Strefa Marek OTOMOTO
Hyundai
Hyundai Ioniq 5 N zdobywcą tytułu Światowego Samochodu Sportowego Roku 2024
Ioniq 5 N udowadnia, że samochody elektryczne mogą imponować również w zakresie frajdy płynącej z prowadzenia. 650-konny Hyundai wysoko postawił poprzeczkę dla usportowionych elektryków.
Dobra passa elektryków Hyundaia trwa. W 2022 roku Ioniq 5 zgarnął aż 3 statuetki w konkursie World Car of the Year, zdobywając nagrody Światowego Samochodu Roku, Światowego Samochodu Elektrycznego i za Światowy Design Samochodu Roku. Rok później jego sukces powtórzył Ioniq 6, zaś teraz laur zwycięstwa znów przypadł Ioniqowi 5.
A konkretnie jego usportowionej wersji. Hyundai Ioniq 5 N – bo o nim mowa – to szczytowe osiągnięcie koreańskiego producenta. Jego 650 KM trafia na wszystkie 4 koła, rozpędzając to auto aż do 260 km/h. Pierwsza „setka” pojawia się zaś na liczniku po 3,4 s od startu.
Oczywiście suche parametry byłyby niczym, gdyby układ jezdny nie pozwalał na ich efektywne wykorzystanie w praktyce. Kunszt inżynierów Hyundaia sprawia, że nieprawdopodobną moc silników elektrycznych spożytkować można nie tylko efektywnie, ale i efektownie. Dzięki funkcji Drift, Ioniq 5 N może poruszać się bowiem zamaszystymi slajdami.
Z kolei po stronie efektywności pracują elektroniczny, samoblokujący się mechanizm różnicowy e-LSD przy tylnej osi, sportowy układ hamulcowy oraz szereg systemów opracowanych z myślą o jeździe po torze wyścigowym. Również 800-woltowy akumulator trakcyjny wyposażono w funkcję N Battery Pre-conditioning, która zapewnia optymalną temperaturę baterii np. przed wjechaniem na tor.
Kogo pokonał Hyundai Ioniq 5 N?
„To wyróżnienie świadczy o zaangażowaniu firmy Hyundai w przesuwanie granic wydajności i innowacyjności samochodów elektrycznych” – powiedział Jaehoon Chang, prezes i dyrektor generalny Hyundai Motor Company, przy okazji odbierania statuetki.
Nagroda w konkursie World Car Awards została przyznana przez jury złożone ze 100 dziennikarzy motoryzacyjnych pochodzących z 29 krajów świata.
W szranki o tytuł Światowego Samochodu Sportowego Roku mogą stanąć modele, które są produkowane w liczbie co najmniej 1000 egzemplarzy rocznie. Muszą też być sprzedawane co najmniej na dwóch kontynentach i na co najmniej dwóch głównych rynkach świata (Chiny, Unia Europejska, Indie, Japonia, Korea, Ameryka Łacińska, Stany Zjednoczone).
W tegorocznej edycji Hyundai Ioniq 5 N został wybrany spośród 17 pojazdów. Do finałowej trójki – oprócz zwycięzcy – zakwalifikowały się jeszcze dwa modele BMW: M2 oraz XM.