Strefa Marek OTOMOTO

Hyundai

15 maja 2024

Hyundai Ioniq 5, czyli przybysz z przyszłości

Retrofuturyzm – to słowo najlepiej opisuje Hyundaia Ioniqa 5. Model ten łączy w sobie to, co najlepsze w tradycyjnym podejściu do budowania samochodów – czyli przestronną kabinę, bogate wyposażenie i świetną użyteczność na co dzień – z technologią przyszłości. Jest nią zaawansowany napęd elektryczny z 800-woltowym układem akumulatorowym. W efekcie to koreańskie auto zapewnia jednocześnie fenomenalne osiągi i imponujący zasięg.

Zapis na jazdę testową

Ioniq 5 z akumulatorem 77,4 kWh jest w stanie przejechać nawet 507 km na jednym ładowaniu (wersja 2WD). A jeśli pokonanie tego dystansu nie będzie równoznaczne z osiągnięciem celu podróży, to w czasie krótkiej, 18-minutowej przerwy na kawę, połączonej z wizytą na szybkiej ładowarce (350 kW), elektryczny Hyundai odzyska 80% prądu w akumulatorze.

Hyundai Ioniq 5 dysponuje również rozbudowanym hamowaniem regeneracyjnym, które pomaga odzyskiwać energię w czasie jazdy. Jednak wisienką na torcie pozostaje dach solarny. Umieszczone w nim panele słoneczne wytwarzają czystą energię, czyniąc jazdę elektrykiem jeszcze bardziej ekologiczną.

Prosta forma

Styliści odpowiedzialni za projekt nadwozia Hyundaia Ioniq 5 postawili na proste linie, które połączono z wyrazistymi przetłoczeniami i charakterystycznym kształtem. Dzięki temu Ioniq 5 jednoznacznie wyróżnia się z tłumu i skutecznie przyciąga spojrzenia. Pomagają w tym charakterystyczne reflektory LED.

Jednak w przypadku Hyundaia Ioniqa 5 forma podąża za funkcją, a niebanalna stylistyka współgra z wymogami aerodynamiki. W końcu współczynnik oporu powietrza to jeden z kluczowych parametrów odpowiadających za efektywność energetyczną. W Ioniqu 5 Cx wynosi 0,288 – i jest to jeden z najlepszych wyników w tej klasie pojazdów.

W osiągnięciu tego rezultatu pomogły takie detale jak ukryte w przednim zderzaku aktywne wloty powietrza, wieńczący linię dachu wydłużony tylny spoiler czy pełna osłona podwozia. Również obręcze kół zostały zoptymalizowane pod kątem aerodynamiki.

Przestronne wnętrze

O tym, że Hyundai Ioniq 5 rozpieszcza pasażerów wyjątkowo pojemnym wnętrzem, nie trzeba nikogo przekonywać. Wystarczy rzut oka na wymiary pojazdu – z długością 4655 mm i wynoszącym aż 3000 mm rozstawem osi, z przestronnością po prostu musiało być dobrze.

Dzięki platformie dedykowanej dla samochodów elektrycznych (E-GMP), w Ioniqu 5 udało się wykorzystać dosłownie każdy milimetr przestrzeni. Całkowicie płaska podłoga pozwala bez ograniczeń rozprostować nogi, a fotele da się w pełni odchylić zyskując wygodne miejsce na odpoczynek, np. w czasie ładowania pojazdu. Ponadto konsolę środkową można przesuwać w szerokim zakresie, łatwo dostosowując jej położenie do indywidualnych preferencji albo wymagań chwili.

Pojemny bagażnik dysponuje przestrzenią 527 l. Do tego dochodzi przedni frunk, w którym udało się wygospodarować dodatkowe 57 l (wariant 2WD) lub 24 (4WD) przestrzeni ładunkowej.

Do wykończenia wnętrza projektanci Hyundaia wykorzystali przyjazne dla środowiska naturalnego materiały. Wykonane z ekologicznej skóry siedzenia barwione są olejem roślinnym, a podsufitka czy dywaniki powstały w oparciu o surowce uzyskiwane z trzciny cukrowej. W kabinie nie brakuje również wełny czy materiałów tkanych z włókien uzyskanych z recyklingu przetworzonych butelek PET. Z kolei deska rozdzielcza czy panele drzwi pokryte są farbą pochodzącą z olejów z kwiatów rzepaku i kukurydzy.

Sprawdź oferty IONIQ 5

Brak wyników wyszukiwania

Cyfrowy kokpit

Tak zaawansowany technologicznie samochód jak Hyundai Ioniq 5 po prostu musi mieć równie innowacyjne środowisko dla kierowcy i pasażerów. W jego centrum są dwa, 12,25-calowe ekrany. Pierwszy znajduje się za kierownicą i pełni rolę cyfrowego zestawu wskaźników. Drugi, w pełni dotykowy, umieszczono pośrodku deski rozdzielczej, jest on sercem systemu informacyjno-rozrywkowego najnowszej generacji. Dzięki zdanym aktualizacjom Over-The-Air (OTA) pozwala on na stałe rozwijanie i udoskonalanie oprogramowania Ioniqa 5 przez inżynierów Hyundaia. Również system nawigacji satelitarnej daje dostęp do aktualnych informacji o ruchu drogowym, miejscach parkingowych oraz stacjach ładowania.

W trasie pomogą inne systemy, które znalazły się na pokładzie. Asystent pasa ruchu w połączeniu z aktywnym tempomatem czynią nawet najdłuższe podróże niezwykle relaksującymi, a cyfrowy kluczyk sprawia, że rozpoczęcie każdej z nich jest wygodne i nie wymaga poszukiwania tradycyjnego pilota w kieszeniach czy torebce.

Gdy już ruszymy, smartfona można bez problemu połączyć z samochodem za pomocą bezprzewodowych Apple CarPlay i Android Auto, a następnie wygodnie odłożyć na dedykowaną półkę wyposażoną w indukcyjną ładowarkę. Funkcjami Hyundaia Ioniq 5 da się wygodnie sterować za pomocą poleceń głosowych.

Samochód wyposażony jest również w funkcję Vehicle-to-Load, która umożliwia ładowanie urządzeń elektrycznych prądem zgromadzonym w akumulatorze trakcyjnym. Dzięki temu bez problemu naładujemy laptopa czy nawet rower elektryczny. Co ważne, funkcja dostępna jest także wtedy, gdy pojazd jest wyłączony, dzięki czemu Hyundai Ioniq 5 świetnie sprawdzi się np. na kempingu czy w czasie wypoczynku na łonie natury.

Hyundai Ioniq 5: ceny

Ceny Hyundaia Ioniqa 5 rozpoczynają się od 183 900 zł. Tyle w trwającej promocji kosztuje najtańszy wariant o mocy 170 KM z napędem 2WD i akumulatorem trakcyjnym o pojemności 58 kWh. Za mocniejszą (229 KM) odmianę z większą baterią (77,4 kWh) trzeba zapłacić minimum 211 900 zł.

W odwodzie pozostaje też wersja z napędem obu osi. Łączona jest z baterią o pojemności 77,4 kWh i dysponuje mocą 325 KM. W trwającej promocji jej ceny zaczynają się od 247 900 zł.

Szczegółowe dane techniczne i ceny dostępne są TUTAJ