22 czerwca 2024

Używana Skoda Fabia III – opinie, usterki. Jaki silnik wybrać?

Z tego artykułu dowiesz się jakie są wady i zalety używanego modelu Skoda Fabia III. Trzecia generacja produkowana była w latach 2014-2022. W 2018 roku samochód został nieco zmodernizowany. Otrzymał wówczas reflektory w technice LED, z gamy zniknęły silniki wysokoprężne. Czy warto go kupić na rynku wtórnym?

Ile kosztuje Skoda Fabia III? Ceny używanych, ale nieuszkodzonych egzemplarzy rozpoczynają się od poziomu 16 tys. zł. Auta w stanie bardzo dobrym, które przyciągają wzrok kosztują od 20-25 tys. zł w górę.

Ten samochód należy do najpopularniejszych reprezentantów swojego segmentu, ale to nie oznacza, że sprzedaje się jak świeże bułeczki. O ile starsze egzemplarze są jeszcze dość przystępne cenowo (choć to pojęcie względne), o tyle te nowsze są drogie i muszą konkurować z crossoverami.

Używana Skoda Fabia III – nadwozie

Fabia III występuje tylko w dwóch wersjach – jako 5-drzwiowy hatchback oraz jako kombi. Ta druga dołączyła do gamy z opóźnieniem, dopiero w 2015 roku. W 2016 roku na rynku pojawiła się jeszcze odmiana Scoutline. Niestety to tylko „uterenowione” kombi wyposażone w czarne osłony dolnej części nadwozia. Nie ma napędu na cztery koła, ale przynajmniej jest bogato wyposażone.

Używane egzemplarze zasadniczo nie korodują, ale też nie są idealnie zabezpieczone przed upływem czasu. Lakier łatwo się rysuje i odpryskuje. Na najstarszych egzemplarzach pojawiają się pierwsze, punktowe ślady korozji. To nie jest jakiś wielki problem, ale radzimy dokładnie obejrzeć nadwozie przed zakupem. Należy zwrócić uwagę nie tylko na progi i podłogę, ale także na okolice okien i na tylną klapę.

Pod względem pojemności wnętrza – nie jest źle. Samochód ma rozstaw osi zbliżony do tego, którym legitymuje się VW Golf IV. Niezależnie od wersji jest to 247 cm. Odmiana hatchback ma praktycznie 4 metry długości, a kombi jest dłuższe o 25 cm.   

Używana Skoda Fabia III – bagażnik

Tutaj – bez niespodzianek. Hatchback oddaje do dyspozycji 330-1150 litrów. To typowy wynik w tej klasie. Jeśli ktoś potrzebuje więcej miejsca na bagaże, powinien wybrać pakowne kombi.

Dostępna tam przestrzeń o objętości od 530 do 1395 litrów wybija się już ponad przeciętność. Można jedynie żałować, że cały segment małych, ale pakownych kombi wykrusza się z rynku.

Używana Skoda Fabia III – deska rozdzielcza

Kokpit wykonano z twardych plastików, ale jest nieźle spasowany i bardzo ergonomiczny. Za kierownicą wieje nudą. Za to wszystko zostało zaprojektowane z myślą o wzorowej funkcjonalności.

Fabia III to jeden z tych samochodów, do których nie trzeba się przyzwyczajać. Wszystko jest na swoim miejscu, wszystko jest łatwe i intuicyjne w obsłudze. Skody – podobnie jak inne modele tego segmentu z Grupy Volkswagen – mają wyjątkowo dopracowane multimedia i skuteczną, sprawnie działającą automatyczną klimatyzację. Oczywiście – w obu przypadkach – mówimy o wyposażeniu opcjonalnym.

Używana Skoda Fabia III – wyposażenie

Fabie III były sprzedawane w konkretnych wersjach wyposażenia. Można było coś zestawiać indywidualnie, jednak korzystniej wychodził wybór gotowych konfiguracji. Najpopularniejsze to Active, Ambition, Style, Black Edition, Edition oraz Monte Carlo. Ta ostatnia sugeruje zacięcie sportowe i taka jest w rzeczywistości. Wyróżnia się m.in. charakterystycznymi „rajdowymi” fotelami i „sportową“ stylizacją nadwozia. Ma także sztywno zestrojone zawieszenie.

Warto wiedzieć, że najtańsza bazowa specyfikacja (Active) nie obejmowała klimatyzacji (choć można ją było dokupić). W topowych wersjach klimatyzacja jest dwustrefowa i automatyczna, znajdziemy też ksenonowe reflektory, nawigację, kamerę cofania, panoramiczny dach i bezkluczykowy dostęp do auta. Znakiem czasu jest opcjonalny układ Front Assist. Podczas jazdy w korku może on w razie nieuwagi kierowcy awaryjnie zahamować samochód.

Modele sportowe mają na pokładzie system XDS+. Ogranicza on buksowanie kół przez przyhamowanie tego, które akurat traci przyczepność.
Tak zróżnicowany poziom wyposażenia tłumaczy dość spore widełki cenowe dla poszczególnych roczników Fabii. Auto z 2015 roku może kosztować zarówno 16-17 tys. zł jak też ponad 30. Różnica ta będzie wynikać nie tylko z wersji silnikowych czy stanu technicznego, ale również z ukompletowania.

Używana Skoda Fabia III - zawieszenie

Z przodu mamy układ McPherson, z tyłu – belkę. Tańsze wersje mają z tyłu bębny hamulcowe, a droższe – tarcze.  

Używana Skoda Fabia III – układ napędowy/skrzynia biegów

Producent nie przewidział wersji 4x4. Wszystkie Fabie III mają napęd przedni. Słabsze odmiany silnikowe łączono z ręcznymi skrzyniami 5-biegowymi. Droższe mają 6-biegowye skrzynie ręczne lub 7-biegowe dwusprzęgłowe DSG (ze sprzęgłami suchymi).

Nabywca wersji z DSG musi się liczyć z tym, że po ok. 200 tys. km sprzęgła mogą wymagać wymiany, a to oznacza koszt ok. 4-6 tys. zł. Oczywiście mogą wystąpić także inne usterki takiej przekładni. Trzeba jednak przyznać, że jeśli chodzi o skrzynie DSG, to grupa Volkswagena jest najlepiej zaopatrzona w części, więc jedynym zmartwieniem użytkownika może być wysokość faktury.  

Używana Skoda Fabia III – jaki silnik benzynowy wybrać?

Jedyną prostą jednostką benzynową w gamie jest 3-cylindrowy silnik 1.0 MPI. Ma on pośredni wtrysk paliwa. Dość często jest połączony z instalacją gazową, do której jak najbardziej się nadaje. To po prostu ekonomiczne źródło napędu, od którego nie należy oczekiwać ani dynamiki, ani większej przyjemności z jazdy. Czas pokazał, że jest to silnik trwały i nie generuje zbyt dużych kosztów obsługi.

Poziom wyżej stoi silnik 1.2 TSI. Idealnie pasuje do tego samochodu, ma wysoką kulturę pracy, niezłe osiągi (niezależnie od wersji mocy) i zużywa niewiele paliwa. Dodatkowo to już poprawiona wersja tego silnika z paskiem rozrządu. Poprzednia – z łańcuchem, znana z Fabii II – sprawiała znacznie więcej problemów.

Można jedynie żałować, że w 2018 roku miejsce 4-cylindrowego silnika 1.2 TSI zajął 3-cylindrowy 1.0 TSI. Owszem – jest jeszcze oszczędniejszy i okazał się niezawodny, jednak ma wyraźnie niższą kulturę pracy.

W 2018 roku gamę wzbogaciła sportowa odmiana 1.4 TSI (RS). Nie jest to jednak samochód o jakichś wybitnych osiągach – ma tylko 125 KM.

Używana Skoda Fabia III – jaki silnik wysokoprężny wybrać?

Do wyboru jest tylko jeden turbodiesel 1.4 TDI (90-105 KM), na dodatek oferowany wyłącznie do liftingu. To bardzo oszczędna, choć niestety gderliwa, 3-cylindrowa jednostka o dosyć dużej niezawodności.

Popularne silniki – dane techniczne

Używana Skoda Fabia III – jaka jest w eksploatacji?

Skoda Fabia III nie porywa pod żadnym względem, ale za to jest samochodem ekonomicznym, funkcjonalnym, a w wersji kombi – zaskakująco pakownym. Po stronie zalet należy zapisać wzorową dostępność części nowych i używanych, szeroką sieć serwisową. Odmiany 1.0 MPI z LPG gwarantują najniższy możliwy koszt przejechania 100 km, a wersje 1.2 TSI – również dosyć ekonomiczne – zapewniają odrobinę przyjemności z jazdy.

Jeśli ktoś wybierze wersję nieco lepiej wyposażoną, wejdzie w posiadanie samochodu, który zapewne nie jest szczytem motoryzacyjnych marzeń, ale da się lubić. Fabia III to zarówno idealny kandydat na „pierwszy samochód” jak też pewny wybór dla osoby, która liczy się z wydawaną gotówką i musi czymś dojeżdżać do pracy, a czasem chce się wybrać z rodziną na weekend lub na wakacje.

Używana Skoda Fabia III – typowe usterki

Czesko-niemiecki samochód nie jest przesadnie awaryjny. Można raczej zaryzykować stwierdzenie, że zaskakuje na plus. W dieslach warto zwrócić uwagę na stan układu chłodzenia i poziom płynu – zdarzały się tu problemy z pompą cieczy.

W modelach 1.0 MPI z gazem można się nastawić na skorodowany tłumik. Niezależnie od wersji silnika szwankują kompresory klimatyzacji.

Wspomniane wcześniej zużywanie się sprzęgieł w skrzyniach DSG to raczek kwestia eksploatacyjna niż usterka. Porysowane nadwozie (chodzi o małe ryski na lakierze) wskazuje na bezwypadkowość danego egzemplarza, ponieważ Fabie mają dość delikatny lakier. Modele wystawione do sprzedaży, które wyglądają jak nowe – zazwyczaj były już u lakiernika.

Używana Skoda Fabia III – ceny, oferta rynkowa

Rozstrzał ofert jest tutaj gigantyczny. Z jednej strony mamy auta po flotach z przebiegiem choćby 300 tys. km. Z drugiej – egzemplarze od osób prywatnych, garażowane, z symbolicznym przebiegiem. Nie brakuje oczywiście także aut sprowadzonych. No i takich z cofniętym licznikiem i odbudowanych po wypadku. Można z przekąsem powiedzieć, że każdy znajdzie coś dla siebie.

Naszym zdaniem lepiej nie sugerować się wersją silnika – wszystkie są co najmniej akceptowalne – tylko poszukać egzemplarza możliwie najmłodszego w dostępnym budżecie z możliwe jak najniższym przebiegiem.

Używana Skoda Fabia III – zalety

Świetne zaplecze serwisowe, niskie koszty eksploatacji niezależnie od wyboru wersji, duży wybór ofert, spora podaż samochodów z polskiej sieci sprzedaży, wysoka wartość rezydualna, niezła jakość montażu.

Używana Skoda Fabia III – wady

Brak większych wad – na siłę można wskazać nijaki charakter auta albo brak mocniejszych, 4-cylindrowych silników w autach z końcówki produkcji.