24 lutego 2025

Skoda Kodiaq RS to VW Golf GTI dla 7 osób. Sport nie jest tu jednak najważniejszy | PIERWSZA JAZDA

2025 Skoda Kodiaq RS - przód

Ma silnik z Volkswagena Golfa GTI, ale napęd przekazuje na obie osie. Ma sportowe akcenty w nadwoziu i wnętrzu, ale może przewieźć nawet 7 pasażerów. I choć od 0 do 100 km/h przyspiesza w 6,3-6,4 s nie stawia na sport, tylko na coś zupełnie innego. Jak jeździ nowa Skoda Kodiaq RS?

Sprawdź finansowanie OTOMOTO Lease

Pierwsze wcielenie Skody Kodiaq RS było najszybszym 7-miejscowym modelem na torze Nurburgring. Napędzający je początkowo 2-litrowy, podwójnie doładowany turbodiesel wytwarzał 240 KM, katapultując to auto od 0 do 100 km/h w 7,0 s.

Kodiaq RS uzyskał czas 9:29,84 min, co do dziś pozostaje niepobitym osiągnięciem. Za jego kierownicą zasiadała nieżyjąca już Sabine Schmitz, znana jako Królowa Nurburgringu. Sławę przyniósł jej występ w programie Top Gear, w którym zasłynęła niesamowitą jazdą za kierownicą dostawczego Forda Transita.

TUTAJ przeczytasz megatest Skody Fabii.

2025 Skoda Kodiaq RS: z napędem na obie osie

Turbodiesla jeszcze przed zmianą generacji Skody Kodiaq RS wymieniono na silnik 2.0 TSI o mocy 245 KM. W najnowszym wcieleniu tego auta pracuje również jednostka o tej samej pojemności, ale o 20 KM mocniejsza. Taka sama napędza choćby aktualnego Volkswagena Golfa GTI.

Różnica polega na tym, że w czeskim aucie moment obrotowy – 400 Nm w zakresie 1650-4350 obr./min – jest kierowany do kół obu osi, a nie tylko do przedniej. Odpowiada za to sprzęgło wielopłytkowe, które na „południe” potrafi wysłać nawet 100% dostępnych niutonometrów.

W zakrętach zawsze większość z nich jest pchana na zewnętrzne koło, co ma dociskać 2025 Skodę Kodiaq RS do ich wierzchołka. Maksymalnie trafia tam do 85% dostępnej siły napędowej. Ale pomimo dwóch trybów pracy układu 4x4 (normalnego i sportowego), na suchym asfalcie praktycznie nie czuć różnicy w zachowaniu tego auta.

Niezależnie od ustawienia, napęd na obie osie 2025 Skody Kodiaq RS dba o jak najlepszą trakcję przy rozpędzaniu, co zresztą wychodzi mu bardzo dobrze, oraz o stabilizowanie tyłu w skręcie. W rezultacie kierowca może sobie pozwolić na dociśnięcie gazu jeszcze przed „przełamaniem” osi zakrętu bez obawy o wypłużenie przodu.

Ten ostatni wykazuje się zresztą dużą przyczepnością, w czym m.in. zasługa elektronicznej szpery, która operuje układem hamulcowym tak, aby niwelować podsterowność. Co ważne, w 2025 Skodzie Kodiaq RS pojawia się ona bardzo późno i jest łatwa do opanowania. Wystarczy po prostu zdjąć nogę z gazu.

Z kolei, jeśli bardzo mocno przesadzi się z prędkością na wejściu w skręt, czeskie auto ma w zanadrzu wyjątkowo ostro reagujące ESP.

TUTAJ przeczytasz o tym, jak jeździ Skoda Elroq.

Więcej komfortu niż sportu

2025 Skoda Kodiaq RS standardowo otrzymuje adaptacyjne zawieszenie DCC Plus, a więc z dwoma osobnymi zaworami. Jeden odpowiada za kontrolę dobicia, a drugi – za odbicie. Wcześniej obie funkcje realizował pojedynczy zawór.

Nowa konstrukcja zapewnia nie tylko szybsze reakcje amortyzatorów, ale i ich szersze działanie. Do wyboru jest aż 15 różnych ustawień, z których skrajne naprawdę mocno się różnicą. W najbardziej sportowym 2025 Skoda Kodiaq RS staje się wyraźnie bardziej zwarta, ale i wyłapuje sporo nierówności z drogi.

Z kolei w najwygodniejszym dobrze tłumi większość tego, co jezdnia rzuca pod jej seryjne 20-calowe koła. Ba, wykazuje się przyjemną sprężystością oraz bardzo szybkim działaniem. Komfort w kabinie nieco burzą jedynie następujące po sobie skazy na asfalcie.

Układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu przy manewrach wymaga jedynie dwóch obrotów pomiędzy skrajnymi ustawieniami. Pomimo tego w czasie jazdy nie jest specjalnie ostry.

Owszem, 2025 Skoda Kodiaq RS chętnie zmienia kierunek i wysyła dużo sygnałów z przednich kół. Szczególnie w trybie Sport. Z drugiej strony w zwyczajnych ustawieniach jej układ kierowniczy działa dość lekko.

TUTAJ przeczytasz o planowanym, spalinowym następcy Skody Karoq.

2025 Skoda Kodiaq RS: 0-100 km/h w 6,3 s

2025 Skoda Kodiaq RS od 0 do 100 km/h rozpędza się w 6,3 s w odmianie 5-miejscowej i w 6,4 s w 7-osobowej. 2-litrowa jednostka napędowa praktycznie zawsze wykazuje dużo chęci do dynamicznego przyspieszania. W trybach sportowych układ wydechowy ma ostrzejsze, bardziej basowe brzmienie, ale silnik i tak nie wygrywa tutaj pierwszych skrzypiec.

7-biegowy, dwusprzęgłowy automat to sprawne urządzenie, szczególnie w trybie Sport. Biegi zmienia bardzo szybko i zazwyczaj dobrze reaguje na kickdown. Nie ma jednak w pełni niezależnego trybu ręcznego. Inaczej mówiąc, sam potrafi wbić wyższe przełożenie przy maksymalnych obrotach silnika.

Ale pomimo swoich osiągów, 2025 Skoda Kodiaq RS nie jest typem auta pchającym kierowcę do ostrej jazdy. To samochód, w którym sport stanowi po prostu dodatek do jego rodzinnego charakteru. Jest więc bardzo przewidywalny, łatwy w prowadzeniu i dobrze tuszuje swoje masę oraz wymiary.

To po prostu rodzinny Volkswagen Golf GTI, zdolny przewieźć nawet 7 osób. Taka odmiana wymaga jednak 5100 zł dopłaty i dodatkowo otrzymuje przednie tarcze hamulcowe o nieco mniejszym rozmiarze (335x30 mm) niż standardowe (340x30 mm), ale z podwójnymi zaciskami.

TUTAJ przeczytasz megatest Mercedesa-AMG GLC 63 SE Performance.

Wszechstronnie i jakościowo

2025 Skoda Kodiaq RS to wciąż bardzo przestronny SUV. W odmianie dla 5 osób, którą jeździliśmy, imponuje również wielkim i bardzo funkcjonalnym bagażnikiem (910-2105 l), w którym można znaleźć liczne elementy z zakresu Simply Clever. Czyli dodatkowe siatki, gumową podłogę czy wnęki.

W drugim rzędzie siedzeń 2025 Skoda Kodiaq RS oferuje swoim pasażerom przesuwaną kanapę z możliwością zmiany kąta pochylenia oparcia. Standardem są też 3-strefowa klimatyzacja oraz dodatkowe kieszenie np. na smartfona.

Na tle innych odmian Kodiaqa, sportowy RS wyróżnia się przede wszystkim fotelami ze zintegrowanymi zagłówkami, wysuwaną podpórką ud i elektryczną regulacją. Pokryto je sztuczną skórą z czerwonymi przeszyciami oraz przyozdobiono napisem RS.

Oba te elementy (razem lub osobno) znajdziemy również w innych miejscach kabiny. Czyli m.in. w desce rozdzielczej, uchwytach drzwi oraz na kierownicy. Cyfrowe zegary zyskały nieco inne „wykończenie” oraz dodatkowy widok z obrotomierzem w formie paska.

Podobnie jak inne Kodiaqi, RS-a wykończono z dużą dbałością o detale i materiałami lepszymi niż u większości rywali. Obsługa – również za sprawą panelu SmartDials – okazuje się łatwa, a system multimedialny ma przejrzyste menu i szybko reaguje na dotyk.

PODSUMOWANIE

2025 Skoda Kodiaq RS, choć ma 265 KM i od 0 do 100 km/h przyspiesza w 6,3-6,4 s, absolutnie nie jest typem samochodu nastawionego wyłącznie na dynamikę jazdy. Tutaj na pierwszy plan wysuwa się uniwersalność, a sport stanowi dodatek dla ojca rodziny, który akurat… podróżuje bez rodziny.

Poza tym to bardzo dopracowany, duży, wygodny i wszechstronny SUV, mający zadatki na jedno auto do wszystkiego. Tym bardziej że oferuje aż 7 trybów jazdy, w tym terenowy, oraz 15 ustawień zawieszenia. Jakby tego było mało, w odwodzie jest jeszcze wariant dla 7 osób.

2025 Skoda Kodiaq RS - przód
2025 Skoda Kodiaq RS - przód
2025 Skoda Kodiaq RS - przód
2025 Skoda Kodiaq RS - przód
2025 Skoda Kodiaq RS - tył
2025 Skoda Kodiaq RS - tył
2025 Skoda Kodiaq RS - przód
2025 Skoda Kodiaq RS - przód
2025 Skoda Kodiaq RS - tył
2025 Skoda Kodiaq RS - tył
2025 Skoda Kodiaq RS - koło
2025 Skoda Kodiaq RS - przód
2025 Skoda Kodiaq RS - napis
2025 Skoda Kodiaq RS - napis
2025 Skoda Kodiaq RS - wydech
2025 Skoda Kodiaq RS - napis
2025 Skoda Kodiaq RS - kokpit
2025 Skoda Kodiaq RS - kokpit
2025 Skoda Kodiaq RS - pokrętła
2025 Skoda Kodiaq RS - USB-C
2025 Skoda Kodiaq RS - ładowarki
2025 Skoda Kodiaq RS - dźwignia
2025 Skoda Kodiaq RS - wyłącznik
2025 Skoda Kodiaq RS - pedały
2025 Skoda Kodiaq RS - ekran
2025 Skoda Kodiaq RS - ekran
2025 Skoda Kodiaq RS - ekran
2025 Skoda Kodiaq RS - ekran
2025 Skoda Kodiaq RS - ekran
2025 Skoda Kodiaq RS - ekran
2025 Skoda Kodiaq RS - schowek
2025 Skoda Kodiaq RS - schowek
2025 Skoda Kodiaq RS - wnęki
2025 Skoda Kodiaq RS - fotel
2025 Skoda Kodiaq RS - fotel
2025 Skoda Kodiaq RS - fotel
2025 Skoda Kodiaq RS - fotel
2025 Skoda Kodiaq RS - fotel
2025 Skoda Kodiaq RS - fotel
2025 Skoda Kodiaq RS - widoczność
2025 Skoda Kodiaq RS - panel
2025 Skoda Kodiaq RS - kanapa
2025 Skoda Kodiaq RS - tunel
2025 Skoda Kodiaq RS - kanapa
2025 Skoda Kodiaq RS - kanapa
2025 Skoda Kodiaq RS - panel
2025 Skoda Kodiaq RS - bagażnik
2025 Skoda Kodiaq RS - bagażnik
2025 Skoda Kodiaq RS - bagażnik
2025 Skoda Kodiaq RS - bagażnik
2025 Skoda Kodiaq RS - bagażnik