Śmieci motoryzacyjne – jak się ich pozbyć?

Utylizacja części samochodowych, płynów eksploatacyjnych i ich opakowań zazwyczaj wymaga skorzystania ze specjalnych punktów zbierania odpadów. Jednak część z nich może trafić do domowego kosza. Sprawdź, co i gdzie można wyrzucić.
Jeśli korzystamy z usług warsztatu, nie mamy problemu, na przykład, z zużytym olejem lub oponami. Jednak część napraw możemy przeprowadzić sami. Czasem wręcz jesteśmy do tego zmuszeni, na przykład wymieniając przepaloną żarówkę, będąc w trasie. Oto jak prawidłowo utylizować śmieci motoryzacyjne.
Śmieci motoryzacyjne – wrzuć do zwykłego kosza
Wszelkie opakowania tekturowe po częściach lub produktach motoryzacyjnych, o ile nie są brudne, podlegają segregacji. Tak, jak inne tego typu odpady. Również plastikowe blistry, korki czy opakowania z tworzyw sztucznych lub metali wrzucamy do żółtego kosza przeznaczonego do recyklingu. Uwaga! Butelki po oleju nie mogą trafić do kosza.
Mimo że nawet drobne części samochodowe nie stanowią odpadów komunalnych, to do kosza na odpady zmieszane można wrzucić stare wycieraczki samochodowe, filtr powietrza, zbite lusterko lub zużyte dywaniki samochodowe.
Śmieci motoryzacyjne – zanieś do PSZOK
Do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK) również można dostarczyć wybrane części samochodowe. Zwykle są to opony. Należy jednak pamiętać, że gminy zwykle wprowadzają ograniczenia, na przykład maksymalnie 4 sztuki na rok.
W tym samym miejscu można zwykle zostawić także elektrośmieci – czyli żarówki, wiązki elektryczne czy stary sprzęt car audio. Uwaga! Mniejsze elementy elektroniczne czy elektryczne można wrzucić również do specjalnych pojemników, które można znaleźć w wielu miejscach. Większość punktów przyjmie również kołpaki, felgi, tarcze hamulcowe, chłodnice, układy wydechowe czy plastikowe zderzaki. W przypadku części metalowych, zamiast transportować je do PSZOK, można je sprzedać w pobliskim punkcie skupu złomu.
Problem z niebezpiecznymi odpadami
Wszelkie butelki po oleju silnikowym lub samym oleju, ale również resztki na przykład płynu hamulcowego, należy dostarczyć do punktu zbiórki odpadów niebezpiecznych (PZON), które są częścią PSZOK. Tam powinny trafić również wszelkie szmaty z olejem, smarem, oraz filtry oleju czy paliwa. Można tam również zostawić akumulator, choć warto pamiętać, że najlepiej jest go oddać w sklepie, aby nie płacić kaucji przy zakupie nowego.
Natomiast pod żadnym pozorem nie wolno wylewać płynów eksploatacyjnych do kanalizacji bądź bezpośrednio do gleby, grozi to poważnym skażeniem środowiska i karą więzienia do 5 lat.
Utylizacja śmieci motoryzacyjnych – czyli recykling
Większość ze śmieci motoryzacyjnych można zostawić również w stacji demontażu pojazdów lub pobliskim warsztacie. Nie zawsze jednak będzie to darmowa usługa. W przypadku opon wulkanizatorzy pobierają opłatę – nawet 20 zł za sztukę.
CZYTAJ TEŻ: Co po stłuczce? Używane elementy karoseryjne to świetny wybór
Bez względu jednak, gdzie oddamy motoryzacyjne śmieci, w sporej części zostaną one poddane recyklingowi. Stare opony, na przykład, mogą być używane do budowy dróg, wykonuje się z nich tzw. cichy asfalt. Natomiast przepracowany olej może być wykorzystany ponownie jako surowiec lub zostanie przetworzony na smar.