3 czerwca 2024

Strefa czystego transportu – kto musi korzystać z naklejki na szybę i jak ją otrzymać?

Warszawa tramwaj samochód SCT strefa czystego transportu
Zdjęcie: GettyImages.

Cześć kierowców poruszających się po stołecznej strefie czystego transportu będzie musiała zaopatrzyć się w eko naklejkę. Za jej brak zapłacą nawet 500 zł mandatu.

Warszawa jako pierwsze miasto w Polsce wprowadziła strefę czystego transportu (SCT). Co do zasady, nalepki na szybę nie będą potrzebne. Tu jednak władze stolicy postawiły warunek – auto musi spełniać wymogi dopuszczające wjazd do strefy ekologicznej.

Eko nalepka na szybę – te pojazdy nie potrzebują

Od początku lipca do SCT będą mogły wjeżdżać samochody, które spełniają normę Euro 2 dla aut z silnikiem benzynowym i Euro 4 dla Diesla. To oznacza, że osoby, które poruszają się 27-letnim lub nowszym samochodem benzynowym albo nie starszym niż 19-letnim autem zasilanym olejem napędowym nie muszą przejmować się nowymi nalepkami na szybę.

Warto jednak pamiętać, że wymogi dotyczące emisji spalin będą się zmieniać. W 2032 r. do SCT wjadą auta benzynowe z Euro 6 (produkcja od 2014 r.) oraz Diesle z Euro 6D (wyprodukowany od 2020 r., czyli nie starsze niż 12 lat).

Obowiązkowa eko naklejka na szybę

Pojazdy, które nie będą spełniać uchwalonych norm, nie będą mogły poruszać się po strefie. Radni jednak przewidzieli wyjątki od tego zakazu. W tym przypadku będzie konieczna naklejka na szybę. Dla służb ma to być informacja, że auto ma prawo korzystać ze strefy. Kto warunkowo wjedzie do SCT?
Wszyscy mieszkańcy stolicy (ci bez meldunku pod warunkiem, że płacą podatki w Warszawie), ale ich auta będą tolerowane tylko do końca 2027 r. Jednak tylko czasowo. Od 2028 r., tak jak inni kierowcy, nie wjadą do strefy pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 14 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 23 lata.

Bezterminowo ze swoich aut skorzystają również seniorzy. Zgodnie z przepisami będą to osoby, które do końca 2023 r. ukończyły 70 lat. O ile przed 1 stycznia 2024 r. byli właścicielami swoich aut.

Osoby niepełnosprawne nie muszą przejmować się normami Euro (ustawowe zwolnienie), ale pod warunkiem posiadania nalepki. Wyjątkami objęte zostaną również pojazdy specjalne, historyczne, a także motocykle. Auta pozostałych osób (w tym turystów), także wjadą do strefy, nawet jeśli nie spełniają wymogów, jednak nie częściej niż 4 razy w roku.

Przestrzegania przepisów ma pilnować policja, straż miejska oraz w przyszłości system kamer. Za niestosowanie się do wymogów SCT grozi mandat w wysokości 500 zł.

Wniosek zamiast eko nalepki

Osoby, których auto nie spełnia wymogów, ale kwalifikują się do zwolnienia, powinny uzyskać specjalną nalepkę na przednią szybę pojazdu. Tu sprawdzisz, czy auto ma prawo do wjazdu do SCT. Do tego będzie potrzebna jeszcze informacja o normie Euro. Tę z kolei znajdziemy w dowodzie rejestracyjnym, a jeśli jej brak również na stronie historiapojazdu.gov.pl.

CZYTAJ TEŻ: Norma emisji spalin w Centralnej Ewidencji Pojazdów – sprawdź i popraw!

Nalepkę, którą należy nakleić na lewy dolny róg przedniej szyby, będzie wydawał stołeczny Zarząd Dróg Miejskich. Wnioski razem z zaświadczeniami o płaceniu podatku w stolicy można będzie składać stacjonarnie w siedzibie ZDM przy ul. Chmielnej 120 oraz online. Koszt naklejki to 5 zł. Uwaga! Urzędnicy przewidują, że na eko nalepki kierowcy poczekają nawet 2 miesiące. Jednak samo złożenie wniosku będzie już zwalniało z potencjalnej kary.