Spadek zainteresowania motocyklami – czy to oznaki jesieni?
Rynek motocykli – popyt kontra podaż
Mniejszy popyt nie przełożył się na zmniejszoną podaż. W sierpniu na OTOMOTO wystawionych było ponad 13 tysięcy ofert sprzedaży motocykli i skuterów. Najwięcej z nich dotyczyło jednośladów marki Honda (16,5% wystawionych ogłoszeń). Na drugim miejscu uplasowała się Yamaha (15,1% liczby ofert), a podium zamyka BMW (9,1% ogłoszeń).
Ta kolejność niemal w całości pokrywa się z rankingiem zainteresowania ogłoszeniami wśród potencjalnych kupujących z tą różnicą, że na trzecie miejsce kosztem BMW wskoczyły motocykle marki Suzuki (10% liczby wyświetleń). Bawarski koncern spadł na czwarte miejsce. Poza tymi markami, wśród TOP 10 najchętniej oglądanych ogłoszeń znalazły się motocykle marki: Harley-Davidson, Kawasaki, KTM, Ducati, Triumph oraz Can-Am.
Jakich modeli szukają Polacy?
Jeżeli chodzi o konkretne modele, niezmiennie największe zainteresowanie wzbudzają ogłoszenia Hondy CBR (3,4% wyświetleń). Dalej w rankingu są Yamaha MT (2,3% liczby wyświetleń) oraz BMW R i BMW GS (w obu przypadkach 2% wyświetleń).
Rynek motocykli obfituje w relatywnie nowe jednoślady. Aż 36,1% ogłoszeń sprzedaży dotyczyło motocykli z lat 2020 i 2021. Także te ogłoszenia wzbudzały największe zainteresowanie potencjalnych kupujących (20,6% wyświetleń dla tych roczników). Co ciekawe, nie brakuje też ofert pojazdów ponad 20-letnich. Ogłoszenia z motocyklami z roczników produkcji 1998 i starszych stanowiły w sierpniu 7% wystawionych ogłoszeń.
Typ motocykla, cena oraz kraj pochodzenia
10-15 tysięcy złotych to najpopularniejszy przedział cenowy, zarówno wśród sprzedających, jak i wyświetlających. Aż 97,1% ofert dotyczyło sprzedaży motocykli z silnikiem benzynowym. Pojazdy z napędem elektrycznym obejmowały zaledwie 2,8% ogłoszeń.
Jeżeli chodzi o kraj pochodzenia, największe zainteresowanie wzbudzały oferty jednośladów z Polski (69,6% wyświetleń). Na kolejnych miejscach rankingu popularności znalazły się motocykle pochodzące z Niemiec (10,9% liczby wyświetleń), USA (6% wyświetleń) i Francji (3,6% wyświetleń).
Nie zmieniają się też preferencje klientów, jeżeli chodzi o typy motocykli. Najchętniej oglądane były ogłoszenia w kategorii Touring (23,3% wyświetleń), dalej uplasowała się kategoria Naked (16,1% wyświetleń), a podium zamykają Choppery (14,5% wyświetleń). W porównaniu z lipcem spadło zainteresowanie motocyklami sportowymi (12,6% wyświetleń, spadek o 0,6 p.p. miesiąc do miesiąca) oraz skuterami (10,3% wyświetleń i spadek o 1,3 p.p.).