Światła do jazdy dziennej – włącz je także z tyłu samochodu!
Przepisy w tym przypadku są precyzyjne — światła do jazdy dziennej można używać zamiast świateł mijania tylko w dzień i tylko w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. Jeśli pada deszcz, a samochód nie jest oświetlony z tyłu, to wina nie świateł, tylko kierowcy. Bo dzienne światła to tylko światła przednie. Jak ich używać, by było bezpiecznie?
Zgodnie z przepisami światła do jazdy dziennej można używać zamiast świateł mijania od zmierzchu do świtu, przy dobrej przejrzystości powietrza. Nie może więc padać deszcz, sypać śnieg, występować mgła. We wszystkich tych przypadkach kierowca musi włączyć tradycyjne światłą mijania. Dlaczego? Bo światła do jazdy dziennej nie są równoznaczne z włączeniem oświetlenia tyłu samochodu. Nawet jeśli światła dzienne świecą, tył pozostaje nieoświetlony.
Dlaczego zatem, podczas zmierzchu lub deszczu na ulicach jeżdżą setki samochodów z wyłączonymi światłami tylnymi? Winą jest automatyczna funkcja włączania świateł dziennych i brak świadomości, że włączają one jedynie przednie oświetlenie.
To szczególnie niebezpieczne np. gdy wjeżdżamy do tunelu. Wtedy światła do jazdy dziennej działają, ale tył auta jest nieoświetlony. Podobnie w wielu innych sytuacjach drogowych.
Automat wyręczy kierowcę?
Kłopot tym większy, że w przypadku samochodów, coraz więcej funkcji przejmują za nas automaty. W przypadku świateł jest podobnie. Część samochodów ma czujniki zmierzchu, które automatycznie, bez wiedzy i udziału kierowcy, zmieniają nam światła do jazdy dziennej na światła mijania. Niestety nie wszystkie samochody tak potrafią i właśnie dlatego część kierowców nawet po zmierzchu lub w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, jeździ bez tylnego oświetlenie.
Oczywiście winą nie można obarczać samochodu ani producenta, a jedynie kierowcę, który odpowiada za poprawne włączenie wszystkich urządzeń pokładowych.
Światła do jazdy dziennej obowiązkowe
We wszystkich nowych samochodach o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 t sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej, zgodnie z dyrektywą 2008/89/W od 2011 roku obowiązkowo montuje się światła do jazdy dziennej DRL (daylight running lights).
W Polsce po długich dyskusjach jazda na światłach została wprowadzona jeszcze w 1991 roku. Wtedy o światłach do jazdy dziennych nikt jeszcze nie słyszał, dlatego używaliśmy tradycyjnych świateł mijania. Wiązała się to jednak z kłopotami. Stare samochody wykorzystujące alternatory, nie prądnice miały kłopoty z ładowaniem.
Poza tym argument o poprawie bezpieczeństwa w przypadku jazdy na światłach nigdy nie doczekał się rzetelnego potwierdzenie. Właśnie dlatego wiele krajów wycofało się później z tego obowiązku. Polska należy dzisiaj do jednego z 15 państw Unii Europejskiej, w którym ten obowiązek cały czas istnieje.
Duże znaczenie mała moc
Światła do jazdy dziennej dzisiaj są jednak znacznie bardziej energooszczędne. Można kupić je w internecie i zamontować samodzielnie, a koszt nie przekracza kilkuset złotych. Zamiast ok. 120 W pobieranych przez światła mijania i pozycyjne zużywają nie więcej niż 20 W. W przeważającej większości przypadków są to światła LED, które nie służą oświetlaniu drogi, tylko poprawie widoczności naszego auta dla innych.
Co ciekawe przepisy regulują, także, że w samochodach rejestrowanych po raz pierwszy po 31 grudnia 2009 roku, światła pozycyjne tylne, światła obrysowe przednie, boczne i tylne oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie mogą włączać się razem ze światłami dziennymi. Takie rozwiązanie było dopuszczone dla aut starszych.
Jazda bez świateł – mandat
Jazda z włączonymi światłami przez całą dobę jest w Polsce obowiązkowa od 1991 roku. Za niewłączone światła w ciągu dnia grozi mandat w wysokości 100 zł i 2 punkty karne. Niewłączenie świateł po zmroku, co jest równoznaczne z jazdą na światłach dziennych to już 4 punkty i 200 zł mandatu.
Obowiązek używania świateł za dnia w Europie
Przepisy | |
Albania | Obowiązek używania świateł mijania w tunelach oraz w przypadku ograniczenia widoczności spowodowanego warunkami atmosferycznymi. |
Austria | Brak obowiązku jazdy w dzień z włączonymi światłami mijania lub światłami do jazdy dziennej. Używanie świateł mijania obowiązkowe w nocy; w dzień tylko w przypadku ograniczenia widoczności spowodowanego warunkami atmosferycznymi. Jest to jedyne państwo w Europie, które się wycofało (od 01.01.2008 r.) z obowiązku jazdy na światłach w ciągu dnia. |
Belgia | Brak obowiązku jazdy w dzień z włączonymi światłami mijania lub światłami do jazdy dziennej. Używanie świateł mijania, w terenie zabudowanym, obowiązkowe podczas jazdy nocą; w dzień – tylko w przypadku widoczności ograniczonej warunkami atmosferycznymi. Używanie świateł przeciwmgłowych przednich (tylko parami) dozwolone w przypadku mgły, opadów śniegu lub silnego deszczu; mogą być używane same lub razem ze światłami mijania lub światłami drogowymi. Używanie świateł przeciwmgłowych tylnych dozwolone tylko w przypadku ograniczenia widoczności do 100m. |
Białoruś | Używanie świateł mijania w dzień obowiązkowe w przypadku złej widoczności spowodowanej warunkami atmosferycznymi, holowania innego pojazdu, przewozu dzieci, przewozu ładunków niebezpiecznych i dla pojazdów ponadgabarytowych. |
Bośnia i Hercegowina | Obowiązek używania świateł mijania lub do jazdy dziennej 24h/12 miesięcy. |
Bułgaria[6] | Obowiązek używania świateł mijania lub do jazdy dziennej 24h/12 miesięcy. Światła przeciwmgielne mogą być używane tylko w przypadku mgły, silnych opadów deszczu lub śniegu. Jeżeli pojazd nie jest wyposażony w światła przeciwmgłowe to przy widoczności ograniczonej warunkami atmosferycznymi można używać świateł mijania. |
Cypr | Brak obowiązku jazdy w dzień z włączonymi światłami mijania lub światłami do jazdy dziennej. |
Chorwacja | Używanie świateł mijania lub do jazdy dziennej obowiązkowe dla pojazdów wielośladowych jedynie w okresie zimowym (w okresie obowiązywania czasu zimowego). |
Czarnogóra | Obowiązek używania świateł mijania lub do jazdy dziennej 24h/12 miesięcy. |
Czechy | Obowiązek używania świateł mijania lub do jazdy dziennej 24h/12 miesięcy. |
Dania | Obowiązek używania świateł mijania lub do jazdy dziennej 24h/12 miesięcy. |
Estonia | Obowiązek używania świateł mijania lub do jazdy dziennej 24h/12 miesięcy. |
Finlandia | Obowiązek używania świateł mijania lub do jazdy dziennej 24h/12 miesięcy. |
Francja | Brak obowiązku jazdy w dzień z włączonymi światłami mijania lub światłami do jazdy dziennej. Zaleca się używanie świateł mijania przez cały rok przez 24h. |
Grecja | Brak obowiązku jazdy w dzień z włączonymi światłami mijania lub światłami do jazdy dziennej. |
Hiszpania | Brak obowiązku jazdy w dzień z włączonymi światłami mijania lub światłami do jazdy dziennej. Używanie świateł mijania obowiązkowe podczas jazdy nocnej po autostradach i drogach ruchu szybkiego, nawet gdy są dobrze oświetlone. Dopuszcza się używanie świateł pozycyjnych w nocy, w terenie zabudowanym i na drogach jednopasmowych (o ile droga jest odpowiednio oświetlona). Obowiązek używania świateł mijania w tunelach. Podczas jazdy w złych warunkach atmosferycznych (np. mgła, deszcz, śnieg) obowiązek używania świateł przeciwmgłowych; przy ich braku – świateł mijania i pozycyjnych jednocześnie. |
Holandia | Brak obowiązku jazdy w dzień z włączonymi światłami mijania lub światłami do jazdy dziennej. Używanie świateł mijania obowiązkowe w nocy, w dzień tylko w przypadku widoczności ograniczonej warunkami atmosferycznymi. Zakaz jazdy nocą na światłach pozycyjnych. |
Irlandia | Brak obowiązku jazdy w dzień z włączonymi światłami mijania lub światłami do jazdy dziennej. |
Islandia | Obowiązek używania świateł mijania lub do jazdy dziennej 24h/12 miesięcy. |
Litwa | Obowiązek używania świateł mijania lub do jazdy dziennej 24h/12 miesięcy. |
Luksemburg | Brak obowiązku jazdy w dzień z włączonymi światłami mijania lub światłami do jazdy dziennej. Zalecane używanie świateł do jazdy dziennej przez 24h. Używanie świateł mijania, w terenie zabudowanym, obowiązkowe podczas jazdy w nocy. W warunkach ograniczonej widoczności (np. do 100 m) należy używać świateł mijania. |
Łotwa | Obowiązek używania świateł mijania lub do jazdy dziennej 24h/12 miesięcy. |
Macedonia | Obowiązek używania świateł mijania lub do jazdy dziennej24h/12 miesięcy. Podczas mgły można używać świateł przeciwmgłowych lub świateł mijania i przeciwmgłowych łącznie. |
Malta | Brak obowiązku jazdy w dzień z włączonymi światłami mijania lub światłami do jazdy dziennej. |
Mołdawia | Obowiązek używania świateł mijania w dzień mają następujące pojazdy: motorowery, motocykle, mikrobusy i autokary przewożące dzieci, pojazdy jadące w konwoju, pojazdy holujące inny pojazd, pojazdy transportu publicznego. Od listopada do marca obowiązek jazdy z włączonymi światłami mijania przez 24h. |
Niemcy | Brak obowiązku jazdy w dzień z włączonymi światłami mijania lub światłami do jazdy dziennej. Ogólnie zalecana jazda z włączonymi światłami mijania przez 24h. Używanie świateł mijania w dzień obowiązkowe w przypadku złej widoczności spowodowanej warunkami atmosferycznymi. Światła przeciwmgłowe mogą być używane, gdy widoczność jest ograniczona do 50 m. Obowiązek używania świateł mijania w tunelach. Zakaz jazdy z włączonymi światłami postojowymi. |
Norwegia | Obowiązek używania świateł mijania lub do jazdy dziennej 24h/12 miesięcy. |
Polska | Obowiązek używania świateł mijania lub do jazdy dziennej 24h/12 miesięcy. |
Portugalia | Brak obowiązku jazdy w dzień z włączonymi światłami mijania lub światłami do jazdy dziennej. Używanie świateł mijania w terenie zabudowanym dozwolone jest podczas jazdy nocą; w dzień – tylko w przypadku widoczności ograniczonej warunkami atmosferycznymi. |
Rosja | Obowiązek używania świateł mijania lub do jazdy dziennej 24h/12 miesięcy tylko w terenie niezabudowanym. |
Rumunia | Obowiązek używania świateł mijania lub do jazdy dziennej 24h/12 miesięcy tylko w terenie niezabudowanym. W terenie zabudowanym obowiązkowe w nocy, a w dzień – tylko przy widoczności ograniczonej warunkami atmosferycznymi. |
Serbia | Obowiązek używania świateł mijania lub do jazdy dziennej 24h/12 miesięcy. |
Słowacja | Obowiązek używania świateł mijania lub do jazdy dziennej 24h/12 miesięcy. |
Słowenia | Obowiązek używania świateł mijania lub do jazdy dziennej 24h/12 miesięcy tylko w terenie niezabudowanym. |
Szwajcaria | Obowiązek używania świateł mijania 24h/12 miesięcy. |
Szwecja | Obowiązek używania świateł mijania lub do jazdy dziennej 24h/12 miesięcy. |
Turcja | Używanie świateł mijania, w terenie zabudowanym, obowiązkowe tylko po zapadnięciu zmierzchu i przy widoczności ograniczonej warunkami atmosferycznymi. |
Ukraina | Używanie świateł mijania w terenie zabudowanym obowiązkowe w nocy; w dzień – tylko przy widoczności ograniczonej warunkami atmosferycznymi. W okresie od 1 października do 1 maja obowiązek używania świateł mijania w terenie niezabudowanym 24h. |
Węgry | Obowiązek używania świateł mijania lub do jazdy dziennej przez cały rok przez 24h tylko w terenie niezabudowanym. W terenie zabudowanym używanie świateł mijania obowiązkowe w nocy. W dzień obowiązkowe tylko przy widoczności ograniczonej warunkami atmosferycznymi. |
Wielka Brytania | Brak obowiązku jazdy w dzień z włączonymi światłami mijania lub światłami do jazdy dziennej. W terenie zabudowanym dobrze oświetlonym, od zmierzchu do świtu, obowiązek używania świateł pozycyjnych. W terenie niezabudowanym lub zabudowanym słabo oświetlonym obowiązek używania świateł mijania lub drogowych (w zależności od sytuacji). Kierowcy obowiązani są dopasować światła swoich samochodów do ruchu lewostronnego. |
Włochy | Obowiązek używania świateł mijania lub dziennych w tunelach lub przez 24h/12 miesięcy poza terenem zabudowanym tylko na autostradach. Każdy pojazd silnikowy winien być wyposażony w białe lub żółte światła z przodu i czerwone z tyłu pojazdu. Tylne światła przeciwmgłowe mogą być używane tylko, gdy widoczność ograniczona jest do 50 m. |