Specjalny program zabudowy aut dostawczych Forda. W tej chwili tylko 10 firm w Polsce, ale będą kolejne

Profesjonalnie zabudowany samochód dostawczy to taki, który nie tylko spełnia wszystkie normy dla samej przeróbki, ale przy okazji uwzględnia też wymagania producenta pojazdu. Ford dysponuje w tej chwili w Polsce siatką 10 firm, które należą do programu Convertor Pro i realizują projekty właśnie według tego schematu. Jedną z nich mieliśmy okazję odwiedzić. I przyjrzeć się wszystkiemu z bliska.
Drzwi na halę produkcyjną firmy FC Auto System w Częstochowie są zamknięte. Za szybą widać rząd furgonów szykowanych właśnie dla policji – pracownicy uwijają się jak w ukropie, praca wwre. Od razu da się jednak zauważyć, że nie jest to – bynajmniej – zakład u pierwszego lepszego pana Bogdana, ale coś, z czego przykład brać powinni inni. W hali panuje sterylny porządek, każdy robi swoje, nie ma żadnych zbędnych ruchów. Czy to na cześć przedstawicieli mediów, którzy dziś kręcą się po terenie?
Nie sądzę. Wejść oficjalnie nie można, no i nikt w związku z tym raczej nie zakłada, że będą się tu kręcić jacyś obcy ludzie. No, ale czego się nie robi z reporterskiego obowiązku – po chwili udaje mi się zapuścić nieco głębiej. I po kilku minutach już dokładnie wiem, czemu Ford zaufał firmie z Częstochowy. I czemu zakwalifikował ją do programu Convertor Pro.
Ford Convertor Pro: zabudowa z wytycznymi i gwarancją producenta samochodu
Program działa na terenie całej Europy. Łącznie należy do niego ponad 200 firm, z czego 10 działa w Polsce. Każdy partner programu musi spełniać rygorystyczne wymagania kwalifikacyjne oraz przejść audyty jakościowe i proceduralne. Także łatwo nie ma.
Jak nieoficjalnie podaje Ford, wkrótce do tego grona dołączą kolejne dwa przedsiębiorstwa w naszym kraju. Jeśli oba będą tak dobre, jak to, co tu widzę, to jestem o przyszłość programu Convertor Pro najzupełniej spokojny.
No dobrze, a jakie jeszcze wymagania musi spełnić firma, która chce się załapać do tego grona? Przede wszystkim – wszystkie modyfikacje muszą być wykonane zgodnie z wytycznymi zawartymi w tzw. podręczniku montażu nadwozia i wyposażenia. Dokument ten określa m.in. zasady podłączania komponentów elektrycznych, obszary wolne od wiercenia oraz punkty montażowe. Nie ma więc żadnego robienia czegoś „na oko”, ani wiercenia tak, jak się komuś wydaje.
Ford podkreśla też, że nie mniej istotne są procedury związane z obsługą klienta, kontrolą jakości (na każdym etapie produkcji!) oraz z dbałością o ochronę środowiska i recykling. Warto pamiętać też o tym, wszyscy uczestnicy programu muszą przestrzegać obowiązujących norm w zakresie bezpieczeństwa i emisji spalin.
Na koniec klientom należy zapewnić możliwości serwisowania zabudowy oraz dobry dostęp do części zamiennych.
No i jeszcze jedno: otóż firmy certyfikowane w ramach programu Ford Pro Convertor mogą korzystać ze szkoleń oraz specjalistycznej pomocy technicznej. Gwarancja Forda obejmuje w tym wypadku wszystkie wykonane modyfikacje.
Ford Convertor Pro: jakie rodzaje zabudowy?
Na jaki zakres modyfikacji mogą liczyć potencjalni klienci? Na bardzo szeroki, a w zasadzie – dowolny. Pomysłowość zleceniodawców ograniczona jest jedynie przepisami i zasadami programu Convertor Pro.
Z pojazdów wystawionych w FC Auto System (obok swoje produkty prezentowały też m.in. ARB oraz Rhino) duże wrażenie robiły m.in. Transit zaadaptowany do przewozu osób niepełnosprawnych oraz przeprawowy Ranger przebudowany przez ARB. Jak podaje w swoich materiałach Ford, rodzaje zabudów obejmują:
- pojazdy budowlane – wywrotki, skrzynie otwarte, podnośniki koszowe i żurawie
- pojazdy transportu i dystrybucji – pojazdy z zabudową kontenerową suchą lub chłodniczą, plandeki, izotermy w vanie, transportery dla pojazdów i inne pojazdy wysoko wyspecjalizowane
- personalizacja – zestawy stylistyczne nadwozi i elementy wykończeniowe
- pojazdy dla osób z niepełnosprawnością ruchową, pojazdy do przewozu osób poruszających się na wózku inwalidzkim
- pojazdy do przewozu osób – minibusy i autobusy szkolne
- pojazdy rekreacyjne – samochody kempingowe i kampervany
- pojazdy uprzywilejowane – karetki, wozy strażackie, radiowozy oraz inne pojazdy uprzywilejowane
- pojazdy warsztatowe – wyposażone w specjalistyczny sprzęt i regały ściśle dostosowane do konkretnych wymagań klienta
Te samochody dostępne są programie Convertor Pro
Jakie auta Ford oferuje do przebudowy? Najmniejszy z dostępnych modeli to Transit Courier Van, który zapewnia przestrzeń ładunkową do 2,9 m³ i ładowność od 677 do 854 kg.
Ford Transit Connect dostępny jest natomiast w dwóch wariantach rozstawu osi i pozwala na przewożenie ładunku o objętości do 3,7 m³ w wersji z dłuższym rozstawem. Ładowność? Do 792 kg. Transit Connect może też holować przyczepę o masie do 1500 kg.
Również Transit Custom Van występuje w dwóch wariantach rozstawu osi, ale oferuje już przestrzeń ładunkową na poziomie nawet 6,8 m³. Dopuszczalna masa przyczepy wynosi w tym wypadku nawet 2800 kg.
Natomiast największym i najbardziej wszechstronnym pojazdem (napęd na przednią lub tylną oś bądź 4x4) w ofercie Ford Pro jest Transit. W wersji Van do dyspozycji mamy przestrzeń ładunkową do 15,1 m³, a nadwozie dostępne jest w różnych konfiguracjach długości (od L2 do L4) oraz w dwóch wariantach wysokości. W odmianie bazowej (podwozie do zabudowy) model ten występuje w czterech długościach – od L2 do L5.
No i jest jeszcze Ranger. Jak pokazują wyniki sprzedaży za pierwsze dwa miesiące roku, to jeden z najpopularniejszych pickupów w Polsce. Ford podaje, że klienci najchętniej wybierają wersję z podwójną kabiną, ale dużym wzięciem cieszy się też najbardziej „hardkorowy” Raptor.
W ramach programu Convertor Pro wybrać można też elektryka, choć obstawiam, że – przynajmniej na razie – nie będzie to wielki hit sprzedaży. Niemniej jednak w ofercie są E-Transit Courier i E-Transit Custom.