Szumy z opon – dlaczego ogumienie przesadnie hałasuje?

Niepożądany hałas w samochodzie wskazuje na nieprawidłowe działanie jego podzespołów. Zdarza się, że dochodzi on również z ogumienia. Szumy z opon – skąd się biorą i jak im przeciwdziałać?
Niepożądane szumy z opon, zresztą jak inne niepokojące odgłosy dochodzące z samochodu, powinno się niezwłocznie usunąć. W końcu ogumienie samochodu jako jedyne odpowiada za jego kontakt z nawierzchnią i bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo jazdy (TUTAJ dowiesz się wszystkiego o testach Euro NCAP).
Co ważne, niepożądany hałas może pochodzić zarówno z opon nowych, jak i używanych. Może mieć miejsce podczas przyspieszania, skręcania lub jazdy z jednostajną prędkością po prostym odcinku drogi.
Skąd się biorą szumy z opon? Poniżej znajdziecie najczęstsze przyczyny tego zjawiska i ich podpowiedź, jak je usunąć.
Nierówny bieżnik
Nierównomiernie zużyty bieżnik stanowi jeden z najczęstszych problemów z oponami. To właśnie ta część ogumienia (bieżnik) zapewnia bezpośredni kontakt koła z nawierzchnią. W rezultacie odpowiada za przyspieszanie samochodu, hamowanie oraz utrzymywanie go na drodze. (TUTAJ przeczytasz o aquaplaningu).
Ale razem z kolejnymi kilometrami bieżnik ulega zużyciu. Przy okazji też starzeje się guma, z której opona jest wykonana. Zdarza się też, że bieżnik zużywa się w nierówny sposób. Oto, czym może być to spowodowane:
Nierównomierne zużycie bieżnika powoduje, że opony są obciążone w różny sposób, przez co hałasują. Dzieje się tak zarówno podczas przyspieszania, jazdy ze stałą prędkością lub przy hamowaniu (TUTAJ poznasz oznaki zużycia opon).
Jak temu przeciwdziałać?
Należy zacząć od odpowiedniego ciśnienia opon. Warto też prawidłowo ustawić zbieżność i geometrię kół, a jeśli to nie pomoże – sprawdzić zawieszenie pod kątem uszkodzeń czy luzów.
Nieprawidłowe wyważenie kół
Utrzymanie prawidłowego wyważania kół ma kluczowe znaczenie dla równomiernego rozłożeniu ciężaru samochodu. Jest też niezbędne do tego, aby jeździł on płynnie. Jeśli jednak ta równowaga zostaje zakłócona, niesie to ze sobą negatywne skutki.
Obok obniżonego komfortu jazdy, szczególnie dla kierowcy (drgania kierownicy), powoduje przedwczesne zużywanie się łożysk kół oraz negatywnie wpływa na żywotność opon, zawieszenia, a przy okazji – podnosi zapotrzebowanie na paliwo.
Niewyważeniu kół może towarzyszyć również irytujące szumów z opon.
Jak temu przeciwdziałać?
To proste – udać się do warsztatu w celu wyważenie kół. Może się jednak zdarzyć, że mechanik, nawet po wielu próbach nie będzie w stanie dobrze ich wyważyć. Wtedy niezbędny może okazać się zakup nowej obręczy lub nowej opony.
Uszkodzone łożysko kół
Choć w tym przypadku niepokojący dźwięk nie pochodzi z ogumienia, brzmi właśnie jak szumy z opon. Może być ono jednak objawem zużycia się łożyska w piaście, które składa się z metalowych pierścieni kulistych. Łączy ono oś samochodu z kołem i sprawia, że obraca się ono płynnie oraz przy minimalnym tarciu.
Jeśli ulegnie ono zużyciu, początkowo brzmi jak szumy z opon. Wraz z kolejnymi kilometrami zużycie łożyska się pogłębia, przez co – w wyniku nadmiernego nacisku na którąś z piast – auto zaczyna ściągać na jedną ze stron, a nawet wpada w drgania.
Jak temu przeciwdziałać?
Oczywiście należy pamiętać o tym, że im szybciej wymienimy uszkodzone łożysko, tym mniej negatywny wpływ będzie ono miało na elementy auta. Łożysko to wydatek od około 150 zł wzwyż, a wymiana nie jest przesadnie droga, choć jej koszt zależy m.in. od sposobu, w jaki zostało ono zamontowane.
Koszt robocizny? Od 60-70 zł w górę w przypadku jednego łożyska. Zaleca się jednak wymianę tego elementu parami.
Nieprawidłowe ustawienie kół
Nieprawidłowe ustawienie kół bezpośrednio wpływa na właściwości jezdne samochodu oraz na płynność jazdy. Jeśli wszystkie koła samochodu nie są skierowane w we właściwym kierunku, podczas przyspieszania do uszu kierowcy mogą dochodzić szumy z opon.
Oczywiście, wraz ze pogarszającym się ustawieniem kół wobec siebie, hałas wzrasta. Dodatkowo auto prowadzi się coraz gorzej.
Jak temu przeciwdziałać?
Najlepiej jak najszybciej zabrać samochód do profesjonalnego warsztatu w celu sprawdzenia problemu i ustawienia zbieżności.
Niewłaściwe ustawienie opon kierunkowych
Oprócz zużycia bieżnika, czy nieprawidłowego ustawienia kół, szumy z opon powoduje również ich niewłaściwe założenie. Jeśli bowiem w przypadku opon kierunkowych, zostaną one zamontowane na obręczy w kierunku przeciwnym do właściwego, najprawdopodobniej spowoduje to wzmożony hałas. Tym większy, z im wyższą prędkością auto się porusza.
Jak temu przeciwdziałać?
To proste. Założyć opony we właściwym kierunku (TUTAJ przeczytasz, ile kosztuje wymiana opon).




