Sensacja! General Motors wraca do Europy, ale do Polski na razie nie zawita
Amerykański koncern General Motors szykuje się do powrotu na Stary Kontynent. Oferować tu ma wyłącznie modele na prąd. Do Polski na razie jednak nie zawita.
Oficjalnie koncern General Motors wycofał się z Europy w 2017 roku. Wtedy też Amerykanie pozbyli się Opla i Vauxhalla. Pomimo tego, na Starym Kontynencie nadal oferują niszowe pojazdy, jak Chevrolet Corvette czy Cadillac Escalade.
Dziś okazuje się, że rozłąka General Motors z Europą nie potrwa długo. Amerykanie chcą tu ponownie wrócić – tym razem z flotą aut na prąd. Ma to nastąpić już jesienią bieżącego roku, co ujawniła Jaclyn McQuaid – prezes GM Europe.
Na początek: Skandynawia
Zgodnie z nieoficjalnymi informacjami, do jakich dotarł Automotive News, ekspansja ma się rozpocząć od Skandynawii. Obszar ten obejmuje Finlandię, Danię, Szwecję oraz przede wszystkim Norwegię.
Ostatni z tych krajów jest światowym liderem pod względem sprzedaży samochodów na prąd. Ich udział w kwietniu bieżącego roku na tamtejszym rynku wyniósł aż 84,2%. Z kolei w całym 2022 roku przekroczył 80%.
Nie ma w tym absolutnie nic dziwnego, ponieważ Norwegowie już kilka lat temu zapowiedzieli, że już w 2025 roku zakażą sprzedaży nowych pojazdów spalinowych. Ale ten kraj jest znakomicie przygotowany do przejścia na elektromobilność, choć problemem nadal pozostaje ładowanie baterii, szczególnie dla mieszkańców bloków.
Norwegia ma największy w Europie udział energii elektrycznej produkowanej z odnawialnych źródeł. Stanowi ona 98%, natomiast reszta – bierze się z sektora energetycznego. 88% pochodzi z elektrowni wodnych, których w Norwegii jest około 1700, a 10% – z farm wiatrowych. Przy okazji istnieje tam 1000 magazynów prądu, zdolnych do przechowania energii odpowiadającej 70% rocznego zużycia prądu.
Co istotne, koniec preferencyjnych warunków dotyczących elektryków wraz z nastaniem 2023 roku wcale nie zniechęcił Norwegów do tych aut. Ochłodzenie na rynku widać było wyłącznie w styczniu, co wcale nie dziwi. W końcu ten, kto miał kupić samochód na prąd, zrobił to jeszcze w zeszłym roku, gdy obowiązywały ulgi.
Przygotowania już trwają
Aby przygotować się do powrotu na Stary Kontynent, General Motors utworzył już w Wielkiej Brytanii dział zaawansowanych projektów. Poza tym w Irlandii rozbudowano centrum innowacji IT.
Jakie auta trafią do Europy? Według niezależnego źródła, ekspansja Amerykanów ma się rozpocząć od Cadillaca Lyriqa. Kolejni kandydaci do zaistnienia w Europie to Chevrolety Equinox i Blazer oraz Buick Electra E5, pochodzący z Chin.
Ze względu na europejskie gusta, ciężko spodziewać się, aby do Europy trafiły olbrzymy w postaci elektrycznych GMC Hummera czy Chevroleta Silverado. Pierwszy z nich w odmianie o największym zasięgu waży niemal… 4 tony! Z drugiej strony, ze względu na imponujące zainteresowanie ze strony klientów, Ford ogłosił niedawno sprzedaż pick-upa F-150 Lightning w Norwegii (TUTAJ przeczytacie o tym więcej).
Serce elektromobilności General Motors: platforma Ultium
W marcu 2020 roku General Motors podczas specjalnego wydarzenia ogłosił wprowadzenie zupełnie nowej platformy modułowej dla elektryków. Nazywa się ona Ultium i obejmuje również m.in. specjalnie dostosowane do niej silniki i akumulatory.
Jest ona na tyle elastyczna, że może stanowić bazę zarówno SUV-ów, crossoverów, pojazdów osobowych i dostawczych, a także dużych pick-upów. Klucz do tego stanowi modułowość polegająca nie tylko na możliwość skalowania platformy, ale i na użyciu różnych kombinacji akumulatorów i silników.
Cechy platformy Ultium:
- pojemność baterii od 50 do ponad 200 kWh
- zasięg do 480 km
- zdolność rozpędzenia się aut od 0 do 96,6 km/h w około 3 s
- napęd na jedną oś lub 4 koła
Amerykanie są szczególnie dumni z akumulatora Ultium, opracowanego wspólnie z LG Energy Solution. Ogniowo litowo-jonowe wykorzystuje nie tylko zaawansowaną chemię, ale konstrukcję zoptymalizowaną dla szerokiej grupy aut elektrycznych.
Co istotne, baterie Ultium mogą zawierać ogniwa ułożone zarówno pionowo, jak i poziomo. Jest to niezbędne, aby jak najlepiej zintegrować je z danym modelem samochodu. Pionowe ułożenie jest stosowane w pick-upach, SUV-ach i crossoverach. Z kolei pionowe – w autach osobowych i sportowych.
Gama aut General Motors opartych na Ultium
Aktualnie na bazie platformy Ultium są wytwarzane następujące modele:
- Chevrolet Blazer EV
- Chevrolet Equinox
- Chevrolet Silverado EV
- Cadillac Lyriq
- GMC Hummer EV pick-up
- GMC Hummer EV SUV