15 kwietnia 2023

Sedan czy SUV? 7 powodów, dla których sedany są lepsze niż SUV-y

BMW 3_X3 - Sedan czy SUV?

Samochody typu SUV stanowią obecnie najlepiej rozwijający się segment rynku. Są cenione z wielu powodów, ale czy są idealne? Niekoniecznie. Zatem co wybrać – sedana czy SUV-a? Oto 7 powodów, dla których warto jednak sięgnąć po sedana.

SUV-y są modne – to nie ulega wątpliwości. Są też odpowiedzialne za powolne wymieranie samochodów innych segmentów, jak choćby minivanów. Poza tym sprzedają się jak przysłowiowe świeże bułeczki. W 2021 roku w samej Europie znalazły 5,34 mln nabywców, osiągając 45,5-procentowy udział w rynku. Powód? Najważniejszy to uniwersalność, czyli ten sam czynnik, który stoi za tak niezwykłą popularnością smartfonów.

Jak wynika z Raportu Internetowy Samochód Roku 2022 o ile w 2016 roku udział wyszukiwań używanych SUV-ów w serwisie otomoto.pl kształtował się na poziomie 9,0%, o tyle rok później było to już 15,2%. W kolejnych latach widać systematyczny wzrost zainteresowania SUV-ami, aby w 2022 roku stanowiły one już 21,6% wyszukiwań. A to oznacza, że SUV-y zepchnęły z pierwszego miejsca sedany, wyróżniające się wynikiem 20,7% (spadek z 20,4% w 2021 roku). Więcej o tym pisaliśmy TUTAJ.

Pomimo tego, w 2023 roku nadal istnieje wiele argumentów – w naszym przypadku przynajmniej 7 – aby zamiast SUV-a wybrać klasycznego sedana. W tym celu posłużymy się przykładem bliźniaczych modeli aut tej samej marki, a więc zbliżonych konstrukcyjnie (bazujących na tej samej platformie) i z tym samym silnikiem. Będą to BMW serii 3 i X3 – oba w wariancie xDrive20i. A więc z 2-litrową, benzynową jednostką o mocy 184 KM i napędem na obie osie (TUTAJ przeczytasz o najciekawszych używanych SUV-ach w cenie do 40 tys. zł).

Sedan czy SUV? Oto 7 powodów, dla których warto wybrać sedana zamiast SUV-a:

Zużycie paliwa

W dzisiejszych czasach, kiedy ceny paliwa poszybowały w górę z powodu wojny na Ukrainie, zużycie paliwa nabiera tak dużego znaczenia, jak nigdy wcześniej. A klasyczne sedany pod tym względem są lepszy niż SUV-y. Lżejsze, z mniejszą powierzchnią czołową, często też z węższymi oponami, wykazują niższe zapotrzebowanie na paliwo.

2.0 TwinPower Turbo

Silnik 2.0 TwinPower Turbo

Ważąca 1635 kg seria 3, wprawiana w ruch przez 2-litrowy silnik o mocy 184 KM – ten sam, co w X3 (1875 kg) – średnio na 100 km według niemieckiego producenta „wypija” 6,7-7,2 l benzyny. Dla SUV-a tej samej klasy BMW podaje z kolei 7,6-8,4 l/100 km. Oczywiście, wraz ze wzrostem tempa jazdy, np. na autostradzie SUV jeszcze mocniej odstaje od sedana.

Dlatego jeśli ktoś dużo podróżuje, bez dwóch zdań nie powinien sięgać po auto uterenowione.

Dynamika jazdy

Nadwozia SUV-ów są wyższe niż klasycznych sedanów. Owszem, wpływa to pozytywnie na przestrzeń w kabinie, jednak ma swoje minusy. To choćby vanowata pozycja za kierownicą czy mniejsza integracja kierowcy z samochodem.

BMW serii 3

Dynamika jazdy to domena sedana.

Z biegiem lat SUV-y dynamiką jazdy wyraźnie zmniejszyły przepaść do sedanów, jednak rzadko za ich kierownicą można czerpać równie dużą przyjemność z prowadzenia. Weźmy takie BMW serii 3 – lżejsze o 240 kg, niższe o 24,1 cm (143,5 wobec 167,6 cm wysokości w X3) – chętniej reaguje na ruchy kierownicy, mniej się przechyla przy manewrach na granicy przyczepności i jest bardziej zwarte.

X3 to świetny SUV dla kierowcy, jednak na ulubionej krętej drodze najchętniej byśmy i tak sięgnęli po sedana serii 3.

Sedan jest szybszy

To dość oczywiste – niższa masa własna i mniejsze opory czołowe sprawiają, że sedan lepiej przyspiesza. Seria 3 do 100 km/h rozpędza się w 7,6 s, natomiast X3 – w 8,4 s. Oczywiście, im dalej w las, tym SUV będzie coraz bardziej odstawał od sedana. I gdy przy 215 km/h osiągnie on kres swoich możliwości, „trójka” będzie w stanie pojechać o 15 km/h szybciej.

BMW 3

Sedan lepiej przyspiesza.

Sedany lepiej wyglądają

To oczywiste, i to pomimo faktu, że wygląd jest kwestią gustu. Ale… w większości przypadków sedany mają smuklejszą i bardziej zwartą sylwetkę. W ich nadwoziach jest też mniej blachy nad nadkolami, mniej brzydkich czarnych plastików, mających chronić je przed obtarciami w terenie, a zderzaki mają mniej „ceglaste” kształty.

BMW 3

Oczywiście zewnętrzne zachwyty mijają w momencie, gdy np. trzeba przewieźć rodzinę z bagażami. Wtedy SUV ze swoim potężnym bagażnikiem – 550-1600 l w X3 (480 l w serii 3) – jest nie do przecenienia (TUTAJ dowiesz się wszystkiego o BMW serii 7).

Bezpieczeństwo

Panuje powszechne błędne przekonanie, że ponieważ SUV jest postawniejszy i wyższy, to automatycznie czyni go bezpieczniejszym od sedana. Ale to nie do końca prawda, mimo że współczesne SUV-y, tak jak i sedany w większości przypadków otrzymują maksymalne noty w testach zderzeniowych.

BMW 3

Sedany są jednak mniej wywrotne niż spalinowe SUV-y, wyróżniające się wyżej położonym środkiem ciężkości. W związku z tym łatwiej je wyprowadzić z równowagi przy nagłych manewrach. Za cały komentarz do tego stwierdzenia wystarczy fakt, że BMW serii 3 otrzymało od NHTSA (Narodowa Administracja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego) 5 gwiazdek w ocenie ryzyka dachowania, a X3 – jedynie 4. W pierwszym przypadku ryzyko przewrócenia się wynosi 9,2%, natomiast w drugi – 17,2%.

Jeden z gorszych wyników w tej kategorii należał do wielkiego Cadillaca Escalade’a (2022). Otrzymał on 3 gwiazdki i wynik na poziomie 21,2%. Co ważne, nawet w przypadku dużo starszego sedana, takiego jak Chrysler 300, ryzyko dachowania wynosi raptem 11,3%.

Duże SUV-y to również większe zagrożenie dla pieszych. Według Amerykanów z Consumer Reports, spośród 931 wypadków śmiertelnych spowodowanych „zderzeniem czołowym”, które miały miejsce w USA w latach 1990-2019, aż 80% dotyczyło samochodów typu SUV, ciężarówek lub vanów.

Kolejny aspekt bezpieczeństwa dotyczy widoczności. Według danych Consumer Reports samochody typu sedan mają na ogół lepszą widoczność niż SUV-y. Można by pomyśleć, że wyższy SUV będzie dominował w tej dziedzinie, ale większe nadwozia i bardziej rozbudowane słupki przednie, boczne i tylne sprawiają, że z fotela kierowcy trudniej obserwuje się otoczenie niż w sedanach. Oczywiście, są tu wyjątki, jak chociażby Subaru Forester, ale ogólnie sedany notują przewagę również w tej kategorii.

Sedany zapewniają lepsze zabezpieczenie ładunku

Dostęp do przestrzeni ładunkowej sedana zasłania pokrywa, natomiast w SUV-ach – bagażnik znajduje się za ostatnim rzędem siedzeń. Z tego względu, jeśli np. nie zasunie się ruchomej osłony, rzeczy w nim są na widoku. A to może stanowić pewną „zachętę” dla osób zajmujących się hobbystycznym kolekcjonowaniem cudzej własności.

BMW 3 bagażnik

Co z kosztami?

Mamy dwa samochody, z których jeden waży o 240 kg więcej, ale jest w stanie zjechać z drogi utwardzonej, z czego zapewne nigdy nie skorzystasz. Oferuje też większą przestrzeń w kabinie, ładowność i dysponuje bardziej funkcjonalnym bagażnikiem niż w przypadku sedana.

BMW X3 xDrvie20i kosztuje jednak 230 500 zł (stan na kwiecień 2023 roku), co na tle serii 3 z tym samym układem napędowym stanowi wydatek dodatkowych 13 000 zł (217 500 zł – taka jest katalogowa cena serii 3 xDrive20i). Na dodatek badania wskazują, że koszty eksploatacji SUV-a lub crossovera są o 10-12% wyższe niż w przypadku sedana.

Jak widać, nawet w 2023 roku nadal istnieje wiele powodów, aby przychylnym okiem spojrzeć na sedana i krytycznym na SUV-a. Oczywiście, wybór zależy tak naprawdę od konkretnych potrzeb przyszłego właściciela.

Sedan czy SUV? - GALERIA

BMW serii 3 - Sedan czy SUV?
BMW serii 3 - ISR 2022
2021 BMW 3 - Sedan czy SUV?
2021 BMW 3 - Sedan czy SUV?
BMW 3 bagażnik - Sedan czy SUV?
2022 BMW X3 - Sedan czy SUV?
2022 BMW X3 - Sedan czy SUV?
2022 BMW X3 - Sedan czy SUV?
2022 BMW X3 - Sedan czy SUV?
2022 BMW X3 - Sedan czy SUV?
2022 BMW X3 - Sedan czy SUV?