System RedLight – 15 nowych lokalizacji

Na 10 skrzyżowaniach i 5 przejazdach kolejowych pojawią się kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle. Sprawdź, które miejsca zostaną objęte automatycznym nadzorem.
Na 10 skrzyżowaniach i 5 przejazdach kolejowych pojawią się kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle. Sprawdź, które miejsca zostaną objęte automatycznym nadzorem.
System RedLight to jedyny rodzaj stacjonarnych urządzeń do automatycznej rejestracji wykroczeń, który nie wymaga dodatkowego oznakowania tak jak w przypadku fotoradarów czy odcinkowego pomiaru prędkości. Być może z tego powodu w pierwszym półroczu tego roku 41 urządzeń zainstalowanych na skrzyżowaniach zarejestrowało 35 276 naruszeń. Natomiast na 3 przejazdach kolejowych objętych monitoringiem wpadło aż 6400 kierowców.
System RedLight – 10 nowych skrzyżowań
Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) wkrótce wybierze wykonawcę, który zamontuje kamery na 10 skrzyżowaniach. Te powinny zacząć dyscyplinować kierowców najpóźniej na początku 2026 r., jednak może się to stać wcześniej. Oto skrzyżowania, gdzie mają trafić kamery RedLight:
- woj. małopolskie, Targowisko, skrzyżowanie DK 94 z DW 963
- woj. mazowieckie, Kożuszki-Parcele, DK 92
- woj. mazowieckie, Ołtarzew, skrzyżowanie DK 92 z ul. Ceramiczną i Umiastowską
- woj. pomorskie, Malbork, DK 22, skrzyżowanie Al. Rodła z ul. 17 Marca
- woj. pomorskie, Tczew, DK 91, skrzyżowanie Al. Solidarności, Jagiellońskiej i Wojska Polskiego
- woj. śląskie, Czeladź, DK 94, skrzyżowanie ul. Będzińskiej i Handlowej
- woj. śląskie, Wojkowice Kościelne, skrzyżowanie DK 86 z ul. Zawodzie
- woj. wielkopolskie, Kościelna Wieś, skrzyżowanie DK 12 z ul. Ostrowską/Kościelną
- woj. wielkopolskie, Nekla, skrzyżowanie DK 92 z ul. Dworcową i Powstańców Wielkopolskich
- woj. wielkopolskie, Wolsztyn, skrzyżowanie DK 32 z ul. Powstańców Wielkopolskich
System RedLight – 5 nowych przejazdów
CANARD planuje objąć kontrolą kolejne skrzyżowania dróg i torów kolejowych. Inspektorzy twierdzą, że montaż systemów RedLight na newralgicznych przejazdach kolejowo-drogowych pozwala szybko zdyscyplinować kierowców. Wciąż dochodzi do wypadków, kiedy samochód wjeżdża pod rozpędzony pociąg. Powszechne jest również ignorowanie czerwonego światła, wjeżdżanie na przejazdy mimo braku miejsca na nim czy też omijanie opuszczonych zapór. Wszystkie te bolączki ma rozwiązać właśnie system RedLight. Kamery najpóźniej w 2026 r. będą pilnować porządku na następujących przejazdach:
- woj. małopolskie, Barwałd Dolny, DK 52
- woj. opolskie, Większyce, DK 45
- woj. wielkopolskie, Łąkociny, DK 36
- woj. wielkopolskie, Piaski, DK 11
- woj. wielkopolskie, Wymysłowo, DK 15
Jak działa system czerwonego światła
Według specyfikacji zamówienia, tak jak dotychczas system RedLight nie będzie wymagał ingerencji w nawierzchnię drogi czy sterowniki sygnalizacji świetlnej. Wszystko opiera się na wideodetekcji. Kamera z pewnego oddalenia „obserwuje" sygnalizator świetlny. Kiedy zapali się czerwone światło, do akcji wkracza druga kamera umieszczona tuż za linią zatrzymania. Jeśli pojazd wjedzie za linię, zostaje nagrany przez nią. Na filmie poklatkowym widać przednią tablicę oraz twarz kierowcy. Równocześnie nagrywany jest pojazd od tyłu przez kamerę, której zadaniem jest obserwacja sygnalizacji. Dzięki obu filmom widać dokładnie nie tylko, że samochód przejechał za linię zatrzymania, ale również, co się działo później.
CZYTAJ TEŻ: Przybędzie 70 nowych fotoradarów. Wiemy, gdzie się pojawią
Jak potwierdza CANARD, obecnie stosowana jest tolerancja 2 sekund. Kiedy zapala się czerwone światło, kamera przez 2 sekundy nie rejestruje wykroczeń. Za nierespektowanie czerwonego światła na skrzyżowaniu grozi 500 zł i 15 punktów karnych. W przypadku przejazdu kolejowego jest to już 2000 zł i 15 punktów karnych. W przypadku recydywy kara rośnie do 4000 zł.