9 grudnia 2023

Stellantis idzie w ślady Nio i zaproponuje szybką wymianę akumulatora w Fiacie 500e

szybka wymiana baterii

Po Nio, również Stellantis będzie oferował usługę szybkiej wymiany akumulatorów. Początkowo obejmie ona flotę 100 Fiatów 500e, dostępnych w carsharingu.

Szybka wymiana baterii w samochodzie elektrycznym ma być rozwiązaniem problemu ich długiego ładowania. Aktualnie pod tym względem przoduje chińskie Nio, które dosłownie chwilę temu podpisało umowę o współpracy z dwiema innymi firmami z Państwa Środka (TUTAJ przeczytasz o tym więcej).

Ale i koncern Stellantis zaoferuje szybką wymianę baterii w elektrycznym Fiacie 500e. Te niewielkie auta miejskie otrzymają specjalne akumulatory, dostarczone przez firmę Ample. Początkowo – już w 2024 roku – znajdą się one we flocie 100 Fiatów 500e, objętych usługą carsharingu (Free2move) w hiszpańskim Madrycie.

Szybka wymiana baterii: 5-minutowa operacja

Technologia dostarczona przez Ample umożliwia wymianę baterii w czasie krótszym niż 5 minut. Co istotne, jej modułowe akumulatory, które można stosować jako zamiennik oryginalnych, pasują do każdego elektrycznego modelu koncernu Stellantis.

„Współpraca z Ample to kolejny przykład tego, jak Stellantis bada wszystkie możliwości pozwalające na swobodną mobilność naszym klientom poruszającym się pojazdami elektrycznymi” – twierdzi Ricardo Stamatti, starszy wiceprezes jednostki ds. ładowania i energii w koncernie Stellantis.

„Oprócz innych projektów, na których się koncentrujemy, rozwiązanie Ample Modular Battery Swapping ma szansę zaoferować naszym klientom większą efektywność energetyczną, wyjątkową wydajność i lepszy zasięg” – dodaje Stamatii.

„W Ample wierzymy, jak ważne jest zapewnienie każdemu bezkompromisowego dostępu do pojazdów elektrycznych. Tylko w ten sposób możemy wywrzeć znaczący wpływ na obniżenie emisji gazów cieplarnianych” – twierdzi Khaled Hassounah, dyrektor generalny Ample.

Szybka wymiana baterii: jak to się odbywa?

Według Ample postawienie nowej stacji szybkiej wymiany baterii zajmuje raptem kilka dni. W ten sposób możliwe jest zbudowanie ogromnej globalnej sieci w niedługim czasie.

Sama szybka wymiana baterii okazuje się mniej zautomatyzowana niż w przypadku Nio. Tutaj kierowca sam wjeżdża samochodem do stacji i inicjuje operację za pomocą dedykowanej aplikacji mobilnej. Wcześniej, gdy auto zbliża się do punktu wymiany, zostaje przez niego rozpoznane.

Podobnie jak w przypadku Nio, usługa może być udostępniona na zasadzie subskrypcji. Według Ample pozwala to na obniżenie początkowego kosztu posiadania samochodu elektrycznego.

Obecnie Ample i Stellantis prowadzą rozmowy na temat potencjalnego wdrożenia technologii szybkiej wymiany baterii w innych samochodach oraz na kolejnych rynkach.