Kupię używany samochód. Ale ile on pali? Styczeń 2022 na rynku aut używanych.
Czy kupując używany samochód, zaczęliśmy zwracać uwagę na to, ile ono zużywa paliwa? Jak wynika ze styczniowych statystyk, wśród aut używanych maleje popularność SUV-ów i sedanów, rośnie ruch w kompaktach i małych samochodach miejskich.
Choć dane nie zmieniają jeszcze wielomiesięcznych trendów, być może jest to pierwszy sygnał, który pokazuje, że zaczęliśmy liczyć się z kosztami eksploatacji samochodów. I o ile wśród nowych samochodów nadal królują SUV-y (pisaliśmy o tym więcej TUTAJ), przy wyborze auta używanego coraz mocniej liczymy, ile wydajemy podczas tankowania. A jest na czym zaoszczędzić. Ponad połowa użytkowników nadal zainteresowana jest silnikami benzynowymi.
W rankingu popularności niezmiennie królują niemieckie marki i modele. Użytkownicy OTOMOTO w styczniu najchętniej oglądali ogłoszenia sprzedaży BMW Serii 3 (3,3 proc. liczby wyświetleń). Na kolejnych miejscach znalazły się Audi A4 (2,8 proc. wyświetleń) i BMW Serii 5 (2,3 proc. wyświetleń).
Wszystkie modele na podium odnotowały jednak minimalnie mniejsze zainteresowanie niż w grudniu. Swoje wyniki poprawiły natomiast Volkswagen Golf i Opel Astra. Listę TOP10 wyświetleń zamykają Mercedesy klasy C i klasy E.
Wśród samochodów oferowanych do sprzedaży nadal najpopularniejszy jest Opel Astra (3,0 proc. liczby ogłoszeń). Sprzedający często wystawiali też Audi A4 (2,3 proc. ofert) oraz BMW Serii 3 (2,2 proc. ogłoszeń). Co ciekawe, wśród najczęściej oferowanych samochodów są też Ford Focus, Skoda Octavia oraz Ford Mondeo, czyli modele, których nie widać na liście najchętniej wyświetlanych ogłoszeń przez użytkowników.
Stare, ale jare
Największym zainteresowaniem potencjalnych kupujących cieszyły się auta produkowane w 2017 r. (6,6 proc. liczby wyświetleń) i ten był najczęściej oferowany przez sprzedających (7,2 proc. wystawionych ogłoszeń). Blisko co trzecie oferowane na rynku wtórnym auto wyprodukowano w latach 2015 – 2019 (30,4 proc. wystawionych ogłoszeń), ale nie brakuje też ofert z roczników 2003 – 2007 (18,6 proc. ogłoszeń sprzedaży). Te ostatnie cieszą się nadal sporym zainteresowaniem potencjalnych kupujących (18 proc. wyświetleń).
Podobnie jak wśród samochodów nowych, najpopularniejsze na rynku wtórnym pozostają SUV-y (22,3 proc. wyświetleń), choć zainteresowanie nimi w porównaniu z grudniem zmalało (spadek o 0,8 p.p.). Na drugim miejscu utrzymują się sedany (20,4 proc. wyświetleń i spadek o 0,7 p.p. miesiąc do miesiąca). Wzrosło natomiast zainteresowanie mniejszymi kompaktami, autami miejskimi i minivanami.
Elektrykom mówimy NIE
W porównaniu z rynkiem pierwotnym, użytkownicy nadal dosyć niechętnie podchodzą do używanych aut elektrycznych i hybrydowych (2,2 proc. wyświetleń ofert). Największym zaufaniem cieszą się silniki benzynowe (52,6 proc. wyświetleń). Na rynku wtórnym nadal też królują manualne skrzynie biegów (55,9 proc. wyświetleń). Trudno się dziwić, to tańsze rozwiązanie, które wpływa znacząco na cenę samochodu.
Na rynku widać też powolne ożywienie importu samochodów używanych. W styczniu 22 proc. wystawionych ofert dotyczyło pojazdów pochodzących z Niemiec. Potencjalni kupujący najbardziej jednak interesują się ofertami krajowymi (62,6 proc. wyświetleń ogłoszeń).
Prawie 26 proc. wyświetlanych przez użytkowników ogłoszeń to samochody w cenie 5 – 20 tys. złotych. Na rynku najwięcej jest ofert z przedziału 50 – 75 tys. złotych (13 proc. wystawionych ogłoszeń). A 12% ofert sprzedaży to pojazdy używane za ponad 100 tys. złotych (jeszcze rok temu takie ogłoszenia stanowiły 8,7 proc. wystawień).