Strefa Marek OTOMOTO

Mercedes

15 października 2024

Mercedes EQS, czyli luksus z troską o planetę

EQS to pierwsza luksusowa limuzyna Mercedesa o napędzie elektrycznym. Zgodnie z długoletnią tradycją marki, samochód ten wyznacza nowe standardy w dziedzinie komfortu i zaawansowanych rozwiązań technicznych. Efektem jest zrównoważona ekologicznie mobliność przyszłości.

Zapis na jazdę testową

Mercedes przyzwyczaił nas do tego, że luksusowe limuzyny tej marki wyprzedzają swoją epokę. Nie inaczej jest z pierwszym elektrycznym modelem z literą S w nazwie. Samochód powstał w oparciu o zupełnie nową, modułową architekturę, którą stworzono specjalnie z myślą o luksusowych samochodach elektrycznych.

To m.in. dzięki niej EQS jest tak przełomowym pojazdem. I to nie tylko dla Mercedesa. Dość powiedzieć, że w dniu swojej premiery model ten był najbardziej aerodynamicznym seryjnym samochodem na świecie, legitymując się rekordowo niskim współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym od 0,20 (w zależności od wersji).

Tak wyśrubowany rezultat to niezbity dowód kunsztu inżynierów ze Stuttgartu, ale i wymierne korzyści dla pasażerów EQS-a. Dopracowanie konstrukcji pod kątem aerodynamicznym pozwoliło bowiem nie tylko zredukować hałas powodowany przez wiatr opływający nadwozie, ale też istotnie wydłużyć zasięg.

Ten, w przypadku wariantu EQS 450+, wynosi nawet 802 km. Tak zawrotny wynik, którego luksusowemu elektrykowi Mercedesa pozazdrościć może niejeden samochód spalinowy, możliwy jest do uzyskania m.in., dzięki zastosowaniu zaawansowanego akumulatora trakcyjnego o pojemności od 96 do 118 kWh.

A gdy przyjdzie konieczność uzupełnienia energii, EQS-a można ładować na stacjach szybkiego ładowania z mocą do 200 kW (DC) lub korzystając z zacisza domowego gniazdka, dzięki ładowarce pokładowej o mocy 22 kW (AC).

Swój udział w zwiększaniu zasięgu ma też zaawansowany układ rekuperacji, który generuje opóźnienie do 3 m/s². A to skutecznie zwiększa ilość odzyskiwanej energii w trakcie codziennej eksploatacji.

EQS oferowany jest zarówno w wersji z napędem na tył, jak i w wariantach 4MATIC „odpychających się” od asfaltu przez koła obu osi. Z kolei szeroki zakres dostępnych mocy (od 292 do 658 KM) sprawia, że w gamie tego luksusowego elektryka łatwo znaleźć wersję idealnie skrojoną pod własne potrzeby.

Niepowtarzalna elegancja

Mercedes EQS to topowy samochód elektryczny marki, co w sposób naturalny rodzi skojarzenia ze spalinową klasą S, od dekad będącą synonimem luksusowej limuzyny. I choć są one słuszne z uwagi na rodzinne pokrewieństwo obu modeli, to jednak każde z tych aut ma swoje własne DNA.

Jak już wspomnieliśmy, EQS powstał na zupełnie nowej, stworzonej z myślą o samochodach elektrycznych platformie. Pozwoliło to nadać mu indywidualny charakter, który już na pierwszy rzut oka wyróżnia tę limuzynę na tle modeli spalinowych.

Dzieje się tak za sprawą emanującej dyskretną elegancją sylwetce nadwozia, której punktami kulminacyjnymi są łukowata linia dachu, wysunięta do przodu kabina oraz „krótki” tył.

Również pas przedni tego luksusowego elektryka ma swój własny, niepowtarzalny styl, w którym prym wiodą innowacyjne reflektory. Połączono je ze sobą listwą świetlną, a całość w sposób harmonijny wpisuje się w obecny tu czarny panel grilla.

Technologia z przyszłości

Mercedes EQS wyprzedza swoją epokę. Samochód – zależnie od wersji – może mieć nawet 350 czujników. Skrupulatnie rejestrują one nie tylko odległości, prędkości czy warunki oświetleniowe oraz opady, ale nawet mruganie kierowcy czy mowę pasażerów.

EQS to też pierwszy model Mercedesa, który zaoferował możliwość aktywacji nowych funkcji pojazdu za pośrednictwem aktualizacji bezprzewodowych (OTA). A to dopiero 351 z mnóstwa innowacji tego modelu.

Pójdźmy więc dalej. Po zajęciu miejsca w kabinie w oczy rzuca się MBUX Hyperscreen, czyli trzy wyświetlacze, które łączą się ze sobą niemal niezauważalnie, tworząc pas ekranów o szerokości ponad 141 cm. MBUX Hyperscreen potęguje przyjemne doznania płynące z korzystania z pokładowego systemu informacyjno-rozrykowego, a zarazem nadaje wnętrzu innowacyjny wygląd.

Równie progresywne rozwiązania, choć tym razem niewidoczne dla oka, czekają na kierowcę. Nowoczesne systemy asystujące czynią podróż nie tylko znacznie bardziej relaksującą i komfortową, ale też bezpieczną. Np. dzięki funkcji automatycznej zmiany pasa na drogach szybkiego ruchu o co najmniej dwóch pasach, EQS potrafi samoczynnie wyprzedzić wolniej jadący samochód. System może działać w zakresie prędkości od 80 do 140 km/h.

Kolejnym elementem istotnie zwiększającym przyjemność i bezpieczeństwo jazdy EQS-em jest standardowa tylna oś skrętna. W czasie dynamicznej jazdy zwiększa ona zwinność prowadzenia, z kolei przy manewrowaniu na ciasnych parkingach – istotnie poprawia zwrotność. W efekcie ta postawna, luksusowa limuzyna może poszczycić się średnią zawracania wynoszącą zaledwie 10,9 m.

Co ważne, samochód można zaparkować również zdalnie – za pomocą smartfona. W ten sam sposób można też opuścić ciasne miejsce postojowe, np. w sytuacji, gdy kierowca sąsiedniego pojazdu zostawi nam zbyt mało przestrzeni, by komfortowo zająć miejsce za kółkiem.

Luksusowe wnętrze

Również pasażerowie siedzący z tyłu docenią luksusowy charakter EQS-a. Opcjonalny pakiet Rear Comfort Plus z fotelami Executive oferuje m.in. specjalny, pochylony podnóżek dla osoby podróżującej po prawej stronie, umożliwiający ułożenie stóp pod odpowiednim kątem.

A gdy już wszyscy pasażerowie wygodnie rozsiądą się w kabinie, będą mogli pełną piersią cieszyć się podróżą. O jakość powietrza zadba wtedy filtr HEPA, umożliwiający wyłapywanie drobnych cząstek, mikrocząsteczek, pyłków i innych substancji. Dzięki powłoce z węgla aktywnego redukowane są również dwutlenek siarki, tlenki azotu oraz nieprzyjemne zapachy.

Gdy już zaspokoimy zmysł dotyku oraz węchu, przyjdzie czas na słuch. I tu EQS nie zawodzi. Poza aksamitną ciszą napędu elektrycznego, samochód oferuje (w połączeniu z systemem dźwięku przestrzennego Burmester) krajobrazy dźwiękowe.

Z głośników dobiegać mogą też uspokajające odgłosy natury, skomponowane we współpracy z ekologiem akustycznym Gordonem Hemptonem. Całość współgra z oświetleniem nastrojowym i oprawą wizualną ekranów.

Brzmi jak sen? Nic dziwnego – w końcu trudno opisać słowami doświadczenie płynące z obcowania z tym pojazdem. Znacznie łatwiej przekonać się o nim na własnej skórze.

Zapraszamy na jazdę testową, aby przekonać się samemu, co potrafi ten luksusowy samochód elektryczny.

Zapis na jazdę testową