Strefa Marek OTOMOTO

Hyundai

15 maja 2024

Ekologia czy emocje? Hyundai Ioniq 5 N rozwiązuje ten dylemat

Moc 650 KM – ten jeden parametr wyraża więcej niż 1000 słów. Ale nie wyczerpuje długiej listy kompetencji najmocniejszego Hyundaia w historii. Czym jeszcze przekonuje do siebie to szczytowe osiągnięcie koreańskiej motoryzacji?

Zapis na jazdę testową

Hyundai Ioniq 5 N łączy retrofuturystyczne nadwozie standardowego Ioniqa 5 ze sportowymi akcentami charakterystycznymi dla modeli sportowej dywizji N Hyundaia. Jego dwa silniki elektryczne generują imponującą moc 650 KM i 770 Nm, które są przenoszone na asfalt za pośrednictwem wszystkich 4 kół. Efekt? Pierwsza „setka” pojawia się na liczniku zaledwie po 3,4 s, a wyświetlana przed kierowcą liczba rozwija się dalej w zastraszającym tempie, stabilizując się dopiero na solidnych 260 km/h – bo do takiej wartości ograniczono prędkość maksymalną Ioniqa 5 N.

Lecz, wbrew pozorom, to nie przyspieszenia czy szybkość były priorytetem dla inżynierów Hyundaia. Główną ideą przyświecającą pracom projektowym nad tym nietuzinkowym modelem było zapewnienie kierowcy możliwie jak najlepszych wrażeń z jazdy. A to oznacza jedno – przeniesienie najlepszych tradycji hot hatchy w świat elektromobilności.

Frajda za kierownicą

Hyundai Ioniq 5 N powstał w jednym celu – aby wywoływać uśmiech na twarzy kierowcy. Aby to osiągnąć, koreańscy inżynierowie zaimplementowali w tym aucie szereg zmian, które odróżniają Ioniqa 5 N od słabszych braci.

Stworzony specjalnie dla tego modelu układ N Torque Distribution oferuje 11 różnych ustawień, dopasowując dystrybucję momentu obrotowego pomiędzy przednimi a tylnymi kołami. Do tego elektroniczny, samoblokujący się mechanizm różnicowy e-LSD przy tylnej osi pomaga zachować sterowność w szybko pokonywanych zakrętach. Z kolei N Grin Boost pomaga uzyskać przez silniki maksymalnych – bagatela – 21 tys. obr./min.

Ioniqa 5 N wyposażono też w wirtualną przekładnię, która ma 8 przełożeń i potrafi symulować zachowanie dwusprzegłowej skrzyni N-DCT, wykorzystywanej w spalinowych modelach Hyundaia ze stajni N. Całość puentuje zaś opracowany specjalnie do tego modelu, sportowy układ hamulcowy.

Wydajny napęd elektryczny

Potężna moc i wielkie ambicje drogowe byłyby niczym, gdyby Hyundaiowi zabrakło odpowiedniego źródła energii. Jednak dzięki zastosowaniu 800-woltowego akumulatora trakcyjnego o poj. 84 kWh, można czerpać radość z jazdy bez nieustannego, nerwowego zerkania na poziom naładowania baterii.

Ioniq 5 N potrzebuje zaledwie 18 minut, by uzupełnić energię do 80%. Jednak to nie koniec. Hyundai wyposażył baterię swojego wyczynowego modelu w ulepszony – względem standardowego modelu – system kontroli temperatury oraz wydajniejsze chłodzenie. Wszystko po to, by zapobiec spadkowi osiągów w czasie wykorzystywania pełni możliwości Ioniqa 5 N. Samochód oferuje też specjalną funkcję N Battery Pre-conditioning, która ma za zadanie zapewnić optymalną temperaturę akumulatora np. przed wjechaniem na tor wyścigowy.

A skoro już na torze jesteśmy, to inżynierowie dywizji N opracowali też kilka innowacyjnych rozwiązań stworzonych z myślą o wyczynowej jeździe. I tak, specjalny tryb Drag pomaga w krótkotrwałym wykorzystaniu maksymalnej mocy, w sam raz, by utrzeć komuś nosa w wyścigu na 1/4 mili. Następnie można łatwo przełączyć Ioniqa 5 N w tryb Track, który ma za zadanie utrzymać możliwie najniższą temperaturę akumulatora przez możliwie jak największą liczbę okrążeń.

Na deser pozostaje zaś tryb N Drift Optimizer, pomagający kierowcy w poruszaniu się zamaszystymi poślizgami. To oczywiście nie koniec zabawy – Ioniq 5 N może pracować również w trybach N Race, Endurance czy Sprint.

Sprawdź oferty Hyundai IONIQ 5 N

Brak wyników wyszukiwania

Subtelne zmiany, wyraźny efekt

Choć każdy Hyundai Ioniq 5 przyciąga spojrzenia innych uczestników ruchu, odmiana N robi to wyjątkowo skutecznie. Wszystko za sprawą wyostrzonej stylizacji, na którą składa się m.in. obniżone, poszerzone i wydłużone nadwozie (w porównaniu do zwykłego Ioniqa 5).
Gdyby ktokolwiek miał wątpliwości co do sportowych kompetencji tego modelu, to z pewnością rozwieją je 21-calowe koła obute w opony Pirelli P Zero i specjalny odcień niebieskiego lakieru nazwany Performance Blue.

Nieco inaczej sprawa wygląda w kabinie. Tu Ioniq 5 N najbardziej przypomina swoich mniej „rasowych” braci. Podobnie jak w cywilnych odmianach, kokpit modelu N nastawiony jest na maksymalizację komfortu. Przejrzyście rozplanowane wnętrze zapewnia pełną wygodę, a aspiracje tego modelu zdradzają tylko detale. Wśród nich wymienić należy m.in. sportową kierownicę, tapicerkę z Alcantary czy kubełkowe fotele.

Hyundai Ioniq 5 N: cena

Hyundai Ioniq 5 N kosztuje 369 900 zł. Oferowany jest z kompletnym wyposażeniem, a na krótkiej liście opcji znalazły się m.in. dach panoramiczny (5000 zł) czy specjalne odcienie lakieru (w tym matowy).

Hyundai Ioniq 5 N
Hyundai Ioniq 5 N
Hyundai Ioniq 5 N
Hyundai Ioniq 5 N
Hyundai Ioniq 5 N
Hyundai Ioniq 5 N
Hyundai Ioniq 5 N chce być jak auto spalinowe. Fot. Hyundai
Hyundai Ioniq 5 N
Hyundai Ioniq 5 N
Hyundai Ioniq 5 N
Hyundai Ioniq 5 N
Hyundai Ioniq 5 N
Hyundai Ioniq 5 N
Hyundai Ioniq 5 N
Hyundai Ioniq 5 N - najnowsze linie modelowe
Hyundai Ioniq 5 N
Hyundai Ioniq 5 N
Hyundai Ioniq 5 N
Hyundai Ioniq 5 N
Hyundai Ioniq 5 N
Hyundai Ioniq 5 N
Hyundai Ioniq 5 N
Hyundai Ioniq 5 N
Hyundai Ioniq 5 N
Hyundai Ioniq 5 N
Hyundai Ioniq 5 N
Hyundai Ioniq 5 N
Hyundai Ioniq 5 N