28 października 2020

Systemy bezpieczeństwa, czyli co oznaczają tajemnicze skróty

Close up of car speedometer with yellow warning sign

Chcesz kupić samochód ale nie masz pojęcia o systemach elektronicznych? Nie przejmuj się. Jest ich tyle, że nikt nie wie o  nich wszystkiego. Oto systemy bezpieczeństwa, które musisz znać.

W każdym nowym samochodzie aż roi się od elektroniki a nazwy już dawno przekroczyło granice śmieszności. Co gorsze w różnych markach te same systemy różnie się nazywają. Jak się w tym wszystkim połapać? Oto nasz przewodnik po tajemniczych skrótach współczesnej motoryzacji.

A – nie tylko ABS

  • ABS (Antiblockiersystem; Anti-Lock Braking System) układ stosowany w wielu pojazdach mechanicznych w tym także w motocyklach w celu zapobiegania blokowaniu kół podczas hamowania. Współczesne systemy bezpieczeństwa ABS umożliwiają także wykonywanie skrętów kołami podczas awaryjnego hamowania bez utraty przyczepności.
  • ACC (Adaptive Cruise Control) adaptacyjny tempomat, w odróżnieniu od klasycznego, nie tylko utrzymuje zadaną prędkość, ale także potrafi zmniejszyć lub zwiększyć prędkość, by utrzymać ustalony odstępu między autem poprzedzającym.
    Aktywne tempomaty są ciągle rozbudowywane. Te najnowsze potrafią także ruszyć i zatrzymać auto do zera podczas jazdy w korku. System „widzi” samochód przed sobą, po aktywacji przejmuje kierowanie pojazdem, hamowanie i dodawanie gazu. Dzięki kamerze, normalnie wykorzystywanej przez Lane Assist, auto porusza się stale po tym samym pasie ruchu.
  • AFIL (Citroen), LDW (Volvo), ostrzega przed niezamierzonym przekroczeniem linii na drodze (bez włączonych kierunkowskazów). System przetwarza informację z czujników lub kamer i uruchamiają generator drgań umieszczony w siedzeniu kierowcy lub ostrzega o tym fakcie sygnałem dźwiękowym.
  • ASR (Acceleration Slip Regulation) także TCS, TC, ASC system kontroli trakcji, nie dopuszcza do nadmiernego poślizgu kół pojazdu podczas przyspieszania.

B – BLIS

  • BAS (Brake Assist System) także BA, EBA, EVA, wspomaga hamowanie w sytuacji awaryjnej, podnosi ciśnienie w układzie i umożliwia szybsze zatrzymanie pojazdu. System BAS zawsze połączony jest z układem ABS.
  • BLIS (Blind Spot Information System) system oparty o kamery umieszczone w lusterkach bocznych, pozwalający monitorować martwe strefy samochodu. Gdy w monitorowanej strefie pojawi się inny pojazd, zapala się kontrolka ostrzegawcza umieszczona najczęściej na zewnętrznym lusterku wstecznym po odpowiedniej stronie samochodu.

C – City Safety

  • City Safety (Volvo) ostrzega kierowcę przed ewentualną kolizją, w razie potrzeby aktywuje hamulce zasadnicze. Wspomagany może być przez system ostrzegania Collision Warning (ostrzeżenie o kolizji z automatycznym hamowaniem), który monitoruje obszar przed autem za pomocą radaru i kamery, analizując na bieżąco sytuację na drodze.

D – DAC

  • DAC (Driver Alert Control) połączony z LDW (samochody Volvo), kontroluje czujność kierowcy. Korzystając z obrazu z kamery oraz danych z ruchów kierownicą, DAC porównuje niestandardowe zachowanie ze zwykłym stylem jazdy. Oprócz ostrzeżenia, na desce rozdzielczej pojawi się komunikat sugerujący przerwę.

E – ESP

  • ESP (Electronic Stability Program), ESC (Electronic Stability Control) to systemy bezpieczeństwa obowiązkowo stosowane we współczesnych samochodach. System stabilizacji toru jazdy, w sytuacji poślizgu niezależnie od zachowania kierowcy przyhamowuje jedno lub kilka kół, utrzymując zadany tor jazdy. Kontrolowany jest przy pomocy układów ABS i ASR.
  • Eye (Opel) identyfikuje z wyprzedzeniem znaki drogowe oraz ostrzega kierowcę, jeśli ten przypadkowo opuści pas ruchu. Wyświetla na tablicy rozdzielczej informacje, które mają największe znaczenie z punktu widzenia bezpieczeństwa jazdy.
  • EBD (Electronic Brakeforce Distribution) odpowiada za dystrybucje siły hamowania w zależności od sytuacji. Generalnie pomaga w skróceniu drogi hamowania.
  • Emergency Assist to system, który non stop czuwa nad bezpieczeństwem kierowcy. Monitoruje jego zachowanie na podstawie ruchów na kierownicy, pedale gazu i hamulca. Gdy system zauważy jakieś odstępstwa od normy np. kierowca nie reaguje na przekraczanie pasa ruchu lub nie hamuje przed przeszkodą, samochód ostrzega go krótkim i nagłym szarpnięciem hamulców, przy braku reakcji samoczynne inicjuje, awaryjne hamowanie, podczas którego Lane Assist dba o pozostanie samochodu na tym samym pasie ruchu, a układ ACC, czyli aktywnego tempomatu, kontroluje odległość od poprzedzającego pojazdu. W najnowszej generacji system sprowadzi auto w trybie autonomicznej jazdy na pas awaryjny i wyśle sygnał do centrum kontroli podając lokalizację auta i najważniejsze parametry (czy np. wybuchły poduszki).
    Najciekawsze w tym systemie jest to, że w razie, gdy kierowca zasłabnie, a auto jedzie lewym pasem na autostradzie lub drodze ekspresowej, do czasu możliwości bezpiecznego zjazdu na pobocze, będzie utrzymywać swoja prędkości i monitorować otoczenie. De facto przejdzie w tryb jazdy autonomicznej chroniąc bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów.

F – Front Assist

  • Front Assist, tak naprawdę to różne systemy bezpieczeństwa zebrane w jeden. System monitorujący obszar przed samochodem. Jeżeli oceni, że zbliżanie się do poprzedzającego pojazdu następuje za szybko, ostrzega kierowcę sygnałem akustycznym i wizualnym, a także przez krótkie hamowanie. Jednocześnie samoczynnie przygotowuje auto do awaryjnego hamowania, zwiększając ciśnienie w układzie hamulcowym, tak, by nawet przy spóźnionym hamowaniu (z winy kierowcy) od razu dostępna była pełna siła hamowania. Jeśli kierowca mimo wszystko nie zareaguje prawidłowo, system sam rozpocznie hamowanie awaryjne. System Front Assist zawiera także funkcję City, która wykonuje awaryjne hamowania przy mniejszych prędkościach w ruchu miejskim, gdzie odpowiednio szybka reakcja może oznaczać całkowite uniknięcie kolizji.

H – HHC

  • HDC (Hill Descent Control) oraz HHC (Hill Hold Control) zapobiega staczaniu się pojazdu podczas podjeżdżania na wzniesienie oraz zjeżdżania ze wzniesienia. System działa w oparciu o ABS.

I – IDIS

  • IDIS (Intelligent Driver Information System), ComSense na bieżąco analizuje sytuację na drodze i w przypadku zagrożenia opóźnia dopływ do kierowcy mniej istotnych informacji z różnych układów w samochodzie, np. przychodzące połączenia telefoniczne.

L – Line Assist

  • Light Assist, system, który pomaga kierowcy skupić się wyłącznie na prowadzeniu samochodu podczas jazdy nocnej. Dzięki wielofunkcyjnej kamerze, zamontowanej przy lusterku wewnętrznym, może przełączać samodzielnie światła drogowe na światła mijania, jeśli z przeciwka jadą samochody. Light Assist automatycznie włącza światła drogowe, gdy jest zupełnie ciemno i prędkość jazdy przekracza 60 km/h.
  • Lane Assist – system, który informuje kierowcę o niezamierzonym przekroczeniu linii bez użycia kierunkowskazu i potrafi utrzymać samochód podczas jazdy na środku swojego pasa. Gdy puścimy ręce z kierownicy, utrzyma pojazd na swoim pasie przez kilkadziesiąt sekund, po czym wyda sygnał do przejęcie kierowania.

M – MSR

  •  MSR to system uzupełniający ASR. Redukuje moment obrotowy silnika podczas redukcji biegów i zapobiega utracie przyczepności kół.

P – PA

  • Park Assist, systemy bezpieczeństwa dzielą się na te, które ratują życie i te, które pomagają w jeździe. System wspomagania parkowania zdecydowanie należy do tej drugiej grupy. Po wykryciu miejsca postojowego (równoległego lub prostopadłego) przejmuje kierowanie samochodem pozostawiając kierowcy jedynie możliwość dodawanie gazu i hamowanie. Najnowsze systemy przejmują parkowanie w formie autonomicznej. Kierowca jedynie musi aktywować funkcję.
  • PPDB (Pyrotechnic Pedestrian Deployable Bonnet) chroni głowę pieszego podczas zderzenia z autem. Podczas kolizji pod maską eksplodują niewielkie ładunki wybuchowe unosząc maskę o kilkanaście centymetrów, zapewniając przestrzeń amortyzującą uderzenie.

R

  • RSC (Roll Stability Control) zapobiega dachowaniu pojazdu i działa podobnie jak ESP. W przypadku, gdy jednak dojdzie do przewrócenia pojazdu, ochronę zapewnia system ROPS (Roll Over Protection Structure), aktywujący napinacze pasów bezpieczeństwa, uruchamiając jednocześnie kurtynę boczną, która może być rozwinięta nawet przez kilkanaście sekund.

S – SIPS

  • SIPS (Side Impact Protection System) to system opracowany i stosowany przez Volvo. Ogranicza skutki zderzenia bocznego. Konstrukcja samochodu została zaprojektowana i wzmocniona tak, by przemieścić siłę zderzenia bocznego z rejonu pasażerów w inne części nadwozia i zapobiec uszkodzeniu kabiny.
  • Snow Motion reguluje poślizg kół napędowych, pozwalając na ruszenie i jazdę w trudnych warunkach, np. w kopnym śniegu. Działa podobnie jak ASR, jednak pozbawiony jest jego wad.

T – TSR

  • TPMS (Tire Pressure Monitoring System) system bezepiczeństwa monitorujący ciśnienie w oponach przy wykorzystaniu czujników w oponach.
  • TSC, także TSA monitoruje stabilność przyczepy i całego zestawu, zapobiegając tzw. wężykowaniu. System kompensuje ruchy przyczepy przez przyhamowanie jednego lub kilku kół.
  • TSR (Traffic Sign Recognition) System rozpoznawania znak drogowe oraz ograniczenia prędkości podczas jazdy. Zazwyczaj informuje o ostrzeżeniach za pomocą komunikatów wyświetlanych na desce rozdzielczej. Samochód zbiera i analizuje te informacje na podstawie obrazów zebranych przez kamerę zamontowaną z przodu auta i informacje płynące z nawigacji GPS.
Czytaj więcej:

Najlepsze opony na sezon zimowy 2020/2021 wg ADAC – 205/55 R16