Spaliny w samochodzie: dlaczego czuć zapach spalin wewnątrz samochodu?

Spaliny są szkodliwe dla zdrowia, a ich intensywny zapach w kabinie samochodu może oznaczać awarię. Jeśli nie jest to jednorazowy incydent, warto odwiedzić mechanika. Co może być przyczyną?
Zapach spalin w kabinie samochodu – możliwe przyczyny
Nieszczelny układ wydechowy
Jeśli układ wydechowy jest nieszczelny, powietrze napływające do kabiny może mieszać się ze spalinami – stąd wyczuwalny odór. Ubytki najczęściej występują w tłumiku, elastycznym łączniku lub kolektorze albo uszkodzona jest uszczelka kolektora wydechowego. Jeśli oprócz zapachu spalin, usłyszymy metaliczny warkot – to jest duże prawdopodobieństwo, że mamy do czynienia z usterką układu wydechowego.
Uszkodzony zawór EGR
Zawór EGR, czyli zawór układu recyrkulacji spalin, odpowiada za zmniejszenie emisji szkodliwych gazów do spalin. W starszych autach o dużych przebiegach, we wnętrzu zaworu może gromadzić się nagar, który jest bezpośrednią przyczyną jego zablokowania albo uszkodzenia. Awaria EGR powoduje, oprócz zapachu spalin w kabinie, szarpanie silnika, spadek jego mocy oraz dymienie z układu wydechowego
Uszkodzona uszczelka pod głowicą
Kiedy zapach spalin jest wyczuwalny albo nasila się, jak tylko włączymy ogrzewanie, to sygnał, że problemem może być uszkodzona uszczelka głowicy. W takiej sytuacji spaliny z komory dostają się do kanałów wodnych, płyn chłodzący wlatuje do komór spalania. Stąd biały dym z rury wydechowej, znaczny ubytek płynu chłodniczego widoczny w zbiorniku wyrównawczym oraz zapach spalin. Podobne skutki są zauważalne także w przypadku pęknięcia głowicy.
Na szczęście w prosty sposób można sprawdzić, czy mamy do czynienia z pękniętą uszczelką. Wystarczy zaopatrzyć się w specjalny tester. Kosztuje on kilkanaście złotych, a jest precyzyjny. Wężyk testera wkłada się w miejsce korka chłodnicy oraz wlewa płyn reakcyjny, jeśli w układzie chłodzenia są spaliny, płyn zmieni barwę.
Zniszczona sonda lambda
Sonda lambda określa jakość tworzonej mieszanki paliwowo-powietrznej i przekazuje dane do komputera, ten koryguje wartości tak, aby maksymalne zneutralizować zawartość szkodliwych związków w spalinach. Uszkodzona sonda powoduje dobranie niewłaściwej dawki, czego efektem będzie wyczuwalny zapach paliwa oraz czarny i gęsty dym z rury wydechowej. Mechanik najpierw sprawdza, czy są widoczne uszkodzenia mechaniczne sondy oraz w jakim stanie są styki i wtyczki. Awaria może też być widoczna po podpięciu samochodu pod komputer diagnostyczny.
Uszkodzenie nagrzewnicy
Zapach spalin w kabinie może też być skutkiem uszkodzenia nagrzewnicy. Zapchana albo nieszczelna nagrzewnica powoduje wyciek płynu chłodniczego. A brak jego przepływu przyczynia się do nieprawidłowego chłodzenia silnika. Usterka jest zauważalna w momencie włączenia ogrzewania, po prostu z nawiewów leci zimne powietrze zamiast ciepłego. Co więcej, jeśli nagrzewnica jest pęknięta, pod autem będzie widoczna kałuża z płynu chłodniczego.
Zapchany filtr kabinowy
Zapach spalenizny może też wytwarzać się z zapchanego filtru kabinowego. Jest on odpowiedzialny za oczyszczanie powietrza zasysanego z zewnątrz do kabiny, więc brudny i zapchany uniemożliwia cyrkulację świeżego powietrza. Filtr powinno się wymieniać co 15-20 tys. km lub raz w roku.
Uszkodzone uszczelki drzwi lub szyb
Gumowe uszczelki z biegiem czasu ulegają zniszczeniu. Jeśli są w nich znaczące ubytki, to przez nie mogą przenikać spaliny.
Co zrobić, gdy poczujesz spaliny wewnątrz samochodu?
Problem odoru spalin w kabinie dotyczyć może wszystkich pojazdów spalinowych: na benzynę, gaz oraz tych z silnikiem diesla. Naturalnie właściciele samochodów elektrycznych mogą spać spokojnie.
W procesie spalania paliwa powstają niebezpieczne dla zdrowia związki, stąd, jeśli tylko poczujemy intensywny zapach spalin oraz swędzenie oczu, znaczy to, że poziom emisji spalin przekracza normy. W tej sytuacji należy przewietrzyć kabinę i umówić się w warsztacie z mechanikiem.
Oczywiście można samemu spróbować zlokalizować przyczynę i naprawić usterkę, o ile mamy taką wiedzę i umiejętności.
Jak pozbyć się nieprzyjemnego zapachu z auta?
Szybkim sposobem jest zakup neutralizatora przykrych zapachów w formie sprayu. Można też skorzystać z domowych sposobów, np. włożyć do kabiny płócienny woreczek z mieloną kawą lub rozstawić miseczki z octem na noc.
Jeśli czujemy w kabinie nieprzyjemny zapach, warto sprawdzić i wyczyścić klimatyzację. Dodatkowy zabieg ozonowania usuwa nie tylko odory, ale i pleśń, roztocza, alergeny oraz pyłki.
Brzydkie zapachy mogą też pochodzić z tapicerki, szczególnie kiedy podróżujemy ze zwierzętami albo dziećmi. Gruntowne pranie i czyszczenie wnętrza powinno skutecznie zniwelować odory.
Podsumowanie
Wdychanie spalin jest niebezpieczne dla zdrowia, dlatego jak tylko poczujemy ich zapach, powinniśmy niezwłocznie otworzyć szyby i wywietrzyć kabinę. Następnie należy zlokalizować przyczynę. Najczęściej mamy do czynienia z nieszczelnościami układu wydechowego, usterką zaworu EGR lub uszkodzeniem uszczelki pod głowicą. Zdarza się, że zapach spalin jest efektem zapychanego filtra kabinowego.
FAQ
Jakie usterki zwiastuje zapach spalin?
Charakterystyczny zapach spalin w kabinie często ma związek z usterkami układu wydechowego, zaworu ERG albo uszkodzoną uszczelką pod głowicą.
Co oznacza biały dym z silnika?
Białe spaliny w dni bezdeszczowe oznaczają obecność w nich wody, a raczej pary wodnej. Może to świadczyć o uszkodzeniu uszczelki pod głowicą albo samej głowicy, co powoduje przedostawanie się płynu z chłodnicy.
Dlaczego wewnątrz auta czuć zapach benzyny?
Wyczuwalny w kabinie zapach paliwa może być skutkiem: jego rozlania podczas tankowania, nieszczelności filtra paliwa, wysokim ciśnieniem benzyny albo nieszczelności zbiornika paliwa.