Skręcający tramwaj – wyjaśniamy, kto ma pierwszeństwo

Pojazdy szynowe zwykle mają pierwszeństwo przed autami. Jednak szczególnie gdy motorniczy skręca – nie zawsze przysługuje mu ten przywilej. Sprawdź, kiedy musisz się zatrzymać, a gdzie przejdziesz pierwszy.
Pojazdy szynowe zwykle mają pierwszeństwo przed autami. Kodeks drogowy przyznaje tramwajowi uprzywilejowaną pozycję przed samochodem. Jednak w przypadku obecności znaków drogowych lub sygnalizacji świetlnej zarówno motorniczy, jak i kierowca muszą się do nich dostosować.
W takiej sytuacji to oznakowanie i sygnalizacja mają nadrzędne znaczenie. Z tego też powodu skręcający tramwaj nie zawsze ma pierwszeństwo. Sprawdź, kiedy musisz się zatrzymać, a w jakiej sytuacji przejdziesz pierwszy.
Skręcający tramwaj na drodze bez znaków i sygnalizacji – kierowca auta ustępuje
Jeśli w miejscu przecięcia torów i jezdni nie ma znaków określających pierwszeństwo, kierowca ma obowiązek przepuścić pojazd szynowy. Tu warto zaznaczyć, że nie ma żadnego znaczenia przebieg czy układ szyn na jezdni. Zarówno na skrzyżowaniu np. w kształcie litery T, jak i wtedy, gdy tory przechodzą z lewej na prawą stronę drogi – tramwaj ma pierwszeństwo.
Należy jednak pamiętać o pewnym wyjątku. Tramwaj wyjeżdżający z pętli lub zajezdni nie ma pierwszeństwa. Natomiast gdy wjeżdża na pętlę – ma pierwszeństwo. Tu działa już zasada, że tramwaj znajdujący się na jezdni korzysta z przywilejów. Uwaga! Znak ostrzegawczy A-21 „Tramwaj” wskazuje jedynie na obecność torowiska. Nie reguluje pierwszeństwa przejazdu.
Skręcający tramwaj nie ma pierwszeństwa, gdy jest znak lub sygnalizacja
Motorniczy jest zobowiązany do przestrzegania znaków i sygnałów drogowych określających pierwszeństwo na skrzyżowaniu. W takiej sytuacji, jeśli znajduje się na drodze podporządkowanej, nie ma bezwzględnego pierwszeństwa nad innymi pojazdami. To samo dotyczy czerwonego światła – zgodnie z ogólnymi zasadami musi się zatrzymać.
A co jeśli zarówno pojazd szynowy, jak i kołowy znajdują się na drodze z pierwszeństwem, poruszają się po tzw. pierwszeństwie łamanym lub też są na jezdni podporządkowanej? W tym przypadku oba pojazdy są w sytuacji równorzędnej, a więc tramwaj ma pierwszeństwo.
Skręcający tramwaj a zielone światło
Warto jednak pamiętać, że zasada równorzędności w przypadku zielonego światła nie zawsze ma zastosowanie. Samochód ma pierwszeństwo przed pojazdem szynowym, jeśli jedzie prosto. Jeśli więc motorniczy skręca w lewo, musi przepuścić pojazdy jadące z przeciwka. Natomiast jeśli auto również skręca (w prawo lub w lewo), traci pierwszeństwo, a tramwaj je zyskuje.
Skręcający pojazd szynowy na rondzie
Na klasycznym rondzie ze znakiem „ustąp pierwszeństwa” tramwaj nie zawsze ma pierwszeństwo. Wjeżdżając na skrzyżowanie o ruchu okrężnym, zgodnie z oznakowaniem musi ustąpić pojazdom poruszającym się już na rondzie. Natomiast przy zjeżdżaniu z niego to on ma pierwszeństwo przed samochodami. Wynika to z faktu, że w tym momencie pojazdy kołowe znajdują się w równorzędnej sytuacji, a wcześniejsze oznaczenia dotyczące pierwszeństwa przestają obowiązywać.