Skoda Octavia III – Zdrowy rozsądek i brak emocji | Test OTOMOTO TV
Skoda Octavia to samochód, którego jakoś szczególnie przedstawiać nie trzeba. Wygodny, komfortowy, kiedyś niezbyt drogi w zakupie i tani w eksploatacji, pojemny i przestronny. Samochód Idealny? Dla wielu tak dlatego na rynku wtórnym nadal cieszy się dużą popularnością.
Trzecia generacja Skody Octavii pojawiła się na rynku w 2012 roku i produkowana była przez długie 8 lat, aż do 2020 roku. Duży facelifting pojawił się w 2016 roku.
Samochód został zbudowany na płyty podłogowej MQB wykorzystanej do budowy m.in. Audi A3, Seata Leóna, Volkswagen Jetta oraz Golfa VII. Początkowo Octavia była jedynie liftbackiem. Dopiero rok po premierze pojawiła się odmiana kombi, a także wersja z napędem na cztery koła (Haldex V) oraz odmiana RS.
Od 2014 roku oferowana była także odmiana Scout, która wyposażona była nie tylko w napęd 4x4, podniesione zawieszenie o metalową płytę pod silnikiem, ale także w osłony błotników i pseudo terenowe dodatki.
Wygodne wnętrze i duży bagażnik to znak rozpoznawczy Octavii. Wszystko dzięki większemu rozstawowi osi niż wspomniany Golf VII czy Seat Leon. W rzeczywistości jednak Octavia (4659 mm) to wyrośnięty kompakt.
Skoda Octavia – auto rodzinne
Ponad dekadę temu na próżno jednak szukać w Octavii wyszukanych rozwiązań, materiałów wysokiej, jakości czy zaawansowanych systemów wsparcia kierowcę. To samochód średniej klasy, dobrze wykonany, wygodny, ale bez zbędnych dodatków. Na pokładzie królowały gadżety simply clever, czyli pomysłowe rozwiązania ułatwiające np. organizację przestrzeni bagażowej.
I to właśnie dzięki pewnej prostocie, nieprzekombinowaniu Skoda Octavia III skradła serca wielu kierowców. Nie można jednak powiedzieć, że auto się nie zmieniało. W stosunku do Octavii II, w trójce znacznie poprawił się komfort jazdy, lepiej wyciszono kabinę, a bagażnik jeszcze bardziej urósł (liftback 590 l, kombi 610 l).
Skoda Octavia - lifting
W październiku 2016 roku samochód przeszedł face lifting. Zmienione zostały m.in. przednie reflektory, które od teraz stały się dwuczęściowe, na wzór tych zastosowanych w modelu Kodiaq. Opcjonalnie mogły być Full LED. Delikatnie zmieniona została atrapa chłodnicy, a także światła przeciwmgłowe. Z tyłu pojazdu zmienione zostało wnętrze reflektorów oraz kształt tylnego zderzaka. Przy okazji liftingu, wprowadzony został dla topowych wersji pojazdu nowy 9,2-calowy ekran dotykowy, a także łącze internetowe LTE z wifi, system Trailer Assist wspomagający kierowcę podczas manewrowania z przyczepą oraz system monitorowania martwego pola z funkcją ostrzegania o ruchu poprzecznym podczas cofania.
Skoda Octavia - jaki silnik?
W Octavii można znaleźć chyba wszystkie silniki, jakie stosowano w grupie VW. Od 1.0 l, trzycylindrowego po dwulitrowe silniki stosowane w najmocniejszych odmianach RS. W gamie nie brakowało silników wysokoprężnych, a także fabrycznych układów zasilanych CNG (1.4 l. G-TEC), czy silników idealnie nadających się do zasilania LPG (1.5 l. MPI).
Który wybrać? Najlepsze opinie zbiera najpopularniejszy diesel o pojemności 1,6 l, który w zasadzie nie ma słabych punktów. Większy silnik 2.0 TDI miewa problemy z napinaczem rozrządu, ale to raczej jednostkowe przypadki.
Wśród „benzyniaków” najwięcej Octavii napędza silnik 1.4 TSI. Jest to poprawiona jednostka EA211 pozbawiona problemów z nadmiernym spalaniem oleju oraz z bezproblemowym, paskowym napędem rozrządu.
To, z czym może być problem w używanej Octavii? Okazuje się, że słabym punktem może okazać się skrzynia. Manualne przekładnie mają problemy z łożyskami, a skrzynia DSG, szczególnie o oznaczeniu DQ200 ze suchym sprzęgłem, montowana do 2013 roku ma problemy z mechatroniką i łożyskami. Lepiej szukać auta z sześciobiegową skrzynią ze sprzęgłami w kąpieli olejowej.
Różnorodność Octavii nie kończy się na ilości silników i skrzyń biegów. Zawieszenie także może być w tym aucie różne w zależności od wersji. W mniejszych silnikach stosowano belkę skrętną a w odmianach 4x4 oraz mocniejszych silnikach 2.0 l. TDI 184 KM i 2.0 l. TSI zawieszenie wielowahaczowe.
Silniki
- Benzynowe:
Wysokoprężne:
CNG:
Ile kosztuje Skoda Octavia?
O popularności tego modelu na rynku wtórnym niech świadczy fakt, że na OTOMOTO znaleźć można nieustająco kilka tysięcy ogłoszeń, i to tylko trzeciej generacji Octavii.
Najtańsze to wydatek około 10 tys. zł. Trzeba mieć jednak świadomość, że bardzo często Skoda Octavia traktowana była nie tylko, jako samochód rodzinny, ale także wół roboczy. Szczególnie w wersji kombi.
Zadbany egzemplarz musi kosztować więcej i będzie to ok. 25-30 tys. Najdroższe egzemplarze z ostatniego roku produkcji to już wydatek ponad 130 tys. zł.
W tym odcinku testujemy Skodę Octavię trzeciej generacji, jeden z hitów polskiego rynku motoryzacyjnego. Auta Skody nie są przesadnie charakterne, sportowe czy super luksusowe. Skąd więc bierze się ich przepis na sukces? Co musi mieć samochód, który ma trafić w gusta masowych odbiorców? Jak trzecia Octavia wypada w kwestii awaryjności w porównaniu do poprzednich generacji? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w najnowszym filmie OTOMOTO TV. Zapraszamy do oglądania.