Światła do jazdy dziennej – kiedy ich używać i jak je zamontować?
W Polsce jazda z włączonymi światłami przez całą dobę jest obowiązkowa od 2007 roku. Ustawodawca nie precyzuje jednak jakie światła musimy wykorzystać do jazdy dziennej. Mogą to być tradycyjne światła mijania lub dedykowane światła do jazdy dziennej, także te montowane dodatkowo.
Jedno jest pewne. Za niewłączone światła w ciągu dnia grozi mandat w wysokości 100 zł i 2 punkty karne. Niewłączenie świateł po zmroku to już 4 punkty i 200 zł mandatu.
Przepis mówi jednak wyłącznie o światłach przednich. Oznacza to, że podczas jazdy w dzień tylne światła nie muszą się świecić. A przecież jazda po zmroku albo w warunkach ograniczonej widoczności bez świateł tylnych jest równie, jeśli nie bardziej niebezpieczna. Więcej o tym jak
Czym są światła do jazdy dziennej?
Światła do jazdy dziennej, czyli DRL (Daytime Running Lamps) służą wyłącznie do jazdy dziennej i nie oświetlają drogi przed samochodem. Są małej mocy i sygnalizują jedynie innym użytkownikom ruchu obecność pojazdu. Dzisiaj są obowiązkowym wyposażeniem każdego samochodu sprzedawanego na terenie Unii Europejskiej. Taki zapis wszedł w życie w 2011 roku.
W starszych autach, szczególnie tych sprzed 2007 roku, trudno znaleźć fabrycznie montowane światła do jazdy dziennej. Kierowcy muszą więc korzystać ze świateł mijania lub światła do jazdy dziennej zamontować oddzielnie. I tutaj zaczynają się problemy. Bo nie wszystkie światła dostępne na rynku posiadają homologację, a jeśli takowa jest, to nie zawsze ich montaż przeprowadzony jest zgodnie z przepisami. A to z kolei z pewnością wytknie nam diagnosta przy pierwszym możliwym badaniu technicznym.
Rodzaje świateł w samochodzie
Samochód ma kilka rodzajów świateł. M.in. pozycyjne, dzienne, przeciwmgłowe, mijania i drogowe. Każde ma swoją funkcję. Więcej o tym jak i kiedy jakich używać świateł, przeczytasz TUTAJ.
Światła pozycyjne
Tak naprawdę nie są dla nas, tylko dla innych. Mają sygnalizować pozostałym użytkownikom ruchu, że przed nimi stoi lub jedzie inny pojazd. właśnie dlatego światła pozycyjne przy dobrej przejrzystości powietrza, muszą być widoczne w nocy z odległości do 300 metrów.
Obowiązkowe są dwa przednie światła pozycyjne i dwa tylne światła, białe i czerwone, choć do 2010 przednie mogły być barwy żółtej.
Światła mijania
To także oświetlenie obowiązkowe i co ważne są to najczęściej używane światła podczas jazdy. Niektórzy nazywają je światłami krótkimi, bo służą do oświetlania drogi na krótkim dystansie podczas jazdy zarówno w dzień, jak i w nocy.
Choć ociera się to o banał, warto jednak przypomnieć, że światła mijania powodują automatyczne włączenie tylnych świateł pozycyjnych. Inaczej jest w przypadku świateł do jazdy dziennej, ale o tym nieco później.
Światła mijania mogą być wykorzystywane jako światła do jazdy dziennej. Wielu kierowców z uwagi na żywotność żarówek i zużycie energii wolą jednak korzystać podczas dnia ze świateł do jazdy dziennej.
Co ważne światła mijania są światłami asymetrycznymi, co oznacza, że nierównomiernie oświetlają drogę przed samochodem. Snop światła po prawej stronie sięga dalej i bardziej oświetla pobocze niż snop światła lewej strony.
Światła drogowe
Popularnie nazywane długimi, służą do oświetlania drogi na znacznie większą odległość. Można je używać wyłącznie w terenie niezabudowanym i w taki sposób, by nie oślepiały nadjeżdżających z naprzeciwka aut.
Powszechnym błędem jest jazda z włączonymi światłami drogowymi na autostradzie lub drodze z pasem rozdziału. Mimo bariery lub krzewów i tak światła drogowe będą oślepiały nadjeżdżających z naprzeciwka.
Coraz więcej producentów oferuje systemy automatycznych świateł drogowych, czyli to automat przełącza światła mijania na drogowe i odwrotnie. Coraz powszechniejsze są także inteligentne światła drogowe, które potrafią w czasie rzeczywistym wyciemniać nadjeżdżające z naprzeciwka auta. Oznacza to, że światła drogowe de facto cały czas świecą, nie oślepiając jedynie innych użytkowników ruchu.
W odróżnieniu od świateł mijania, światła drogowe bywają symetryczne, czyli wytworzony przez nie snop światła równo oświetla całą drogę. Inaczej jest w przypadku inteligentnych świateł drogowych. Te najnowocześniejsze potrafią wyciemnić pieszego albo nawet znaki drogowe.
Kiedy używać świateł do jazdy dziennej?
Przepisy mówią, że światła do jazdy dziennej powinny być włączone od zmierzchu do świtu, jednocześnie nie muszą się z nimi świecić światła pozycyjne. Zarówno te z przodu, jak i z tyłu samochodu. Trzeba pamiętać, że przy ograniczonej przejrzystości powietrza lub po zmroku konieczne jest włączenie świateł mijania.
I tu taj ważna uwaga, Nie każdy samochód przełącza światłą dzienne na światła mijania automatycznie. Więcej pisaliśmy o tym TUTAJ.
Jak montować światła do jazdy dziennej?
Jeśli samochód nie ma fabrycznie świateł DRL, najlepiej do zewnętrznych świateł do jazdy dziennej wykorzystać fabryczne miejsca montażowe w zderzaku. Niektórzy montuje także światłą DRL w miejscu przednich świateł przeciwmgłowe, które również nie są obowiązkowe (obowiązkowe są jedynie tylne światła przeciwmgłowe).
Jeśli takiego miejsca w samochodzie nie ma, można je zamontować w dowolnie wybranym miejscu, pamiętając o kilku ważnych zasadach:
- światła do jazdy dziennej muszą być zainstalowane symetrycznie względem osi pojazdu i na równej wysokości,
- odległość między nimi nie może być mniejsza niż 60 cm,
- światła nie mogą wystawać poza obrys samochodu i muszą być umieszczone nie dalej niż 40 cm od bocznego obrysu,
- górna krawędź lamp musi znajdować się na wysokości przynajmniej 25 cm, ale nie więcej niż 150 cm od ziemi. To szczególnie ważne przy montażu świateł na dachu aut terenowych.
- światła DRL powinny być wyposażone w moduł automatycznego włączania i wyłączania, który zapewni automatyczne przełączanie się między DRL a światłami mijania oraz automatyczne włączanie po uruchomieniu silnika.
Czym jest homologacja świateł i co grozi za jej brak?
Jeszcze przed zakupem świateł DRL warto sprawdzić, czy światła do jazdy dziennej mają europejską homologację. Jeśli na obudowie widoczny jest symbol „RL„ oraz znak homologacji z literą E i liczbą – wszystko jest w porządku. Tylko takie światła dopuszczone są do użytku.
Jeśli takich znaków nie mają, policjant będzie zmuszony ukarać nas mandatem w wysokości nawet 500 zł i zatrzymać dowód, a diagnosta na stacji kontroli pojazdów nie wyda zaświadczenia o pozytywnym wyniku badania technicznego.
Czy używanie świateł dziennych to oszczędność?
I tak i nie. Z reguły światła do jazdy dziennej zostały stworzone nie po to, by zmniejszyć zużycie paliwa, lecz by zwiększyć widoczność samochodu szczególnie w jasnym świetle np. w słońcu.
Wiele badań wskazywało, że jeśli wszyscy kierowcy będą jeździli na światłach, będą bardziej widoczni dla innych użytkowników ruchu, a to zmniejszy liczbę wypadków. Różne instytucje przechwalały się nawet, o ile zmniejszy się przez to liczba wypadków i ofiar. Z danych opublikowanych przez Komisję Europejską wynikało, że używanie świateł do jazdy dziennej pozwoli uniknąć do 2 tys. wypadków rocznie. Po latach praktyki okazało się jednak, że statystyki wypadków znacząco nie spadły.
Inną kwestią jest mniejsze zużycie paliwa. Oczywiste jest, że światła do jazdy dziennej najczęściej wykonane w technologii LED, zużywają bardzo mało energii. Skoro nie muszą oświetlać drogi, to mogą mieć niewielką moc. Zużywają przeważnie ok. 12-20W (dla porównania światła mijania zużywają od ok. 140 do 200 watów).
Dzięki temu wpłynęły na zmniejszenie zużycia paliwa. Różne testy pokazują, że światła dzienne potrafią zaoszczędzić około 0,2 litra na każde 100 kilometrów. To zatem wynik marginalny i znacznie bardziej na obniżenie spalania wypływać może styl jazdy. 0,2 litra na 100 km to wartość, którą można oszczędzić, np. kilka razy rzadziej przyspieszając.
W kwestii oszczędności warto zwrócić uwagę na inną rzecz. Dzięki technologii LED stosowanej w światłach DRL znacznie rzadziej kierowcy muszą wymieniać żarówki światłe mijania.
Obowiązek jazdy na światłach mijania w Europie
Choć to urzędnicy Unii Europejskiej stoją za wprowadzeniem obowiązku jazdy na światłach drogowych, przez lata wiele krajów zweryfikowało ten przepis. Na ogół w większości krajów istnieje obowiązek jazdy na światłach dziennych lub mijania przez cały dzień. Są jednak kraje, które nieco złagodziły te przepisy.
We Francji np. w terenie niezabudowanym zaleca się używanie świateł mijania przez cały rok, zarówno w ciągu dnia, jak i w ciągu roku. Jest to jednak zalecenie, nie obowiązek. Także Niemcy zalecają jazdę ze światłami DRL lub mijania. Obowiązek używania świateł mijania istnieje jednak wyłącznie w przypadku złej widoczności spowodowanej warunkami atmosferycznymi.
Co ciekawe we wszystkich krajach europejskich obowiązek jazdy na światłach dziennych lub mijania obowiązuje kierowców motocykli. Tutaj wyjątków nie ma.