Skoda Fabia I – geniusz tkwi w prostocie.
Banalna, przyziemna, idealna dla handlowców i kapeluszników – Skoda Fabia I ma różne łątki. Choć auto faktycznie nie wzbudza wielkich emocji, to właśnie jego prostota i zachowawczy wygląd sprawiają, że zyskało zainteresowanie bardzo szerokiej grupy odbiorców.
Skoda Fabia została zbudowana na płycie podłogowej VW A04, która wykorzystana została m.in. do zbudowania Volkswagena Polo oraz Seata Córdoba i Ibiza. Zastąpił on przestarzały model Felicia.
Początkowo pojazd oferowany był wyłącznie w wersji hatchback, do której w 2000 roku dołączyła wersja kombi, a rok później sedan. W 2003 roku wprowadzono na rynek sportową odmianę RS.
Na plus pierwszej generacji Skody Fabii produkowanej w latach 1999–2008, przemawia prosta konstrukcja, tani serwis i łatwy dostęp do części zamiennych. Jeśli dodamy do tego rzadko występujące awarie, tanie koszty eksploatacji i pakowny bagażnik (425 litrów w kombi, 438 w sedanie i 260 w hatchbacku), Fabia staje się interesująca dla osób, które potrzebują budżetowego i pakowanego auta.
Skoda Fabia I – jaki silnik wybrać?
Gama silnikowa Fabii jest szeroka, ale nie ma co nastawiać się na porywającą różnorodność i jakieś niesamowite emocje. Moc silników waha się od 50 do 120 KM.
Decydując się na Fabię w dieslu, będziemy mieli do wyboru:
- trzycylindrowe 1.4 l. z 6 zaworami, o mocy 70, 75 lub 80 KM,
- wolnossące 1.9 l. SDI o mocy 64 KM – słabe, ospałe, ale przy tym nie do zajechania. Silnik po prostu nie posiadał wielu dodatkowych elementów, które zwyczajowo uznaje się za awaryjne w przypadku diesla,
- czterocylindrowe 1.9 l. TDI o mocy 101 lub 131 KM, czyli jednostka z turbo i wtryskiem realizowanym dzięki pompowtryskiwaczom. Mocniejsza odmiana trafiała pod maskę usportowionej wersji RS, a w porównaniu do reszty oferty jest bardzo dynamiczna i oszczędna.
W palecie silników Skody Fabii nie zabrakło też jednostek benzynowych:
- czterocylindrowe 1.0 l. o mocy 50 KM dostępny była jedynie na początku produkcji,
- trzycylindrowe 1.2 l. początkowo oznaczana jako MPI, a potem http o mocy 54 lub 64 KM,
- czterocylindrowe 1.4 l. MPI o mocy 60 lub 68 KM – podobnie jak 1.0 ma 4 cylindry i przeznaczona jest raczej dla bardzo spokojnego kierowcy.
- 1.4 l. 16V o mocy 75, 85 lub 101 KM – śmiało można tu celować w mocniejsze jednostki, bo większa moc nie ma wpływu na wyższe spalanie.
- 2.0 MPI 8V o mocy 115 lub 120 KM – w słabszej wersji rozpędza się do setki w 9,9 sekundy i osiąga maksymalnie 195 km/h.
Ile kosztuje Skoda Fabia I?
Skoda Fabia I to dziś zdecydowanie budżetowe auto – najtańsze egzemplarze kosztują dzisiaj ok. 3 – 3,5 tys. złotych, choć nadadzą się raczej dla osób, które mają smykałkę do majsterkowania. Szukając auta gotowego do jazdy, trzeba przygotować ok. 4 – 4,5 tys. Trzeba jednak mieć świadomość, że egzemplarze w tych cenach to łakomy kąsek dla wszelkiego rodzaju kurierów i pseudo taksówkarzy.
13 tys. – 15 tys. złotych w portfelu pozwoli przebierać w naprawdę zadbanych egzemplarzach – z polskiego salonu, z przebiegiem poniżej 100 tys. km, a w skrajnych przypadkach nawet poniżej 50 tys. km.
Czy zakup Skody Fabii I generacji to dobry pomysł? Dowiedz się, oglądając nasz test.