21 stycznia 2025

Stellantis wyciąga rękę do pokrzywdzonych klientów. Ale nie do wszystkich

2024 Opel Astra 1.2 Turbo - silnik 1.2 PureTech

Stellantis uruchomił platformę, umożliwiającą klientom ubieganie się o zwrot kosztów poniesionych w związku z koniecznością przeprowadzenia napraw silników 1.0 i 1.2 PureTech. Obejmuje ona również roszczenia dotyczące zbiorników AdBlue.

3-cylindrowe 1.2 PureTech (110 i 130 KM) przez kilka lat z rzędu zdobywało tytuł Europejskiego Silnika Roku w kategorii 1.0-1.4 l. Wcale to nie dziwi biorąc pod uwagę jego dynamikę i niewygórowane zapotrzebowanie na paliwo, szczególnie przy spokojnej jeździe.

Ale, podobnie jak było to chociażby z fordowskim 1.0 EcoBoost, dość szybko okazało się, że silnik 1.2 PureTech nie jest bez wad. Główny problem stanowi pasek rozrządu, pracujący w kąpieli olejowej. Z tego względu wraz z rosnącym przebiegiem zaczyna się on rozpadać. Co gorsza, jego resztki mogą zatkać magistralę olejową.

Pojawiają się przy tym również m.in. zwiększone zużycie oleju i wypadanie zapłonu. Inną wadą 1.2 PureTech są przedwcześnie zużywające się pierścienie tłokowe w silnikach wyprodukowanych od kwietnia 2014 do lipca 2018 roku.

TUTAJ przeczytasz megatest Opla Astry z silnikiem 1.2 turbo.

Silnik 1.2 PureTech: nowa wersja

W związku z powyższymi problemami, w szczególności z paskiem rozrządu, francuscy i hiszpańscy użytkownicy aut z silnikiem 1.2 PureTech m.in. złożyli pozew zbiorowy przeciwko Stellantisowi. Poza tym tematem zainteresował się również UOKiK.

Amerykańsko-francusko-włoski gigant wprowadził już do sprzedaży poprawioną wersję tej jednostki napędowej. Ale na razie wyłącznie w wariancie o mocy 136 KM . Wyróżnia się on m.in. zastosowaniem łańcucha rozrządu, turbosprężarką ze zmienną kierownicą łopatką oraz pracą w cyklu Millera. Stellantis donosi, że w tej jednostce napędowej wymienił aż 70% części.

Tyle że klientów, którzy korzystają z modeli Peugeota, Citroena, DS-a czy Opla, Fiata (600) i Jeepa (Avenger) powyższa informacja raczej nie poprawi samopoczucia. Ale teraz, aby odzyskać ich zaufanie, koncern uruchomił specjalną platformę Stellantis Support.

Za jej pomocą będą oni mogli domagać się zwrotu kosztów, związanych z awariami 1.2 PureTech. Umożliwia im ona zgłaszanie roszczeń oraz przekazywanie odpowiednich dokumentów „w ramach szybkiego i przyjaznego dla użytkownika procesu online”.

TUTAJ dowiesz się, jak jeździ zupełnie nowy Opel Frontera.

Silnik 1.2 PureTech: platforma Stellantis Support

Na razie nowa platforma działa we Francji i Hiszpanii. Do końcu lutego tego roku ma być jednak rozszerzona na kolejne europejskie kraje. W tym zapewne również na Polskę, o czym świadczy obecność naszego języka wśród dostępnych opcji. Kontakt z użytkownikami wspiera… sztuczna inteligencja.

Jak donosi chociażby niemiecki portal auto motor und sport, za pośrednictwem nowej platformy będzie można wnioskować o zwrot wydatków, związanych z 1.2 PureTech. Na liście problemów, z jakimi można się zgłaszać, są nie tylko awarie paska rozrządu, ale również nadmierne zużycie oleju. Co istotne, rekompensata obejmuje już poniesione wydatki, a więc działa z mocą wsteczną.

Platforma Stellantis Support wskazuje również, kiedy można dopominać się odszkodowania. W przypadku nadmiernego zużycia oleju kwalifikują się tutaj silniki 1.2 PureTech, wyprodukowane od kwietnia 2014 do lipca 2018 roku.

Jeśli zaś problem dotyczy rozrządu, zakres jest szerszy. Objęte nim są jednostki wolnossące, wytwarzane od czerwca 2012 do czerwca 2022 roku o pojemności 1.0 i 1.2 o mocach 68, 72 i 82 KM. Z kolei w przypadku turbodoładowanych silników 1.2 PureTech – od kwietnia 2014 do czerwca 2022 roku. Ich moc wynosi 100, 110, 130 i 155 KM.

Obecnie zwrot kosztów dotyczy silników, których awarie miały miejsce pomiędzy 1 stycznia 2022 roku a 18 marca 2024 roku. Kolejnym warunkiem wnioskowania o odszkodowanie jest to, aby auto w chwili wystąpienia awarii nie miało więcej niż 10 lat i 175 000 km przebiegu.

TUTAJ dowiesz się, co wybrać: auto benzynowy czy wysokoprężne.

Problem z BlueHDi

Platforma Stellantis Support obejmuje również problemy związane z awariami zbiorników AdBlue w silnikach wysokoprężnych. Tutaj często pojawia się zjawisko krystalizacji, powodujące konieczność wymiany całego układu.

W przypadku turbodiesli wsparciem objęte są jednostki BlueHDi, wyprodukowane od stycznia 2014 roku do sierpnia 2020 roku. Tyle że muszą one być naprawione po 1 stycznia 2021 roku.