Supersamochód z Chin? Proszę bardzo – oto bardzo drogi, elektryczny GAC Aion Hyper SSR

Chiński przemysł motoryzacyjny rozwija się w zawrotnym tempie. W jeszcze większym prędkości nabiera supersamochód GAC Aion Hyper SSR, czyli najszybszy i najdroższy pojazd z Państwa Środka. Jego ceny startują z pułapu 1 286 000 juanów (750 000 zł)!
Supersamochód z Chin? Jeszcze kilka lat temu byłoby to niemożliwe. Chyba że mielibyśmy na myśli „rzeźbę” jakiegoś miejscowego fana motoryzacji, który własnymi rękoma i z dostępnych części zbudowałby samochodowego Frankeinsteina. Czyli replikę np. Ferrari F40 lub Lamborghini Murcielago.
Aion Hyper SSR firmy GAC nie jest jednorazowym projektem, lecz pełnoprawnym supersamochodem. Tyle że elektrycznym. Zresztą Chiny obecnie przodują w temacie elektryków, a także technologii akumulatorów (TUTAJ przeczytasz o postrzeganiu aut z Chin przez Niemców).
GAC Aion Hyper SSR: super, sport, wyścig
Nazwa supersamochodu GAC Aion Hyper SSR pochodzi od słów „super, sport, race” (słowo race – z j. ang. oznacza wyścig). Nadwozie mierzy 455,6 cm długości, 198,9 cm szerokości oraz 123,0 cm wysokości. Osie są oddalone od siebie na odległość 265,0 cm.
Co ciekawe, pokrycie nadwozia wykonano z włókna węglowego, co miało na celu ograniczenie masy własnej GAC-a Aiona Hypera SSR-a. Dzięki swoim właściwościom aerodynamicznym oraz m.in. aktywnemu tylnemu spojlerowi auto zapewnia odpowiedni docisk przy jeździe z wysokimi prędkościami.
Za przyczepność odpowiadają koła z oponami o wymiarach 245/35 R20 z przodu oraz 305/30 R20 z tyłu. Z kolei hamowanie powierzono… ceramicznym tarczom hamulcowym. Czyli takim, jakie można spotkać w najdroższych modelach Audi, BMW czy Porsche (TUTAJ przeczytasz o jubileuszowym Porsche 911).
1224 KM do dyspozycji
Najważniejszą część Hypera SSR-a stanowią trzy silniki elektryczne. To układ znany choćby z Tesli Model S Plaid i spodziewany w nowej, najmocniejszej wersji zmodernizowanego Porsche Taycana.
Łączna moc układu napędowego wynosi 1224 KM, a deklarowana sprawność trzech silników to 94,5%. W ofercie GAC-a Aiona Hypera SSR-a są dostępne trzy warianty. Podstawowy od 0 do 100 km/h rozpędza się w czasie 2,3 s, natomiast dwa mocniejsze – w 1,9 s. Prędkość maksymalna chińskiego supersamochodu ograniczono do 250 km/h.
Dla porównania Rimac Nevera od 0 do 100 km/h rozpędza się w 1,81 s, a 200 km/h uzyskuje po upływie 4,42 s. Owszem, chińskie superauto jest bardzo szybkie, jednak do chorwackiego brakuje mu 690 KM (TUTAJ poznasz wszystkie rekordy Rimaca).
GAC Aion Hyper SSR korzysta z 900-woltowej instalacji elektrycznej i z baterii niklowo-manganowo-kobaltowej (NMC). Ma ona pojemność 74,69 kWh i na jednym ładowaniu pozwala na pokonanie dystansu 506 km (według chińskiego cyklu CLTC).
GAC Aion Hyper SSR: minimalistyczny kokpit
Wnętrze chińskiego supersamochodu ma typowy dla współczesnych modeli kokpit. Czyli minimalistyczny, nowoczesny oraz zaopatrzony w dwa ekrany. Centralny ma przekątną 14,6 cala, natomiast daleko pod przednią szybą umieszczono drugi – 8,88-calowy zestaw wskaźników.
Oba fotele są podgrzewane i wentylowane. Poza tym w kabinie GAC-a Aiona Hypera SSR-a znajdziemy dużo skóry i elementy z włókna węglowego. Znajdziemy też dwustrefową klimatyzację, osiem głośników, a także… adaptacyjny tempomat.
Ile to kosztuje?
GAC Aion Hyper SSR jest oferowany w trzech poziomach wyposażenia. Podstawowy (Hyper SSR) to wydatek 1 286 000 juanów (750 000 zł). Za drugi, czyli Speed przyszły właściciel będzie musiał zapłacić 1 386 000 juanów (809 000 zł).
Do modelu z najwyższej półki, czyli Ultimate Track Version, jest przyczepiana metką z ceną 1 686 000 juanów (983 000 zł).






