Strefa Marek OTOMOTO
Mercedes
Sportowa elegancja, czyli Mercedes EQE
Mercedes EQE to elektryczna, sportowo-luksusowa limuzyna, która przenosi innowacyjne rozwiązania techniczne luksusowego EQS-a w świat modeli klasy wyższej. Czym się wyróżnia?
Mercedes EQE to kolejny pojazd marki, powstały od podstaw z myślą o zasilaniu prądem. Samochód zbudowano w oparciu o tę samą, modułową platformę przeznaczoną dla samochodów elektrycznych, co większego EQS-a. Przez to oba modele dzielą ze sobą liczne rozwiązania techniczne, m.in. z dziedziny aerodynamiki.
Widać to już na pierwszy rzut oka. Obaj członkowie rodziny EQ charakteryzują się bowiem podobnym kształtem nadwozia z charakterystyczną linią dachu. Łączy je również zbliżony rysunek pasa przedniego, z opcjonalnymi reflektorami DIGITAL LIGHT i wyrazistym, czarnym grillem.
Jednak EQE, co zupełnie naturalne, jest nieco mniejsze od EQS-a – mierzy 4946 mm długości, 1961 mm szerokości i 1512 mm długości. Mimo to dysponuje równie spektakularną technologią.
Szeroka gama silników
Innowacyjny układ napędowy Mercedesa EQE w każdej z dostępnych wersji wykorzystuje silniki elektryczne z magnesami trwałymi. Zapewniają one nie tylko wysoką moc, ale też wysokie sprawność i stałość mocy.
To z kolei oznacza niesłabnące osiągi i możliwość wielokrotnego korzystania z przyspieszeń bez obaw o spadek formy układu napędowego. A ten sił ma zawsze pod dostatkiem. Mercedes-Benz EQE oferowany jest w wariantach o mocy od 245 do 408 KM. Z kolei nastawione na osiągi odmiany AMG mogą mieć od 476 do – bagatela (!) – 625 KM. Auto dostępne jest w wersjach tylno- i czteronapędowych.
EQE czerpie życiodajne elektrony z akumulatora litowo-jonowego o pojemności od 89 do 90,6 kWh (zależnie od wariantu). Oznacza to zasięg wynoszący nawet 687 km. Oprogramowanie sterujące baterią można uaktualniać zdalnie, dzięki czemu inżynierowie są w stanie rozwijać je przez cały cykl życia pojazdu.
Mercedes EQE postawiony przy odpowiednio szybkiej ładowarce może „przyjąć” prąd z mocą do 170 kW (DC). Dzięki temu już po kwadransie zasięg rośnie aż o 250 km. Jednak to nie koniec, ponieważ model ten korzysta też z zaawansowanego układu odzyskiwania energii.
Dzięki niemu, za pomocą manetek przy kierownicy, można wybrać jeden z trzech stopni rekuperacji, zdecydować się na program automatyczny lub funkcję ECO Assist. Ta ostatnia optymalizuje rekuperację pod kątem aktualnej sytuacji drogowej. Dostępna jest również funkcja „żeglowania”.
Standardowo Mercedes EQE korzysta z zawieszenia spokrewnionego z tym stosowanym w klasie S. Oznacza to czterowahaczową konstrukcję przy przedniej osi i układ wielowahaczowy z tyłu. Opcjonalnie można zamówić zawieszenie pneumatyczne z adaptacyjnym systemem tłumienia i układ skrętnej tylnej osi. Chyba że zadecydujemy się na którąś z odmian sygnowanych przez AMG – w nich te elementy są standardem.
Hiperanalogowość
Tym, co charakteryzuje wnętrze Mercedesa EQE jest tzw. hiperanalogowość. To innowacyjne podejście do projektowania przestrzeni pasażerskiej wyróżnia się kontrastem pomiędzy zaawansowaną, precyzyjną mechaniką a cyfrowym światem wyświetlaczy.
Widać to po rysunku kokpitu. Z jednej strony dominuje w nim MBUX Hyperscreen, łączący w sobie trzy wyświetlacze, które tworzą ekran o szerokości aż 141 cm. Z kolei po stronie analogowej w kokpicie znaleźć też można rozciągniętą po całej jego szerokości taśmę wentylacyjną, której w sukurs przychodzą umieszczone po bokach otwory wentylacyjne o turbinowym charakterze. Efekt jest zniewalający.
Tak samo jak możliwości tego hiperanalogowego świata. Np. ekran pasażera (12,3-calowy OLED) pozwala mu na oglądanie filmów czy przeglądanie stron internetowych w czasie jazdy. Jednak jeśli kamera wykryje, że kierowca spogląda swemu towarzyszowi podróży przez ramię, wyświetlacz po prawej stronie zostanie automatycznie przycieniony. Tak, by nie dekoncentrować prowadzącego.
To samo założenie przyświecało projektantom interfejsu systemu MBUX. W efekcie wszystkie najważniejsze aplikacje dostępne są w tzw. warstwie zerowej. Dzięki temu, aby dostać się do kluczowych funkcji nie trzeba przewijać żadnego menu. Wszystko jest dostępne dosłownie na wyciągnięcie ręki.
Bezpieczeństwo na medal
Podróżowanie elektrycznym EQE jest nie tylko niebywale komfortowe, ale też bezpieczne. Jednak nie powinno być to żadnym zaskoczeniem – w końcu Mercedes od zawsze był wiodącą marką w tych obu, niezwykle ważnych obszarach.
W efekcie EQE otrzymał najwyższe noty w testach zderzeniowych organizacji Euro NCAP, w tym wynik „bardzo dobry” w specjalnej ocenie za systemy asystujące. O najwyższy poziom bezpieczeństwa dbają m.in. aktywny tempomat wraz z aktywnym asystentem prędkości czy system aktywnego asystenta jazdy w korku. EQE jest również wyposażony w innowacyjne systemy bezpieczeństwa z funkcjami predykcyjnymi PRE-SAFE.
Wszystkie te zaawansowane technologicznie rozwiązania dbają nie tylko o komfort podróży i intuicyjną obsługę auta. Stanowią też odpowiedź na wyzwania ekologiczne, jakie przed branżą motoryzacyjną stawia potrzeba zrównoważonej i przyjaznej dla środowiska naturalnego mobilności.
Wybierając Mercedesa EQE dbamy o planetę nie tylko dzięki wykorzystywaniu na co dzień środka transportu niegenerującego lokalnej emisji. Również proces produkcyjny został poddany rygorom ekologii. Np. do wytworzenia wykładziny podłogowej wykorzystano przędzę z regenerowanego nylonu. W porównaniu z tradycyjnym materiałem jedna tona takiej przędzy pozwala zaoszczędzić ponad 6,5 tony CO2.
Ponadto EQE jest jednym z pierwszych pojazdów zbudowanych ze stali firmy Salzgitter AG, która jest w 100% poddawalna recyklingowi. Pozwala to zmniejszyć emisję CO2 podczas produkcji stali walcowanej o ponad 60%.
Jak stać się częścią zrównoważonej mobilności przyszłości? Nie ma nic prostszego – zapisz się na jazdę testową Mercedesem EQE i przekonaj się na własnej skórze, jak przyjemna może być ekologia.