Nowa Skoda Octavia zyskała świeży wygląd, ale straciła podstawowy silnik
Skoda Octavia to ikona czeskiej marki, niezmiennie ciesząca się popularnością klientów w całej Europie. Właśnie przeszła modernizację. Jakie zmiany wprowadzono przy tej okazji?
Aktualną generację modelu zaprezentowano pod koniec 2019 roku. To oznacza jedno: najwyższy czas na facelifting. Czesi właśnie pokazali światu zmodernizowaną wersję bestsellerowego kompaktu. Czym wyróżnia się Skoda Octavia 2024?
Skoda Octavia 2024: wygląd
Jak to zwykle bywa przy takich okazjach, modernizacja przyniosła ze sobą subtelne zmiany wyglądu. Te skoncentrowały się przede wszystkim w przedniej części nadwozia. Wśród nich wyróżnić można odświeżone grill czy zderzaki. Przeprojektowanie tych ostatnich zwiększyło o 9 mm całkowitą długość auta (do 4698 mm).
Do tego, Skoda Octavia 2024 może być wyposażona w nowe reflektory LED Matrix (wyposażenie opcjonalne), które teraz mają 36 oddzielnych segmentów matrycowych (o 12 więcej niż dotychczas) i nowe elementy Crystallinium. I właśnie odświeżona sygnatura świetlna jest tym, co chyba najbardziej rzuca się w oczy w przypadku tego samochodu.
Skoro jesteśmy już przy światłach, warto dodać, że ulepszono również tylne LED-y z animowanymi kierunkowskazami. Całość zmian stylistycznych puentują zaś odświeżone logo marki i oznaczenie modelu oraz nowe wzory felg aluminiowych.
Skoda Octavia 2024: wnętrze
Kabina zmodernizowanej Octavii zyskała nowe materiały i może być wykończona w jednym z dziewięciu możliwych wariantów. Fotele, deskę rozdzielczą oraz panele drzwi wykonano z pochodzących z recyklingu tworzyw, ale tylko w wybranych wersjach. Jako opcja dostępna jest również skórzana tapicerka „poddana zrównoważonej obróbce”.
Jednak największą ze zmian jest wprowadzenie – po raz pierwszy dostępnego w Octavii – 13-calowego wyświetlacza systemu informacyjno-rozrywkowego. Będzie on dodatkowo płatną opcją. Standardem w wybranych wariantach stał się zaś 10-calowy wyświetlacz. W Octavii nadal dostępny będzie również 10-calowy cyfrowy zestaw wskaźników (Virtual Cockpit).
Skoda Octavia 2024: silnik
Po stronie benzynowej do napędu odświeżonej Octavii posłużą teraz tylko 2 silniki dostępne w 4 wariantach mocy. Oznacza to, że z oferty „wypadła” podstawowa, 3-cylindrowa jednostka turbo o pojemności 1 litra.
W modelu po modernizacji ofertę otwiera 4-cylindrowe 1.5 TSI dostępne w odmianie 115- i 150-konnej. Standardowo połączono je z 6-biegową skrzynią manualną. Jednak w opcji czeka też automat DSG o 7 przełożeniach. Wraz z nim Octavia 1.5 TSI zyskuje technologię tzw. miękkiej hybrydy. W optymalnych warunkach umożliwia ona jazdę z całkowicie wyłączonym silnikiem. Ponadto przy niewielkim obciążeniu silnik 1.5 TSI potrafi pracować na dwóch z czterech cylindrów (funkcja ACT+). Oba te rozwiązania mają pomóc oszczędzać paliwo. Czy skutecznie? To się dopiero okaże.
Z kolei dla bardziej wymagających kierowców przewidziano benzynowy silnik 2.0 TSI. On również dostępny jest w dwóch wariantach mocy. Słabszy generuje 204 KM i pracuje w tzw. cyklu Budack, wyróżniający się zwiększonym stopniem sprężania wynoszącym 12,2:1. W tej wersji standardem będzie napęd wszystkich kół, jednak odmiana 2.0 TSI 204 KM trafi do sprzedaży w późniejszym terminie.
Początkowo chętni na 2.0 TSI skazani będą na topową wersję RS. Teraz generuje ona 265 KM, czyli o 20 KM więcej niż przed modernizacją. W odróżnieniu od wersji 204-konnej, w Octavii RS cała siła napędowa przenoszona jest wyłącznie na koła przedniej osi. Obie odmiany 2.0 TSI łączone są tylko z 7-biegową skrzynią DSG.
Co z silnikami wysokoprężnymi? Będzie jeden: 2.0 TDI oferowany w dwóch wersjach: 115- i 150-konnej. Słabszą połączono z 6-biegową manualną przekładnią, a mocniejszą z automatem DSG o 7 przełożeniach. W obu wypadkach Diesel posłuży do napędu przednich kół.
Skoda Octavia 2024: wyposażenie
Przy okazji liftingu Czesi nieco uprościli gamę wyposażenia. Teraz dostępne będą cztery warianty – Essence, Selection, Sportline i RS – zamiast dotychczasowych pięciu.
Przy czym wersja Sportline stanowić będzie kompromis dla tych kierowców, którzy nie są gotowi na odmianę RS (dostępna wyłącznie z 265-konnym silnikiem 2.0 TSI), a chcą nadać swojej Octavii nieco sportowego sznytu.
Sportline oferowany jest z prawie wszystkimi wersjami silnikowymi (niedostępny wyłącznie z podstawową jednostką benzynową). W standardzie mamy tu obniżone o 15 mm sportowe zawieszenie i progresywny układ kierowniczy. Ponadto czarne obramowanie grilla oraz wykończenie lusterek czy elementów nadwozia takich jak dyfuzor. Również felgi (18-calowe) pomalowano tu na czarno. Wnętrze tej odmiany wzorowano na topowej wersji RS. Znaleźć w nim można sportową, trójramienną kierownicę, nakładki na pedały ze stali nierdzewnej i sportowe fotele tapicerowane szarą, pochodzącą z recyklingu tkaniną.
Przy okazji liftingu listę wyposażenia (zapewne opcjonalnego) uzupełniono o kilka nowoczesnych dodatków. Wśród nich wymienić trzeba inteligentny asystent parkowania oraz zdalny asystent parkowania, które zadebiutują w odświeżonej Octavii.
Ten pierwszy (dostępny tylko ze skrzynią DSG) umożliwia automatyczne wjeżdżanie i wyjeżdżanie z równoległych i prostopadłych miejsc parkingowych. Oprócz sterowania układem kierowniczym, potrafi przejąć kontrolę także nad hamulcami, tempem i kierunkiem jazdy (do przodu i do tyłu).
Z kolei zdalny asystent parkowania to nic innego, jak możliwość sterowania samochodem z zewnątrz, za pośrednictwem aplikacji na smartfona. Komunikacja między samochodem i telefonem odbywa się poprzez Bluetooth, a użytkownik musi znajdować się w odległości do 4 m od auta. Wówczas wystarczy, że w aplikacji wybierze rodzaj manewru i kierunek, w którym chce wyjechać z miejsca parkingowego. Maksymalna prędkość w trakcie takiej „zabawy” to 9,5 km/h.
Ale to nie koniec technologicznych nowości. W późniejszym terminie w standardzie dostępny będzie także oparty na sztucznej inteligencji Chatbot ChatGPT, który zostanie zintegrowany z asystentem głosowym Laura i powinien znacznie ułatwić obsługę samochodu.
A co z kierowcami sceptycznie podchodzącymi do technologicznych nowinek, a więc niezainteresowanymi tego rodzaju usprawnieniami? Cóż, dla nich Skoda również przygotowała małe co nieco. W zmodernizowanej Octavii do listy wyposażenia standardowego wszystkich wersji dołączyła automatyczna, dwustrefowa klimatyzacja.
Skoda Octavia 2024: ceny
Ceny zmodernizowanej Octavii nie są jeszcze znane. Ustępujący model dostępny jest obecnie w promocji od 103 400 zł (1.0 TSI, 110 KM), ale silnik ten wkrótce zniknie z oferty. Za odmianę 1.5 TSI (150 KM) 6MT Ambition trzeba zaś zapłacić od 112 900 zł (wcześniej: 115 900 zł) i od 114 100 zł w przypadku kombi (119 100 zł).