły do chińskich samochodów wzrósł do 40 dni. Jeśli nie ma ich w lokalnym magazynie może się on jednak wydłużyć nawet do 3 miesięcy. W skrajnych przypadkach potrwa niemal pół roku.
Czy podobne problemy będą dotyczyć również państw Unii Europejskiej? Z pewnością nasza infrastruktura transportowa jest dalece bardziej rozwinięta od tej, którą dysponują Rosjanie. Jednak otwarte pozostaje pytanie o to, jaki będzie rozkład priorytetów dla chińskich producentów w czasie ekspansji w krajach Zachodu.