Drastyczny spadek zysków Grupy Volkswagen w trzecim kwartale 2024 roku
Kryzys w Volkswagenie się pogłębia. Tak jak się spodziewano, wyniki za trzeci kwartał tego roku są zdecydowanie gorsze niż w tym samym okresie 2023 roku. Fatalnie wygląda w szczególności marża samej marki Volkswagen.
Ciąg dalszy złych informacji od Volkswagena. Po poniedziałkowych doniesieniach o możliwości zamknięcia nawet trzech fabryk i m.in. spodziewanych ogromnych redukcjach liczby pracowników, teraz Niemcy ogłosili wyniki za trzeci kwartał tego roku.
Niestety, nie są one optymistyczne. W ciągu 9 miesięcy 2024 roku wynik finansowy tego niemieckiego koncernu wyniósł 12,9 mld euro, czyli o około 20% mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku – informuje niemiecki Handelsblatt.
Zmniejszeniu uległa również marża grupy – z 6,9 do 5,4%. Ale w trzecim kwartale było to raptem 3,6%. Z kolei zysk operacyjny Volkswagena zmalał o około 42%, osiągając poziom 2,86 mld euro. Co gorsza, po opodatkowaniu oznacza to spadek o 64%!
Powodem tak słabych wyników są m.in. wysokie koszty stałe oraz wydatki na restrukturyzację, w tym również w Audi. Celem na bieżący rok jest wypracowanie 5,6% marży operacyjnej. Raczej nie uda się go osiągnąć.
Ogromny spadek zysków Volkswagena
Trwający obecnie kryzys u Volkswagena jest największym w historii całej grupy. Szczególnie mocno dotyka on przede wszystkim markę Volkswagen Samochody Osobowe, która do 2026 roku będzie musiała mocno zacisnąć pasa.
„Nasze wyniki za 9 miesięcy odzwierciedlają wymagające otoczenie rynkowe i podkreślają, jak ważna jest poprawa wydajności, co wprowadzamy w całej grupie” – mówi dyrektor finansowy Volkswagena, Arno Antlitz.
Dramatycznie prezentuje się przede wszystkim marża marki Volkswagen, uzyskana po 9 miesiącach tego roku. Wyniosła ona zaledwie 2%. „To pokazuje pilną potrzebę znacznych redukcji kosztów i poprawy wydajności” – kończy Antlitz.
Środa, 30 października 2024 roku, to niezwykle ważny dzień dla Volkswagena również z innego powodu. Tego dnia ma bowiem mieć miejsce kolejna runda negocjacji ze związkami zawodowymi.
2% to bardzo niewiele
Marża 2%, wypracowywana przez Volkswagena, jest naprawdę niewielka. W tegorocznej analizie, opublikowanej w połowie bieżącego roku, firma CarIndustry Analytics zbadała, ile dany producent zarabia na jednym sprzedanym samochodzie.
Oczywiście, największe zyski są dziełem luksusowych marek. Prym wiedzie tutaj Ferrari, w przypadku którego marża wynosi, bagatela, 27%. Oznacza to, że Włosi na jednym sprzedanym aucie zarabiają przeciętnie 117 929 euro.
Drugie miejsce zajmuje Porsche, które w związku z drastycznym spadkiem sprzedaży elektrycznego Taycana, ponownie zweryfikowało swoje plany (TUTAJ przeczytasz o tym więcej). W jego przypadku marża to 18%, co daje średnią kwotę 22 747 euro.
Kolejne miejsca pod względem pieniędzy zarabianych na pojedynczym samochodzie zajmują: JLR (8511 euro), BMW (7236 euro), Mercedes (6992 euro) oraz Tesla (4448 euro).
Według cytowanej analizy, Grupa Volkswagen (razem z Porsche), przeciętnie na jednym aucie zyskiwała 2443 euro. Obecnie jest to zapewne wyraźnie niższa kwota.