Sensacja z Czech: taka jest nowa, 2024 Skoda Superb. Jakie ma silniki i ile kosztuje?
Według Czechów nowa, 2024 Skoda Superb ma przenieść na wyższy poziom dobrze znane zalety poprzedniego modelu. Stała się więc jeszcze większa wewnątrz, bardziej komfortowa i lepiej wykończona. Na dodatek oferuje 6 układów napędowych do wyboru, w tym dwa turbodiesle.
Skoda Superb to nie tylko synonim sukcesu – w końcu od premiery tego auta w 2001 roku sprzedano go w liczbie 1,55 mln egzemplarzy. To również samochód, który przekonuje dopracowaną konstrukcją, dynamicznymi i oszczędnymi silnikami, a także wyjątkowo przestronną kabiną.
To ostatnie wraz ze zmianą generacji zdecydowanie nie ulegnie zmianie. Ba, dzięki zwiększonym długości i wysokości nadwozia, 2024 Skoda Superb oferuje jeszcze więcej przestrzeni. Na głowy siedzących z przodu przybyło 1,1 cm w liftbacku i 0,7 cm w kombi, a z tyłu, odpowiednio, 0,6 i 0,8 cm (TUTAJ poznasz 10 ciekawostek o Skodzie Superb).
Zwiększyły się również bagażniki 2024 Skody Superb. Limuzyna może pochwalić się pojemnością od 645 (+20 l), natomiast kombi – od 690 (+30 l) do 1920 l po złożeniu kanapy. A to wszystko przy nadwoziu zoptymalizowanym pod kątem aerodynamiki.
Czesi chwalą się, że w liftbacku zredukowano współczynnik oporu powietrza do zaledwie 0,23, co oznacza poprawę o 10% względem ustępującego modelu. Z kolei w bardziej uniwersalnym wariancie – o 15% (do 0,25).
2024 Skoda Superb: 6 nowych kolorów nadwozia
Nowa, 2024 Skoda Superb zaoferuje klientom 6 metalizowanych kolorów nadwozia oraz dwa niemetalizowane. Co istotne 6 z nich jest nowa. To biały (Purity White), srebrny (Pebble Silver), czarny (Ebony Black), czerwony (Carmine Red) oraz żółty (Ice Tea Yellow).
Podobnie jak w przypadku aktualnej generacji Skody Superb, standardowo to czeskie auto będzie dostępne z obręczami 16-calowymi. Maksymalnie przewidziano dla niego koła 19-calowe, co oznacza, że konstruktorzy z Czech nie poszli w kierunku modnego ostatnio „gigantyzmu”. I bardzo dobrze!
Z punktu widzenia kierowcy istotną nowość w Superbie stanowi zastosowanie przednich świateł matrycowych. W każdej lampie znalazło się po 36 indywidualnych segmentów świetlnych, a także technologia, określana przez Czechów, jako Crystallinium. To tak naprawdę nowa powłoka, z jakiej wykonano obudowy lamp.
Zupełnie nowy kokpit
Deskę rozdzielczą 2024 Skody Superb również zaprojektowano zupełnie od nowa. Dwie przełomowe zmiany względem ustępującego modelu to umieszczenie centralnego ekranu systemu multimedialnego na samym jej szczycie, co poprawia wygodę obsługi i bezpieczeństwo. Ma on przekątną od 10 do 13 cali.
Kolejna ważna innowacja to rezygnacja z dźwigni zmiany biegów na konsoli środkowej. Jako że wszystkie wersje 2024 Skody Superb skorzystają z przekładni automatycznej, jej wybierak powędrował na kolumnę kierownicy.
Ale to nie wszystko. Obok standardowego, 10-calowego zestawu wskaźników, w opcji po raz pierwszy w przypadku Superba, znalazł się ekran head-up. Z kolei pomiędzy wyświetlacz systemu multimedialnego a konsolę środkową wkomponowano pokrętła Smart Dials.
W każde wpisano po kolorowym ekranie o średnicy 3,2 cm. Zapewniają one dostęp do licznych funkcji 2024 Skody Superb. Zewnętrzne pokrętła służą do zarządzania temperaturą w kabinie i ogrzewaniem/wentylacją foteli – osobno dla kierowcy i pasażera – natomiast środkowe może przejąć jedno z czterech zadań.
Przypisuje się je za pomocą systemu multimedialnego. Mogą to być: regulacja głośności sprzętu audio, prędkość dmuchawy, kierunek nawiewu, ustawienia klimatyzacji, wybór trybu jazdy czy powiększenie/pomniejszenie mapy nawigacji.
Nowy phone box oferuje ładowanie indukcyjne z mocą do 15W i z jednoczesnym chłodzeniem smartfona. Od poziomu Selection standardem wyposażenia 2024 Skody Superb są też 4 wejścia USB-C (45W). Dodatkowo dostępny jest 15-watowy port USB-C z tyłu lusterka wewnętrznego. Jego zadaniem jest „obsługa” np. kamery przyczepionej do przedniej szyby.
I jeszcze jedno: wszystkie tkaniny, w tym podsufitki w 2024 Skodzie Superb wykonano z materiału w 100% pochodzącego z recyklingu.
2024 Skoda Superb: PHEV tylko w kombi
Nowa, 2024 Skoda Superb bazuje na platformie modułowej MQB Evo, a więc zmodernizowanym rozwiązaniu, znanym z poprzednika. Auto dostępne będzie z gamą 6 układów napędowych, na szczycie z hybrydą plug-in o mocy systemowej 204 KM.
Bazuje ona na 1,5-litrowym silniku z najnowszej serii EA211 evo2 (150 KM) i jest dostępna wyłącznie w wariancie Combi. Moment obrotowy wędruje tutaj jedynie na przednie koła za pomocą 6-biegowej przekładnia dwusprzęgłowej.
Akumulator trakcyjny ma pojemność 25,7 kWh (brutto), czyli jest o około 2,5 raza większy niż w ustępującym modelu. Zapewnia on zasięg na samym prądzie do 100 km (zgodnie z WLTP), czyli o 40 km więcej niż uprzednio.
Auto korzysta z ładowarki pokładowej o mocy 11 kW, co oznacza, że od 0 do 100% jego bateria nabija się w czasie 2,5 godziny. Przyjmuje też prąd stały z mocą do 50 kW (10-80% w 25 minut).
Tylko ze skrzynią DSG
Podstawowe źródło napędu 2024 Skody Superb stanowi 1,5-litrowy silnik EA211 evo2 o mocy 150 KM. Współpracuje on z 48-woltowym układem miękkiej hybrydy i do pary ma 7-biegową przekładnię DSG. Zresztą jest ona standardem we wszystkich odmianach silnikowych Superba (poza PHEV-em).
Powyżej w ofercie znajdują się dwie jednostki 2.0 TSI. Słabsza rozwija 204 KM, a mocniejsza – 265 KM. Z kolei turbodiesel 2.0 TDI, oferowany również w dwóch wariantach mocy, wytwarza 150 lub 193 KM.
Co istotne, dwa najmocniejsze silniki – zarówno na benzynę, jak i olej napędowy – standardowo są łączone z napędem obu osi. Choć Czesi nie zdradzają szczegółów, na 99% w układzie przeniesienia napędu tych wersji znajduje się sprzęgło Haldex najnowszej generacji (TUTAJ przeczytasz o nim więcej).
2024 Skoda Superb: jeszcze wygodniejsza?
2024 Skoda Superb opcjonalnie otrzyma układ adaptacyjnego zawieszenia DCC Plus. Wykorzystuje on dwa niezależnie zawory w amortyzatorach. Jeden służy do „zarządzania” odbiciem, a drugi – kompresją. Dzięki temu tłumienie nierówności ma być szybsze i bardziej precyzyjne.
Poza tym zastosowanie ich umożliwia znacznie szerszy zakres ustawień niż do tej pory. Według Skody DCC Plus sprawia, że „nadwozie samochodu pozostaje bardziej stabilne oraz mniej podatne na wibracje i ruchy pionowe” – czytamy w informacji czeskiego producenta.
Pod względem bezpieczeństwa 2024 Skoda Superb zaoferuje ulepszone oraz zupełnie nowe systemy wsparcia kierowcy. Są to m.in. asystenci skręcania (Turn Assist), skrzyżowania (Crossroad Assist), kierowania awaryjnego (Emergency Steering Assist) oraz ostrzegania przed wysiadaniem (Exit Warning). Inne układy wspomagające, jak Travel Assist, Side Assist i Front Assist znane są z ustępującego modelu.
I tak, Turn Assist najpierw ostrzega kierowcę, a później automatycznie hamuje, jeśli podczas skręcania wykryje zbliżający się pojazd. Emergency Steering Assist wzmacnia ruchy kierowcy podczas nagłych manewrów, jeśli ten skręci zbyt późno lub niewystarczająco mocno, co ma na celu uniknięcie kolizji. Działa od prędkości 30 do 150 km/h.
Funkcja Crossroad Assist wykorzystuje czujniki radarowe i przednią kamerę. Ostrzega ona o ruchu ulicznym, rowerzystach lub pieszych. W razie potrzeby uruchamia ostrzeżenia wizualne lub akustyczne, a w następnym kroku – hamulce.
Exit Warning wysyła z kolei wizualne ostrzeżenia w lusterku zewnętrznym oraz sygnał ostrzegawczy w przypadku otwarcia drzwi, gdy z tyłu nadjeżdża inny pojazd. Ma zasięg do 35 m.
W duchu Simply Clever
Skoda nie byłaby sobą, gdyby 2024 Superb nie otrzymał funkcji Simply Clever, czyli tzw. przemyślanych rozwiązań. Lista obejmuje 28 tego typu udogodnień. Wśród nich mamy m.in.:
- uchwyt na bilety parkingowe
- skrobaczkę do lodu w pokrywie wlewu paliwa
- uchwyt na długopis, miejsce na monety i uchwyt na okulary przeciwsłoneczne w schowku
- składane haczyki na torby w bagażniku
- schowki na kamizelki w drzwiach
- spryskiwacz kamery cofania
- kieszenie na telefony w oparciach przednich foteli
- schowek w panelu drzwi z parasolką
- lejek zintegrowany z pokrywą zbiorniczka spryskiwaczy
- kieszeń pod pokrywą bagażnika (opcja w liftbacku)
- elektrycznie sterowaną roletę przestrzeni bagażowej (opcja w Combi)
- kosz na śmieci w drzwiach (opcja)
2024 Skoda Superb: kiedy w sprzedaży i jaka cena?
Nowa, 2024 Skoda Superb trafi do sprzedaży w pierwszym kwartale 2024 roku. Auto ma być oferowane w trzech poziomach wyposażenia: Essence, Selection oraz Laurin & Klement.
Cena? Za najtańszy egzemplarz aktualnej Skody Superb należy zapłacić 142 250 zł. Tyle kosztuje liftback ze 150-konnym silnikiem 1.5 TSI i 7-biegową przekładnią DSG. Combi „startuje” z pułapu 146 100 zł.
Nowy model będzie zapewne nieco droższy. O ile? O tym przekonamy się bliżej jego rynkowej premiery.