26 sierpnia 2024

Spektakularny crossover z polskimi cenami. Kia EV3 to materiał na hit?

Kia EV3 dach panoramiczny

Zupełnie nowa Kia EV3 imponuje wyglądem, technologią i wyposażeniem. Do wyboru są dwa rodzaje baterii, cztery wersje wyposażenia i 9 kolorów nadwozia. Czy rywale mogą się pakować?

Kia EV3 to najnowszy elektryczny model tego wytwórcy. Auto wyróżnia się przede wszystkim bardzo atrakcyjnym nadwoziem o kompaktowych wymiarach. Mierzy 430 cm długości, 185 cm szerokości oraz 156 cm wysokości. Rozstaw osi to z kolei 268 cm.

W stosunku do Niro, dostępnego również w odmianie na prąd, Kia EV3 okazuje się krótsza o 12 cm. Koreańska nowość, podobnie jak EV6 czy EV9, powstała na platformie E-GMP, ale w przeciwieństwie do nich nie dysponuje 800-woltową instalacją elektryczną, pozwalającą na ultraszybkie ładowanie baterii trakcyjnej.

Kia EV3: dwie pojemności baterii

Kia EV3 dostępna jest z akumulatorem litowo-jonowym o dwóch różnych pojemnościach. Mniejszy dysponuje 58,3 kWh, natomiast większy – 81,4 kWh. Pierwszy z nich przyjmuje prąd z bardzo przeciętną mocą 100,5 kW, a drugi – 127,5 kW.

W rezultacie ładowanie od 10 do 80% trwa, odpowiednio, 29 i 31 minut. Co istotne, ładowarka pokładowa zapewnia moc 10,5 kW.

Zasięg? Kia EV3 z mniejszą baterią na jednym ładowaniu pokona dystans 414-436 km. Z większą wydłuża się on do imponujących 563-605 km. Koreański crossover częściowo zawdzięcza to dopracowanej aerodynamice, o czym świadczy współczynnik oporu powietrza o wartości 0,263.

SPRAWDŹ FINANSOWANIE OTOMOTO Lease

Kia EV3 to pierwszy model marki, w którym zastosowano nową technologię hamowania regeneracyjnego (i-Pedal 3.0). Producent obiecuje, że w wydatny sposób pomaga ona odzyskiwać energię z hamowania zwiększając tym samym zasięg.

Nowy koreański crossover niezależnie od rodzaju baterii, zawsze jest wprawiany w ruch przez 204-konny silnik elektryczny. Przekazuje on moment obrotowy (283 Nm) wyłącznie na przednie koła i zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,5-7,9 s.

Cztery wersje wyposażenia

Ceny Kii EV3 na polskim rynku startują z pułapu 166 900 zł za podstawowy wariant Air (bateria: 58,3 kWh). Kolejne wersje z mniejszym akumulatorem kosztują 179 400 zł (Earth) i 191 400 zł (Business Line).

Model z większym akumulatorem (81,4 kWh) to wydatek przynajmniej 184 900 zł za odmianę Air. Za Earth trzeba zapłacić 197 400 zł, a za Business Line – 209 400 zł. W odwodzie jest jeszcze najdroższy wariant GT Line w cenie 222 400 zł, niedostępny z baterią 58,3 kWh.

Kia zapewnia na swoje auto 7 lat gwarancji mechanicznej z limitem przebiegu wynoszącym 150 tys. km. Taka sama gwarancja dotyczy akumulatora trakcyjnego, którego pojemność na jej koniec nie może spaść poniżej 70%.

Co istotne, wyposażenie już podstawowej Kii EV3 jest całkiem solidne. Obejmuje m.in.:

  • 7 poduszek powietrznych (w tym centralną)
  • automatyczne światła LED
  • utrzymywanie na pasie ruchu
  • asystenta jazdy autostradowej
  • przednie i tylne czujniki parkowania
  • dwustrefową klimatyzację automatyczną
  • trzy ekrany w kokpicie (dwa o przekątnej 12,3” i kolejny, 5,3-calowy)
  • kamerę cofania
  • aktywny tempomat z funkcją stop&go
  • funkcję kondycjonowania baterii
  • 17-calowe obręcze z lekkich stopów
  • dostęp bezkluczkowy

W wariancie Earth mamy dodatkowo:

  • monitorowanie martwego pola
  • elektrochromatyczne lusterko wsteczne
  • cyfrowy klucz
  • podgrzewanie foteli i kierownicy
  • technologie V2D, V2L i V2V
  • automatyczne klamki zewnętrzne w przednich drzwiach
  • ładowarkę indukcyjną

Wersja Business Line jest bogatsza od poprzedniej m.in. o:

  • monitorowanie martwego pola z korektą toru jazdy
  • rozbudowanego asystenta jazdy autostradowej
  • elektrycznie regulowany fotel kierowcy
  • 19-calowe koła
  • światła mijania i drogowe w specjalnej stylistyce
  • ekran head-up (12,3”)
  • przesuwany panel podłokietnika
  • automatyczną pokrywę bagażnika
  • tapicerkę ze skóry wegańskiej

W wyposażeniu GT Line Kia EV3 dorzuca ponadto:

  • pompę ciepła
  • monitorowanie martwego pola z obrazem z kamer pod lusterkami
  • system kamer dookoła nadwozia
  • funkcję zdalnego parkowania
  • 19-calowe koła i inne elementy wykończeniowe, utrzymywane w stylistyce GT Line
  • nagłośnienie Harman Kardon z 8 głośnikami (w tym centralny i subwoofer)
  • oświetlenie kameralne
  • trójramienną kierownicę

Kia EV3: do 30 cali

Wewnątrz nowej Kii na pierwszy plan wysuwa się charakterystyczny dla modeli z linii EV panoramiczny wyświetlacz o przekątnej dochodzącej do 30 cali. Składają się na niego dwa, 12,3-calowe ekrany, z których jeden wyświetla cyfrowy zestaw wskaźników, a drugi (tym razem dotykowy) służy do obsługi systemu informacyjno-rozrywkowego. Do tego dochodzi jeszcze 5,3-calowy panel klimatyzacji.

W EV3 Kia kontynuuje dobre tradycje z większych modeli, łącząc nowoczesność z klasyką. A to oznacza, że w kabinie nie zabrakło fizycznych przycisków służących do obsługi kluczowych funkcji. Znalazły się one zarówno na kierownicy, jak i pod ekranem centralnym, a za ich pomocą można sterować m.in. trybami jazdy, tempomatem, systemem nawigacji czy zestawem audio.

W konsoli środkowej, pomiędzy pasażerami przednich foteli, zabudowano przepastny schowek. Ma on pomieścić nawet małe plecaki, a w czasie postoju (np. na ładowanie) może posłużyć za stół. To za sprawą dodatkowej dużej półki rozsuwanej z podłokietnika.

Kia chwali się, że EV3 dysponuje przestronnym wnętrzem, w sam raz dla 5 osób. Bagażnik ma pojemność 460 l, natomiast przedni schowek (tzw. frunk) – 25 l.

Z rzeczy niewymiernych, acz ważnych dla wielu klientów: do wykończenia Kii EV3 Koreańczycy chętnie sięgają po ekologiczne, pochodzące z recyklingu materiały.

Rozbudowane systemy wsparcia

Kia EV3 dysponuje szeregiem rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa jazdy. Oprócz systemu wektorowania momentu obrotowego eDVC, należy wymienić m.in. asystentów utrzymania pasa ruchu czy jazdy po autostradzie.

Tego niewielkiego SUV-a da się również zaparkować zdalnie, co zdaniem producenta umożliwia „manewrowanie EV3 w ciasnych przestrzeniach i wyjeżdżaniu z nich bez konieczności siedzenia przez kierowcę w pojeździe”. Niestety, Kia nie informuje, co w takiej sytuacji mają zrobić właściciele zaparkowanych obok pojazdów pozbawionych podobnej funkcji.

EV3 dysponuje również funkcją vehicle-to-load (V2L), która umożliwia ładowanie urządzeń przy wykorzystaniu prądu zgromadzonego w akumulatorze trakcyjnym auta. Kia chwali się, że podłączyć można m.in. ekspres do kawy, małą lodówkę czy suszarkę do włosów. A z rzeczy bardziej praktycznych na co dzień – laptopa lub hulajnogę elektryczną.

Z zaawansowanych technologicznie rozwiązań trzeba wymienić również cyfrowy kluczyk – dzięki niemu EV3 można otworzyć i uruchomić również za pomocą smartfona lub smartwatcha, bez pośrednictwa tradycyjnego pilota.

Z kolei postoje przy ładowarce w Kii EV3 będzie można umilić m.in. dzięki usłudze strumieniowego przesyłania treści wideo za pośrednictwem platformy LG. Koreańczycy chwalą się, że obecne na pokładzie odmiany GT Line nagłośnienie firmy Harman Kardon, zapewni „wrażenia podobne do kina domowego”. Pasażerowie łaknący bardziej angażującej rozrywki będą mogli pograć w proste gry zręcznościowe na ekranie systemu informacyjno-rozrywkowego.

Jak informuje producent, „EV3 umożliwia pasażerom personalizację deski rozdzielczej i systemu informacyjno-rozrywkowego pojazdu za pomocą motywów wyświetlacza inspirowanych drużyną NBA. Motywy te przedstawiają kolory, grafikę oraz animacje zespołów i są łatwo dostępne w cyfrowym sklepie Kia Connect Store”. W przyszłości wybór motywów wyświetlaczy ma być powiększony o kolejne wzory.

Ile kosztują rywale?

Obecnie nie brakuje na rynku elektrycznych crossoverów o wymiarach zbliżonych do Kii. Wśród nich należy wymienić m.in.

  • Renault Megane E-tech – bateria 60 kWh, 130 KM, cena: od 174 900 zł
  • Hyundaia Konę EV – bateria 48,4 kWh, 156 KM, cena: od 143 900 zł (w promocji)
  • MG4 – bateria 51 kWh, 170 KM, cena: od 125 200 zł
  • Volvo EX30 – bateria 51 kWh, 272 KM, cena: od 176 990 zł
  • Volkswagena ID.3 – bateria 52 kWh, 170 KM, cena od: 171 090 zł

Kia EV3 dach panoramiczny
Kia EV3 przód
Kia EV3 bok
Kia EV3 tył - samochód roku 2025
Kia EV3 zderzak
Kia EV3 lampa tył
Kia EV3 słupek C
Kia EV3 wnętrze
Kia EV3 wnętrze
Kia EV3 wnętrze
Kia EV3 podłokietnik