Strefa zmysłów

Renault

13 grudnia 2024

Renault Arkana – poznaj sekrety francuskiego wzornictwa w hybrydowym SUV-ie coupe

Zmysł wzroku jest imponujący. Zaledwie 13 milisekund potrzebuje mózg, by przetworzyć obraz zarejestrowany przez oczy. Jednak nietuzinkowy design Renault Arkany przyciąga spojrzenia na znacznie dłuższy czas. W czym tkwi jego siła?

Zapisz się na jazdę próbną

Francuskie wzornictwo jest synonimem dobrego gustu i innowacyjności. Nieważne czy mówimy o monumentalnej architekturze doby Ludwika XIV, rokokowej delikatności czy klasycyzującym stylu empire – wszystkie te trendy na swój niepowtarzalny sposób są wyrazem francuskiego ducha.

Godnym kontynuatorem tych tradycji jest Renault Arkana. Niczym w najwybitniejszych dokonaniach XX-wiecznych modernistów, w jej projekcie pobrzmiewa połączenie przyjemnych w dotyku materiałów z czystymi liniami. Efektem jest niezwykle funkcjonalne, a zarazem estetyczne nadwozie.

Francuska awangarda

Karoseria Arkany przybrała postać SUV-a w stylu coupe. Oznacza to, że Renault, jako pierwszy producent wśród marek popularnych, połączyło funkcjonalność modeli uterenowionych ze szczyptą emocji zarezerwowaną dla pojazdów o sportowym zacięciu.

Efekty? Po stronie praktyczności na pierwszy plan wybija się nad wyraz przestronne wnętrze, w którym znalazło się 5 pełnowymiarowych miejsc oraz 513-litrowy bagażnik. Atrybuty kabiny uzupełnia podwyższony prześwit, pozwalający bez obaw pokonywać nawet najwyższe krawężniki czy też zjechać z utartych szlaków, by nasycić wzrok pięknem natury.

Poza tym Arkanę wyróżnia opływowa sylwetka o lekkiej i dynamicznej stylizacji. Kroku dotrzymuje jej paleta zelektryfikowanych układów napędowych. Do wyboru są dwie miękkie hybrydy (o mocach 140 i 158 KM) oraz w pełni hybrydowa odmiana E-Tech full hybrid, generująca 143 KM.

Tworząc tę ostatnią wykorzystano know how pochodzące z królowej motorsportu. Eksperci F1 z Grupy Renault opracowali na jej potrzeby ponad 200 patentów. Efekt? Rewelacyjnie niskie zużycie paliwa (od 4,7 l/100 km, nawet o 1,3 l mniej niż w odmianie mild hybrid) oraz idąca z nim w parze niska emisja CO² (od 105 g/100 km). A to wszystko przy zasięgu wynoszącym nawet 1000 km. Jak to możliwe?

Samoładująca się hybryda nie wymaga ładowania z zewnętrznego źródła energii. Ta jest odzyskiwana w czasie hamowania oraz zwalniania, ale też – w razie potrzeby – generowana przez silnik spalinowy. Następnie trafia do akumulatora trakcyjnego o pojemności 1,2 kWh. Korzystając ze zgromadzonego w nim prądu, Arkana E-Tech full hybrid nawet 80% czasu jazdy w mieście spędza w trybie elektrycznym – nie emitując CO² oraz nie generując hałasu ani wibracji.

Korzystając wyłącznie z prądu, hybrydowa Arkana może poruszać się w zakresie prędkości od 0 do 60 km/h. Z kolei sprint do „setki” zajmuje jej 10,8 s.

Na salonach

Choć na świecie jest wielu pretendentów, to jednak stolicą mody nieodmiennie pozostaje Francja. Echa tych tradycji można z łatwością odnaleźć we wnętrzu Renault Arkany. Kabinę wykończono dobrze spasowanymi materiałami, a jej projekt łączy elegancję formy z innowacyjnością treści rozumianą jako obecność nowoczesnych rozwiązań technicznych.

Co ważne, kunsztowna stylizacja spotęgowana jest wyjątkową funkcjonalnością. Łatwość obsługi gwarantuje m.in. obecność fizycznych przycisków służących do sterowania najważniejszymi funkcjami pojazdu.

Zapisz się na jazdę próbną

W kokpit harmonijnie wkomponowano też dwa ekrany. Ten za kierownicą ma – w zależności od wersji – 7 lub 10,25 cala i służy za cyfrowy zespół zegarów. Z kolei pośrodku deski rozdzielczej znalazł się 7- lub 9,3-calowy wyświetlacz systemu multimedialnego easy link z łącznością online i zdalnymi aktualizacjami Over-The-Air.

Kwestią oczywistą jest, że aby w pełni docenić wszystkie detale kokpitu Renault Arkany, potrzebujemy dobrego światła. W końcu ludzkie oko, choć jest w stanie rozróżnić około 10 mln odcieni kolorów, w słabym oświetleniu wyraźnie traci na skuteczności rejestrując świat w głównie w czarnych barwach. Naprzeciw tym potrzebom wychodzi opcjonalny otwierany szklany dach, który wpuszcza do kabiny jeszcze więcej słońca.

O kreowanie dobrej atmosfery dba również system nagłośnienia Bose, dzięki któremu wszyscy pasażerowie mogą delektować się przestrzennym dźwiękiem.

Priorytet to bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo w podróży zapewni z kolei szereg systemów wspomagających prowadzenie. W zależności od wersji, na pokładzie Arkany może być ich nawet 20, w tym asystenci martwego pola czy utrzymania pasa ruchu. Nie zabrakło też systemu easy pilot, w skład którego wchodzi aktywny tempomat z możliwością samoczynnego zatrzymania się i wznowienia jazdy, np. w korku połączony z utrzymywaniem pojazdu na środku pasa ruchu.

Całość puentują szerokie możliwości personalizacji. Renault Arkana dostępne jest w trzech wersjach wyposażenia (evolution, techno oraz esprit Alpine), siedmiu kolorach lakieru oraz z trzema wzorami obręczy aluminiowych w rozmiarach od 17 do 19 cali.

Obecnie w salonach Renault trwają Dni SUV-ów, a Renault Arkana E-Tech full hybrid dostępne jest z rabatem do 13 000 zł do wyprzedania zapasów rocznika 2024. Kliknij, by dowiedzieć się więcej.