Seat Leon III – Golf w ładniejszym opakowaniu? | Test OTOMOTO TV
Na hasło Seat niektórym cały czas pobrzmiewa w uszach hasło „auto emocion”. To już jednak historia, która wraz z hiszpańskim temperamentem Leona i jego kolejnymi generacjami ustępowała niemieckiemu ordnungowi.
Pierwszą generację auta z 1998 roku narysował nie, kto inny tylko sam Giorgetto Giugiaro, drugą jeszcze bardziej wyrazistą Walter de’Silva. A trzecią? Trzecia stała się nijaka, ale za to najmocniej zbliżona do niemieckiego rodzeństwa. Ze starego hasła o emocjach zostało niewiele.
Auto na rynku pojawiło się w 2012 roku i produkowane było do 2020. Samochód, podobnie jak jego dwie poprzednie generacje powstał na tej samej platformie, co Volkswagen Golf VII, Audi A3 i Skoda Octavia (i Rapid). W Volkswagenie były to już czasu platformy MQB, dlatego Leona III nie ominęła ta rewolucja.
Dzięki niej, a może przez nią nadwozie nowego Leona skróciło się o 5 cm względem poprzednika (3d - 4236 mm, 5d - 4263 mm, kombi - 4540 mm), ale większy o 6 cm rozstawu osi znacząco poprawił ilość miejsca w środku.
Po raz pierwszy także Leon oprócz wersji 5-, doczekał się odmiany 3-drzwiowej. Sedana podobnie jak w poprzedniej generacji nie było, fani modelu mogli jednak zdecydować się na kombi.
Charakterystycznym elementem Leona III są ostre krawędzie nadwozia z wyraźnymi przetłoczeniami, a także przednie reflektory LED. To duża zmiana, bo Leon II był bardziej zaokrąglony. Wnętrze mocno upodobniono do niemieckiego rodzeństwa, deska stała się bardziej uporządkowana, ale przez to mniej „emocion”alna. Materiały wykończeniowe także wydają się nieco gorsze niż w bliźniaczym Golfie czy nawet Octavii.
Fotele są wygodne, miejsca jest sporo a pozycja za kierownicą neutralna. Bagażnik pomieści 380 litrów, w wersji kombi nawet 587 l. Niby dużo, ale to niej niż w Volkswagenie i Skodzie.
W styczniu 2014 roku zaprezentowano sportową odmianę pojazdu – Cupra. Auto napędzane jest dwulitrowym silnikiem benzynowym o mocy 265 lub 280 KM. Samochód wyróżniają 19-calowe felgo oraz podwójne końcówki układu wydechowego, oraz dyfuzor. Standardowo Cupra wyposażona jest w układ XDS, czyli elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.
W tym samym roku pojawiła się także uterenowiona wersja X-Perience. Auto otrzymało zwiększony prześwit oraz napęd na cztery koła realizowany sprzęgłem Haldex 5. Generacji. Aby podkreślić możliwości szutrowe, bo o terenie mowy być nie może, dookoła auta zamontowano plastikowe nakładki na błotniki, drzwi i zderzaki.
W 2016 roku przeprowadzono modernizację auta, jednak zmiany były kosmetyczne.
Seat Leon III – jaki silnik?
Seat, szukając swojej tożsamości w koncernie VW, cały czas miał uchodzić za marką bardziej sportową. Właśnie, dlatego Leon dostępny był w wersji Cupra i to w aż 6 odmianach o mocy od 265 do 370 KM i to we wszystkich wersjach nadwoziowych.
Gama silników benzynowych obejmuje wyłącznie jednostki znane z innych modeli VW o oznaczeniu TSI. To turbodoładowane silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa nietolerujące LPG. Jeśli właśnie zapaliła się komuś czerwona lampka, to warto pamiętać, że zarówno 1.0, jak i 1.2 i 1.4 TSI mają rozrząd na pasku, więc nie są tak awaryjne, jak wcześniejsze odmiany (na łańcuchu). Bazowy jest 1.2 l. TSI w trzech wersjach mocy (86, 105 i 110 KM). W 2015 r. zastąpiono go mniejszym, bo litrowym silnikiem TSI.
Najpopularniejszym i najbardziej ekonomicznym napędem Seata Leona III jest jednak silnik 1.4 l. TSI o mocy od 122 do 150 KM. Ze względu na większy apetyt na paliwo oraz dużą moc do stosunkowo niedużego auta, silniki 1.8 l. TSI l. 180 KM i 2.0 l. TSI 190 KM nie są tak często spotykane.
Jeśli ktoś szuka sportowych emocji w Leonie, decyduje się na wersję Cupra, która pod maską ma wyłącznie 2.0 l. TSI o mocy 265, 280, 290, 300, 310 oraz 370 KM.
Warto wspomnieć, że pod koniec produkcji wprowadzono silnik 1.5 TSI o mocy 130 lub 150 KM.
Gama silników wysokoprężnych jest zdecydowanie skromniejsza. To 1.6 l. TDI o mocy od 90 do 115 KM i 2.0 TDI o mocy 150 lub 184 KM.
Seat Leona III – ile kosztuje?
To zależy. Takie stwierdzenie pasuje do Seata Leona III, jak do żadnego innego auta. Duży wybór silników, mocne odmiany Cupra z silnikiem o różnych mocach oraz 8 lat produkcji i sporo wersji wyposażenia sprawiają, że rozstrzał cenowy jest olbrzymi.
Najtańsze egzemplarze wyceniane są poniżej 20 tys. zł. Średnia cena dla aut z początku produkcji to jednak 30 tys. zł. Wersje kombi też mocna znaleźć w tych pieniądzach, jednak będzie to wersja słabo wyposażona.
Mocne Cupry oraz egzemplarze z ostatnich lat produkcji to z kolei wydatek nawet 130 tys. zł. Trzeba jednak pamiętać, że kupujemy wtedy auto zaledwie trzyletnie.
W tym odcinku testujemy Seata Leona trzeciej generacji - ciekawą opcję dla tych, którzy szukają czegoś mniej pospolitego niż Golf, jednocześnie tańszego od Audi A3. Trzeci Leon wygląda dużo lepiej, niż druga, niezbyt porywająca generacja. Jak bardziej sportowa stylistyka przekłada się na prowadzenie i charakter tego samochodu? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w najnowszym filmie OTOMOTO TV.
Zapraszamy do oglądania! Testowany model to Seat Leon III z silnikiem 1.4 o mocy 122 KM.





