Segment premium na rynku wtórnym rośnie
Ceny, czyli ile Polacy chcą zapłacić za auto?
Analizując podaż używanych samochodów na rynku widać, że nadal najwięcej oferowanych jest samochodów w cenie 50.000-75.000 złotych (12,4% wystawionych ogłoszeń) oraz nieco tańszych, z przedziału cenowego 30.000-40.000 złotych (11,1% ofert). Nie brakuje też ofert tańszych, bo prawie co dziesiąte wystawione auto można kupić za cenę 5.000-10.000 złotych.
Od kilku miesięcy, systematycznie rośnie oferta samochodów za ponad 75.000 złotych. Umacnianie tego przedziału to efekt mniejszej oferty aut tańszych, ale potencjalnie także coraz wyższych cen na rynku. O zmianach piszemy szerzej TUTAJ.
Najpopularniejsze auta używane
W rankingu popularności modeli używanych bez rewolucji. Nadal najchętniej oglądane są ogłoszenia BMW Seria 3 (3,2% wyświetleń), Audi A4 (2,8%) i BMW Seria 5 (2,4%). TOP 10 nadal zdominowany jest przez samochody niemieckie. Z rankingu wypadły popularne na polskich drogach Skoda Octavia i Ford Focus. W ich miejsce pojawiły się Mercedesy Klasy E i C (odpowiednio 1,5% i 1,4% wyświetleń).
Analogicznie do rynku samochodów nowych, rośnie popularność samochodów typu SUV (21,6% wyświetleń i wzrost o 0,7 p.p. w porównaniu z wrześniem). Na drugim miejscu zainteresowania wśród potencjalnych kupujących są sedany (20,3% wyświetleń), a na trzecim nadwozie kombi (16,3% wyświetleń ofert). Rośnie także popularność samochodów z automatyczną skrzynią biegów (43,8% wyświetleń i wzrost o 1,3 p.p. miesiąc do miesiąca).
Nieprzekraczalna granica?
Nadal najczęściej w ofercie znajdziemy samochody z przebiegiem 150.000-200.000 km. Stanowią 23,3% wystawionych ogłoszeń i te cieszą się największą popularnością. Ale aż 14,5% wystawionych ogłoszeń to pojazdy z przebiegiem ponad 250.000 kilometrów. To przewidywana przez ekspertów OTOMOTO sytuacja. Brak samochodów na rynku powoduje, że ofertę zaczynają dominować samochody coraz starsze, często z nieznaną historią eksploatacji.
Diesel (tymczasowo?) i hybrydy w górę
W październiku nieznacznie większe zainteresowanie odnotowały silniki Diesla (39,8% wyświetleń i wzrost o 0,4 p.p. w porównaniu z wrześniem). Nadal najpopularniejsze są oferty samochodów benzynowych (51,8% wyświetleń), ale na rynku wtórnym rośnie też nieznacznie zainteresowanie hybrydami (2% wyświetleń i wzrost o 0,3 p.p. miesiąc do miesiąca).