Słabnąca sprzedaż elektryków odbija się czkawką fabryce akumulatorów z Polski

Problemy największego w Europie zakładu akumulatorów. Ze względu na spadający popyt na samochody elektryczne, LG Energy Solution, mieszczące się pod Wrocławiem, musi zacząć szukać nowego kierunku działań.
Polski zakład LG Energy Solution jest największym dostawcą akumulatorów do pojazdów elektrycznych w Europie. Zatrudnia 6600 osób i generuje aż 40% globalnych przychodów firmy.
Powstał w 2016 roku w Biskupicach Podgórnych pod Wrocławiem. Z jego baterii korzystają przede wszystkim Audi, BMW, Fiat, Ford, Porsche i Volkswagen. Można je więc znaleźć m.in. w Porsche Taycanie czy w Volkswagenie ID.3.
LG Energy Solution: spadek przychodów
Ze względu na spowolnienie popytu na samochody elektryczne, przychody podwrocławskiego LG Enegry Solution spadną w tym roku o 1/3, do 6,7 mld dolarów – donosi Bloomberg.
Z kolei Rzeczpospolita informuje, że produkcja baterii do aut elektrycznych w naszym kraju w pierwszym kwartale 2024 roku zmalała o ponad połowę. W związku z tym LG Energy Solution musi szukać ratunku w innych branżach.
„Rozważamy rozwój LG Energy Solution Wrocław w kierunku magazynowania energii” – mówi Joanna Silska z LG w rozmowie z Bloombergiem. „Transformacja energetyczna jest kluczowa i nieunikniona dla gospodarek europejskich, dlatego badamy potencjał inwestycji w nowe moce produkcyjne” – dodaje.
LG już ma w swojej ofercie statyczne systemy magazynowania energii. Zgodnie z informacjami Bloomberga, przejście na ich produkcję pod Wrocławiem byłoby dobrym pomysłem, choćby ze względu na plany polskiego rządu.
Nowy program dofinansowania na magazyny energii przygotowuje właśnie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Jego budżet ma wynieść 4 mld zł, a większość z tej kwoty będzie dostępna w formie bezzwrotnego dofinansowania.
Program „Magazyny energii elektrycznej i związana z nimi infrastruktura dla poprawy stabilności polskiej sieci elektroenergetycznej” będzie skierowany do przedsiębiorców. Nowe magazyny mają być podłączone do sieci dystrybucyjnej i mieć moc co najmniej 2 MW oraz pojemność nie mniejszą niż 4 MWh.
Jeszcze w tym roku ma się rozpocząć nabór wniosków do programu. Z kolei wydatkowanie środków powinno nastąpić do końca 2028 roku.
Spadek polskiego eksportu
Jeśli LG nie zdecyduje się na statyczne magazynowanie, musi znaleźć inny sposób na zwiększenie przychodów. I to szybko, ponieważ problemy firmy odbijają się również na polskiej gospodarce.
Jak informuje Rzeczpospolita – „po raz pierwszy zmalał eksport. Radykalnie stopniał popyt na polską specjalność, jaką stały się akumulatory do pojazdów elektrycznych”. O ile w pierwszym kwartale 2024 roku wartość eksportu w przemyśle motoryzacyjnym wynosiła 12,4 mld euro, o tyle rok wcześniej było to 12,9 mld euro (o 3,84% więcej).